ثبت یک رکورد شرم‌آور برای اپل با آیفون 14!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، سیر رضایت مشتریان از مدل‌های مختلف گوشی های اپل همواره مثبت و یا ثابت بوده است.

سری گوشی های iPhone 14 – آیفون 14 علیرغم فروش فوق‌العاده خود، یک رکورد منفی باورنکردنی را در تاریخ گوشی‌های اپل ثبت کرده اند. در ادامه به تشریح جزئیات این رکورد شرم آور خواهیم پرداخت.

ممکن است گمان کنید فروش فوق‌العاده سری گوشی های آیفون ۱۴ اپل و رکوردشکنی‌های متعدد این محصولات باعث می‌شود که کاربران از آن‌ها رضایت کامل داشته باشند. با این حال آمارهای ثبت شده توسط وبسایت perfectrec حاکی از این است که iPhone 14 دارای پایین‌ترین نرخ رضایت مشتریان از سال 2012 تا به امروز بوده است.

این وبسایت همچنین گزارش می‌دهد که تا پیش از آیفون ۱۴، نرخ رضایت مشتریان از گوشی های اپل هر سال افزایش یافته یا در بدترین حالت، ثابت باقی مانده است.

این در حالی‌ست که در سال جاری شاهد افت میزان رضایت مشتریان از آیفون ۱۴ بودیم تا این محصول پرفروش روند افزایش محبوبیت برند آیفون در میان کاربران را نیز مختل کند!

رکورد منفی باورنکردنی آیفون ۱۴ و دلایل آن

همان‌طور که اشاره شد، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، سیر رضایت مشتریان از مدل‌های مختلف گوشی های اپل همواره مثبت و یا ثابت بوده است. این در حالی‌ست که در سال ۲۰۲۲ و همزمان با عرضه سری آیفون ۱۴، این میزان رضایت با افت کم‌سابقه‌ای روبرو شد.

وبسایت perfectrec که مسولیت برگزاری این نظرسنجی را بر عهده داشته همچنین اعلام کرده که تنها مدل‌های پایه (استاندارد و پلاس) آیفون ۱۴ نبودند که عدم رضایت مشتریان را در پی داشتند؛ بلکه مدل‌های پریمیوم و گران قیمت پرو و پرو مکس نیز در مقایسه با مدل‌های مشابه سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری را ارائه کردند.

بیشتر بخوانید  دسترسی تمامی کاربران کروم دسکتاپ به بینگ چت مایکروسافت

به منظور مقایسه میزان محبوبیت مدل‌های مختلف آیفون، وبسایت perfectrec درصد مشتریانی که هر سال به گوشی‌های اپل امتیاز کامل پنج ستاره اعطا کردند را به‌عنوان مرجع در نظر گرفت.

بر اساس آمار این سایت، در سال ۲۰۱۰، حدود ۶۹ درصد از کاربران آیفون ۴ به این گوشی امتیاز کامل دادند؛ در حالی که سال بعد، این عدد به ۶۵ درصد کاهش پیدا کرد.

با این حال در سال ۲۰۱۴ تعداد امتیازهای کامل به آیفون ۶ بار دیگر به ۶۹% از کل نقدها رسید تا روند صعودی محبوبیت آیفون ها در میان کاربران آغاز شود.

در سال 2016، میزان رضایت مشتریان از گوشی iPhone 7 حدود 70 درصد بود و سال بعد از آن نیز دو گوشی آیفون 8 و آیفون ایکس به ترتیب در 71 و 74 درصد از بررسی‌های ثبت شده در گوگل، امتیاز کامل پنج ستاره را کسب کردند.

دو سال بعد، ۷۸ درصد از کاربران آیفون ۱۱ به این گوشی امتیاز کامل دادند و سرانجام در سال ۲۰۲۱ میزان موفقیت آیفون ۱۳ در میان کاربران به عدد فوق‌العاده ۸۰ درصد رسید.

با این حال، خانواده آیفون ۱۴ با ثبت یک رکورد منفی باورنکردنی، با هشت درصد کاهش محبوبیت روبرو شد؛ به‌طوری که ۷۲ درصد از کاربران این گوشی، آن را مستحق دریافت پنج ستاره کامل دانستند.

البته همان‌طور که اشاره شد، تنها مدل‌های معمولی و پلاس iPhone 14 را نباید در این کاهش محبوبیت مقصر دانست؛ چرا که آیفون 14 پرو نیز در مقایسه با سال قبل با هشت درصد افت روبرو بوده و در 76 درصد بررسی‌ها، امتیاز کامل را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید  ماسک برای نبرد احتمالی با زاکربرگ آموزش می‌بیند

به‌طور مشابه، مدل پرو مکس نیز موفقیت ۸۶ درصدی نسل قبلی خود را به ۸۰ درصد کاهش داد.

دلیل این افزایش نارضایتی از خانواده iPhone 14 چیست؟

بنا به ادعای سایت perfectrec، دلیل این که آیفون‌های هر سال در مقایسه با سال قبل امتیازات بهتری دریافت می‌کرده‌اند، این بوده که اپل واقعا آن‌ها را در مقایسه با نسل قبلی ارتقا می‌داده است!

با این وجود سال گذشته کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند در مدل‌های پایه از آیفون 14 از همان تراشه A15 Bionic نسل قبل استفاده کرده و تنها مدل‌های پرو را به چیپست‌های جدید A16 خود مجهز کنند.

از سوی دیگر، استفاده از صفحه نمایش با نرخ رفرش ۶۰ هرتزی در مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون ۱۴ نیز یکی دیگر از دلایل ثبت این رکورد منفی از سوی گوشی های اپل بوده است.

لازم به ذکر است که از میان چهار گوشی خانواده iPhone 14 تنها مدل‌های Pro و Pro Max به صفحه نمایش‌های 120 هرتزی مجهز شدند.

همچنین بخش دیگری از نارضایتی‌های مشتریان آیفون ۱۴ نیز به جایگزینی ناچ بالای صفحه نمایش با داینامیک آیلند تنها در نسخه‌های پرو و پرو مکس مربوط بودند که عدم حضور مهم‌ترین قابلیت جدید سال گذشته گوشی های اپل در مدل‌های استاندارد و پلاس را غیرقابل قبول می‌دانستند.

بنابراین به‌طور کلی می‌توان دلیل عدم موفقیت گوشی های سال ۲۰۲۲ اپل در جلب رضایت مشتریان را سیاست این کمپانی در ایجاد تفاوت میان نسخه‌های مختلفش دانست که ظاهرا به مذاق علاقمندان خوش نیامده است!

این سیاست اپل طبیعتا با هدف فروش بیشتر مدل‌های پرو و پرو مکس اعمال شده بود. با این حال امتیازات پایین‌تر این دو مدل در مقایسه با سال گذشته حاکی از این است که تصمیم کوپرتینویی‌ها در این زمینه اشتباه بوده است.

بیشتر بخوانید  ثبت رکورد جدیدی برای سهام اپل بعد از رونمایی از هدست Vision Pro

محبوب‌ترین و منفورترین آیفون های اپل کدام مدل‌ها هستند؟

گزارش جدید perfectrec همچنین از جنبه دیگری هم حائط اهمیت است.

بر اساس این گزارش‌ها، گوشی آیفون 5c با کسب رضایت کامل تنها 64 درصد از کاربران، به‌عنوان محصولی که کمترین علاقمندان را در میان آیفون‌ها دارد شناخته می‌شود.

این در حالی‌ست که آیفون ۱۳ پرو مکس با ثبت رکورد خارق‌العاده ۸۶ درصدی در کسب امتیازات کامل، محبوب‌ترین آیفون تاریخ به شمار می‌رود.

برای مقایسه بد نیست بدانید که میزان محبوبیت چهار عضو خانواده iPhone 14 به شرح زیر است:

  • آیفون ۱۴ استاندارد: ۷۲ درصد
  • آیفون ۱۴ پلاس: ۷۵ درصد
  • آیفون ۱۴ پرو: ۷۶ درصد
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: ۸۰ درصد

وبسایت perfectrec این گزارش را در ماه آوریل 2023 و بر اساس امتیازات حاصل از حدود 670 هزار بررسی انجام شده در گوگل تدوین کرده است.

همچنین تعداد نقدهای ثبت شده برای مدل‌های مختلف آیفون در سال‌های مختلف نیز بین ۲۳۰۴ تا ۵۶۸۳۲ متغیر بوده است.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *