ابزار Auto GPT رقیب جدید ChatGPT چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ظاهرا هیاهوی دنیای هوش مصنوعی تمامی ندارد. اتو جی پی تی (Auto GPT) نسخه جدیدی از ابزار هوش مصنوعی مبتنی بر GPT و رقیب جدید ChatGPT است. به طور کلی این فناوری سعی می‌کند با تقلید عملکرد مغز انسان و بدون دخالت کاربر، کارهای زیادی را به طور خودکار انجام دهد. این برنامه برخلاف چت جی پی تی، به تعامل کمتری با انسان نیاز دارد و به جای مکالمه روی انجام خودکار تسک‌ها تمرکز دارد.

اتو جی‌ پی تی (Auto GPT) چیست؟

منبع: Teccgadgets.Com
منبع: Teccgadgets.Com

اتو جی پی تی (Auto GPT) یک ابزار هوش مصنوعی (AI) مستقل و متن باز است که از طریق جدید‌ترین مدل‌های تولید محتوای شرکت OpenAI (به ویژه مدل GPT-3.5 و GPT-4) با نرم‌افزارها و سرویس‌های آنلاین تعامل برقرار می‌کند. “GPT” کوتاه‌شده عبارت “Generative Pre-Trained Transformer” و یک مدل زبان مولدِ مبتنی بر ترانسفورماتورهای از پیش آموزش‌دیده است. در واقع جی‌پی‌تی، یک مدل پردازش زبان پیشرفته است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و بر اساس داده‌های ورودی، متن‌های شبه انسان را تولید می‌کند.

از آنجایی که اتو جی پی تی بدون نیاز به دستورالعمل‌های خاص قادر به تولید پاسخ‌های انسان‌مانند است، می‌تواند کارهای مختلفی را انجام دهد. این سیستم برای درک الگوهای زبانی و تولید متن‌های منسجم، از یادگیری بدون ناظر (Unsupervised Learning) استفاده می‌کند. به طور مثال چف جی پی تی (Chef-GPT) یک برنامه مبتنی بر Auto-GPT است که می‌تواند با جستجو در اینترنت، دستور غذایی منحصربه‌فرد مناسبی را برای رویدادها یا تعطیلات تولید کند. انعطاف‌پذیری و موارد استفاده اتو جی پی تی بسیار گسترده است و می‌توان از آن برای تولید محتوا و پروژه‌های کدنویسی‌ پیچیده استفاده کرد.

توانایی Auto-GPT در تولید خودکار پاسخ برای تسک‌ها و امکان اتصال آن به برنامه‌ها، نرم‎‌افزارها و سرویس‌ها، باعث‌ شده است تا از سایر راه‌حل‌های هوش مصنوعی متمایز شود. به طور مثال اتو جی‌پی‌تی می‌تواند برای یک هدف مشخص، یک وبسایت ابتدایی و رویکرد تبلیغاتی قابل قبولی را بسازد.

توانایی این ابزار هوش مصنوعی در زمینه جمع‌آوری و اعتبارسنجی داده‌های بیرونی هم خارق‌العاده است. اتو جی پی تی نمونه بارزی است که نشان می‌دهد فناوری AI به لطف پیشرفت‌های مستمر خود، می‌تواند عملیات پیچیده را ساده کند و بهره‌وری را در بخش‌های مختلف افزایش دهد.

Auto-GPT چطور کار می‌کند؟

اتو جی پی تی یک ابزار هوش مصنوعی یادگیری بدون ناظر است که از API برنامه‌های GPT-4 و ChatGPT استفاده می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا و کدنویسی پروژه‌ها مناسب است.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی نسل بشر را تهدید نمی‌کند

از آنجایی که Auto-GPT مبتنی بر تکنیک‌های یادگیری ماشینی بدون ناظر است، می‌تواند بدون نیاز به دستورالعمل‌های صریح و واضح، یاد بگیرد و بهبود پیدا کند. نحوه یادگیری اتو جی‌پی‌تی به این صورت است که حجم عظیمی از داده‌های متنی به سیستم داده می‌شود. سپس سیستم با اتکا به داده‌های ورودی، نحوه تولید متن‌های طبیعی را یاد می‌گیرد. درواقع یک متن مانند سوال یا عبارت را به عنوان ورودی می‌گیرد و بر اساس الگوها و ساختارهایی که از داده‌های آموزشی یادگرفته‌است، پاسخ را تولید می‌کند.

منبع: Cointelegraph.Com
منبع: Cointelegraph.Com

نحوه استفاده از Auto GPT

استفاده از Auto GPT نیازمند ایجاد یک اکانت پولی در OpenAI و دسترسی به OpenAI API است. این رابط برنامه‌نویسی، اتو جی‌پی‌تی را به اکانت کاربر در سایت اوپن ای آی متصل می‌کند و هزینه‌های استفاده از اوتو جی پی تی را از حساب کاربر کسر می‌کند. همچنین API این شرکت ارتباط Auto-GPT را با GPT-4 و ChatGPT امکان‌پذیر می‌کند و طیف گسترده‌ای از مدل‌ها را با سطوح مختلف پیچیدگی و قابلیت‌های مناسب، برای وظایف مختلف ارائه می‌دهد. از این مدل‌ها می‌توان برای کارهای گوناگون از تولید محتوا گرفته تا جستجوی معنای کلمات و عبارات استفاده کرد.

هزینه استفاده از Auto GPT

نحوه قیمت‌گذاری استفاده از Auto-GPT، بر اساس هزینه هر واحد که توکن (Token) نامیده می‌شود، محاسبه می‌شود. هر توکن تقریبا معادل ۴ کاراکتر یا ۰.۷۵ کلمه است. هزینه استفاده از Auto GPT بر اساس تعداد توکن‌هایی که از طریق API به عنوان پاسخ ارسال می‌شوند و تعداد توکن‌های موجود در خروجی محاسبه می‌شود. دارندگان اکانت‌های OpenAI می‌توانند برای مقدار شارژی که OpenAI از حساب آن‌ها کسر می‌کند، مقدار بیشینه و کمینه (Hard and Soft Limits) تعریف کنند. هزینه استفاده از Auto-GPT از ۰.۰۰۲ دلار برای ۱۰۰ توکن شروع می‌شود.

چرا Auto-GPT اهمیت دارد؟

توانایی Auto-GPT در تولید متن‌های شبه انسانی، کاربردها و پیامدهای گسترده‌ای دارد. به طور مثال می‌تواند خدمات مشتری، خودکارسازی فرایند تولید محتوا و تعامل ارگانیک میان ماشین و انسان را بهبود دهد. اتو جی‌پی‌تی به خاطر کاربردهای گسترده‌ای که در هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی (NLP) دارد، یک فناوری سرنوشت‌ساز و تحول آفرین است. ممکن است در آینده‌ای نزدیک Auto-GPT به عنوان یک واسطه‌ میان روابط انسان و ماشین عمل کند و تعاملات دقیق‌تر و طبیعی‌تری را به‌وجود بیاورد.

انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، Auto-GPT به ابزار ارزشمندی برای کسب‌وکارها و موسساتی تبدیل شود که دوست دارند از نویدها و وعده‌های هوش مصنوعی در امورات روزمره خود استفاده کنند. اتو جی پی تی نمونه‌ای از توانایی ماشین‌ها در تولید خروجی‌های بدیع و منحصر‌به‌فرد، براساس یک داده ورودی است و این یعنی یک گام مهم روبه‌جلو در توسعه هوش مصنوعی مولد. مدل Auto-GPT برای تولید شکل پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی، چندین فناوری پیشرفته مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را ترکیب می‌کند.

بیشتر بخوانید  تصاویر جنجالی از ظاهر هوش مصنوعی منتشر شد + عکس

همچنین Auto-GPT یک نقطه عطف مهم در تکامل فناوری AI است. در واقع ماشین‌ها در حال تغییر هستند و حالا دیگر می‌توانند کارهایی مانند تولید محتوای منحصربه‌فرد و اصیل، حل مسئله و تصمیم‌گیری را انجام دهند. به طور سنتی تصور می‌شد که این قبیل فعالیت‌ها صرفا انسانی هستند. پیش‌بینی می‌شود با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌ها بسیار پیچیده‌تر شوند و تاثیر قابل‌توجهی بر جامعه و اقتصاد بگذارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های Auto-GPT چیست؟

اتو جی‌پی‌تی به دلیل قابلیت اتصال به اینترنت، برای اتوماسیون‌سازی بسیاری از کارها مانند؛ جستجو در اینترنت، مدیریت حافظه بلند و کوتاه مدت، تولید محتوای منسجم با استفاده از GPT-4، اتصال به وبسایت‌ها و پلتفرم‌های مهم، ذخیره و خلاصه‌سازی فایل‌ها با استفاده از GPT-3.5 و توسعه قابلیت‌ها با اضافه‌کردن پلاگین‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتو جی‌پی‌تی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد یک ابزار قدرتمند برای مکالمات و اتوماسیون‌سازی وظایف است. این ویژگی‌های عبارتند از؛

۱. قابلیت اتصال به اینترنت برای جستجو و جمع‌آوری داده

اتو جی‌پی‌تی می‌تواند برای تکمیل وظایف به اینترنت متصل شود و اطلاعات را جستجو و جمع‌آوری کند. به عبارت دیگر Auto-GPT می‌تواند اطلاعات به‌روز را به کاربران ارائه دهد.

۲. مدیریت حافظه بلندمدت و کوتاه مدت

اتو جی‌پی‌تی می‌تواند مکالمات را به خاطر بسپارد و در آینده بلندمدت با اتکا به دانش قبلی، پاسخ‌های بهتری را ارائه دهد. همچنین با مدیریت حافظه کوتاه‌مدت، می‌تواند اطلاعاتی را که برای کارهای فعلی یا آینده موردنیاز هستند به صورت موقت، ذخیره یا یادآوری کند.

۳. تولید متن با استفاده از نمونه‌های GPT-4

از آنجایی که Auto-GPT قابلیت تولید متن با استفاده از نمونه‌های GPT-4 را دارد، می‌تواند نسبت به سایر چت‌بات‌ها پاسخ‌های دقیق‌تر و پیچیده‌تری ارائه کند.

۴. دسترسی به وبسایت‌ها و پلتفرم‌های اصلی و رایج

اتو جی‌پی‌تی می‌تواند به وبسایت‌ها و پلتفرم‌های اصلی و مهم متصل شود و کارهایی مانند ارسال ایمیل، تنظیم قرار ملاقات و ارسال محتوا در شبکه‌های اجتماعی را خودکار کند.

۵. ذخیره‌سازی و خلاصه‌سازی فایل با GPT-3.5

Auto-GPT می‌تواند با استفاده از GPT-3.5، فایل‌ها را ذخیره و خلاصه کند. این کار به کاربران در سازماندهی و مدیریت کارآمد داده‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  تاثیر کاهش ارزش بازار استیبل کوین‌ها بر بازار رمزارزها

۶. قابلیت توسعه افزونه

ممکن است با ایجاد پلاگین‌ها و افزونه‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به Auto-GPT اضافه شود. به عبارت دیگر ممکن است قابلیت تنظیم اتو جی‌پی‌تی با نیازهای فردی کاربران فراهم شود و به این ترتیب به راه‌حلی برای خودکارسازی وظایف تبدیل شود.

چطور Auto-GPT را نصب کنیم؟

دستورالعمل‌های نصب Auto-GPT شامل مراحل راه‌اندازی محیط مورد نیاز، شبیه‌سازی مخزن (کلون کردن ریپازیتوری)، ایجاد و پیکربندی فایل”.env” و اجرای آن در محیطی مانند داکر (Docker) می‌شود.

مراحل نصب Auto-GPT

  • در مرحله اول باید مطمئن باشید که یکی از محیط‌های Docker ،Python 3.10 (یا نسخه‌های جدیدتر) یا VSCode devcontainer را دارید.
  • با استفاده از Git، مخزن را کلون (کپی) کنید یا آخرین نسخه را دانلود کنید.
  • به همان آرشیوی که مخزن را در آنجا دانلود کرده‌اید، بروید.
  • در پوشه اصلی Auto-GPT، فایلی را با نام env.template. بیابید.
  • یک کپی از این فایل بسازید و با حذف پسوند template، آن را به نام env. تغییر دهید. اکنون فایل env. را در ویرایشگر متن باز کنید.
  • کلید منحصر به فرد OpenAI API خود را بدون هیچ علامت یا فاصله اضافی مقابل عبارت زیر وارد کنید.

OPENAI_API_KEY=

  • برای سرویس‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، کلیدهای API یا توکن‌ها را وارد کنید.
  • برای فعال کردن و تنظیم سرویس، پسوند # را حذف کنید.
  • فایل env. را ذخیره کنید و ببندید.

برای اجرای Auto-GPT در محیط Docker یا Docker-less دستور زیر را اجرا کنید:

  • .docker-compose build auto-gpt, docker-compose run –rm auto-gpt

برای ساخت و اجرای Auto-GPT با استفاده از دستور “Vanilla” در محیط Docker، دستور زیر را اجرا کنید:

  • .docker build -t auto-gpt, docker run -it –env-file=.env -v $PWD:/app auto-gpt

همچنین می‌توانید Auto-GPT را با دستور زیر در محیط Docker-less اجرا کنید:

  • run.sh (Linux/macOS)/. یا run.bat (Windows)\\.

تفاوت Auto-GPT با ChatGPT چیست؟

اتو جی پی تی ابزاری برای خودکارسازی مکالمات مبتنی بر تسک است و پاسخ‌های نظام‌‌مند‌ و دقیقی را ارائه می‌دهد. به همین دلیل Auto-GPT برای انجام کارهای پیچیده و بدون دخالت انسانی مناسب‌تر است. در مقابل چت جی پی تی (ChatGPT) یک ربات مکالمه است که برای سوالات مختلف، پاسخ‌های شبه‌انسانی تولید می‌کند. ChatGPT و Auto-GPT هر دو ابزارهای هوش مصنوعی هستند که کارهایی مانند پاسخ به سوالات، تهیه اطلاعات، تولید متن و سایر موارد مشابه را انجام می‌دهند. به هر حال Auto-GPT و ChatGPT تفاوت‌هایی دارند که به طور خلاصه در جدول زیر آمده است:

ویژگی Auto-GPT ChatGPT
نوع پاسخ ساختاریافته و خاص تشریحی و متنوع
مداخله انسانی قابل کارکردن بدون مداخله انسانی نیازمند دستورات انسانی
انجام وظایف مناسب برای کارهایی که وظایف فرعی بیشتری دارند. مناسب برای کارهایی که وظایف فرعی کمتری دارند.
تصمیم‌گیری می‌تواند تصمیم بگیرد و هدف کاربر را به دستورات مختلف تقسیم کند تا در نهایت وظیفه اصلی را انجام دهد. قدرت تصمیم‌گیری ندارد.
مختصر بودن پاسخ‌ها کوتاه و خلاصه ممکن است پاسخ‌ها طولانی باشند.
مورد استفاده مناسب برای مکالمات وظیفه محور مناسب برای پاسخ‌های تشریحی و پایان باز

جمع‌بندی

ابزار Auto-GPT چیست؟
اتو جی پی تی یک ابزار هوش مصنوعی یادگیری بدون ناظر است که از API برنامه‌های GPT-4 و ChatGPT استفاده می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا و کدنویسی پروژه‌ها مناسب است.

مزیت Autogpt نسبت به Chatgpt چیست؟
Auto-GPT بدون نیاز به دستورات انسانی و به‌صورت اتوماتیک کار می‌کند و پاسخ‌های دقیق‌تری را نسبت به چت جی پی تولید می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه استفاده از انواع مدل‌های GPT در برنامه‌های مختلفی مانند تولید محتوا و پردازش زبان طبیعی در حال افزایش است، مدل‌هایی مانند اتو جی پی تی (Auto-GPT) در شکل‌گیری آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، چشم‌انداز روشنی دارند. همچنین انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری یادگیری ماشین، قابلیت پیش‌بینی مدل‌های GPT دقیق‌تر شود و کاربرد آن‌ها در صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی، امور مالی و بازاریابی افزایش پیدا کند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *