متاورس زنده و متا هنوز به دنبال متاورس است

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

چند وقتی است که گزارش‌های مختلفی از عدم توجه متا به متاورس منتشر می‌شود. رسانه‌ها از اذعان تلویحی زاکربرگ به شکست ایده متاورس سخن می‌گویند و می‌نویسند که مدیرعامل متا با دستان خودش متاورس را دفن کرده و دنبال هوش مصنوعی است.

در یک مورد زاکربرگ طی یک پست فیسبوکی اعلام کرد: «ما در حال ساخت یک مجموعه محصول سطح بالا در شرکت متا هستیم که بر روی هوش مصنوعی مولد تمرکز دارد تا کار خود را در این زمینه به سرعت آغاز کند.» بسیاری این پست را اذعان زاکربرگ به شکست پروژه متاورس دانستند.

اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا نیز چندی پیش گفت که کار روی آواتارهای متاورس این شرکت که زاکربرگ تمرکز زیادی روی آن‌ها داشت به‌طورکلی متوقف شده است. باسورث اظهار داشت مدیرعامل متا اکنون بیشتر وقت خود را صرف فناوری هیجان‌انگیز این روزها یعنی هوش مصنوعی مولد می‌کند.

حالا اما اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد. حداقل به گفته یکی از مدیران این غول رسانه‌های اجتماعی گزارش‌های مربوط به نابودی برنامه‌های متا در حوزه متاورس به شدت اغراق‌آمیز است و نباید خیلی آن را جدی گرفت.

در یک رویداد مطبوعاتی که توسط متا در شهر نیویورک برگزار شد تا ابزارهای مولد AI Sandbox جدید شرکت برای تبلیغ‌کنندگان را معرفی کند، نیکولا مندلسون، رئیس گروه تجارت جهانی متا، گفت که این شرکت هنوز “واقعاً” به طور جدی به متاورس علاقه‌مند است و نظر مدیرعامل آن، یعنی مارک زاکربرگ، در این مورد “بسیار روشن” بوده است.

مندلسون به حاضران گفت: اخباری وجود دارد که ما دیگر به متاورس علاقه نداریم، اما ما واقعاً به متاورس علاقه‌مندیم. ما در این مورد بسیار شفاف هستیم، اما معتقدیم کل این اتفاق 5 یا 10 سال به طول خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید  غول بیمه «توکیو مارین» خدمات خود را در متاورس ارائه می دهد

اظهارات مندلسون به عنوان رد گمانه‌زنی‌های فزاینده در مورد استقبال فزاینده متا از هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر برداشت می‌شود. بسیاری گمان می‌کردند که با ظهور هوش مصنوعی متا که حتی نام خود را با موج متاورس تغییر داده بود پروژه متاورس را کنار خواهد گذاشت و دنبال پروژه‌های داغ هوش مصنوعی می‌رود، اما حالا مدیر ارشد متا رسما چنین ایده‌ای را رد می‌کند.

بعد از تغییر نام متا تبلیغات گسترده‌تر پیرامون مفهوم اینترنت تعاملی به سرعت داغ شد و حتی در مقاطعی خود زاکربرگ در مرکز این تبلیغات بود، اما این موج تبلیغاتی به سرعت محو شد. از آنجایی که این روزها ابزارهای مولد هوش مصنوعی در سر خط اخبار هستند بسیاری به متا پیشنهاد کردند که هوش مصنوعی را به عنوان پروژه مرکزی خود انتخاب کند.

این موضع مندلسون علی‌رغم ضرر 3.9 میلیارد دلاری متا از سمت شرکت Reality Labs در سه‌ماهه اول سال 2023 است. ظاهرا این مدیر ارشد متا می‌خواهد تاکید کند که متا راه درستی در پیش گرفته است.

متا بر این باور است که سازندگان و برندها از هوش مصنوعی مولد برای ساختن نسخه نهایی متاورس استفاده خواهند کرد و خودش نیز ظاهراً قصد دارد به این سمت برود.

مجموعه نرم‌افزار تبلیغاتی تازه راه‌اندازی شده این شرکت – AI Sandbox – از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد متن برای کپی تبلیغات با هدف جمعیت‌شناسی مختلف، برش خودکار عکس‌ها و ویدئوها و تبدیل پیام‌های متنی به تصاویر پس‌زمینه برای تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌کند. اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا، برای اولین بار ابزارهای دریافتی را در ماه مارس پیش‌نمایش کرد.

بیشتر بخوانید  صنعت خودروسازی از فناوری‌های مربوط به متاورس استفاده خواهد کرد

مندلسون گفت: در حال حاضر ساخت یک جهان متاورسی کار بسیار سختی است. اما در آینده، با استفاده از چیزهایی مانند هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشینی می‌توانید بگویید «می‌خواهم یک اتاق بسازم» و در نتیجه ابزارها برای شما یک اتاق بسازند.

جان هگمن، معاون کسب درآمد در متا، افزود: هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند متاورس را به طور مؤثرتری توسعه دهیم و متاورس فرصت عالی دیگری برای ایجاد ارزش برای افراد با کمک هوش مصنوعی خواهد بود.

متاورس نمرده است

در ماه مارس، پلتفرم دنیای سه‌بعدی Oncyber ابزاری به نام Magic Composer با هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد محیط‌های دیجیتال خود را از طریق دستورات متنی که توسط ChatGPT OpenAI ارائه می شود، سفارشی کنند. این نشان می‌دهد که هوش مصنوعی نه تنها متاورس را دفن نخواهد کرد، بلکه باعث رشد آن نیز خواهد شد.

تیم سویینی، مدیرعامل میلیاردر اپیک گیمز نیز فکر نمی‌کند که متاورس مرده باشد.

او برای اثبات حرف خود، 600 میلیون کاربر ماهانه بازی‌های ویدئویی محبوب دنیای مجازی را به صورت کنایه‌آمیزی به یک “بیداری آنلاین” برای این پلتفرم دعوت کرد.

سویینی روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: متاورس مرده است! بیایید یک بیداری آنلاین به احترام این مرگ ترتیب دهیم تا ما 600،000،000 کاربر فعال ماهانه در Fortnite، Minecraft، Roblox، PUBG Mobile، Sandbox، و VRChat بتوانیم با هم به صورت سه بعدی هم‌زمان عزاداری کنیم.

Epic Games توسعه‌دهنده بازی محبوب Fortnite در حال سرمایه‌گذاری جدی روی متاورس است و توییت سویینی نیز احتمالاً طعنه‌ای به همین مسئله است. آپریل سال گذشته، اپیک گیمز 2 میلیارد دلار از سونی و شرکت سرمایه‌گذاری KIRKBI، شرکت هلدینگ صاحب گروه LEGO، جذب کرد تا “چشم‌انداز این شرکت را برای ساخت متاورس پیش ببرد.”

بیشتر بخوانید  سکند لایف؛ از قدیمی‌ترین پروژه متاورس دنیا چه می‌دانید؟

در نهایت به نظر می‌رسد برای اعلام مرگ متاورس باید کمی بیشتر صبر کنیم و به آینده و ترکیب هوش مصنوعی با متاورس دقت کنیم، ترکیب که می‌توانید متاورس را از نو متولد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *