آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل انسان را خواهد داشت؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

برای بسیاری از ما سوال است که آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل و مدیریت بشر را دارد؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که جای خود را با انسان عوض و او را مدیریت کند؟ پاسخ عماد مشتق، بنیان‌گذار Stability AI به این سوال مثبت است.

مشتق ۴۰ساله که سه سال پیش Stability AI را تأسیس کرد می‌گوید این اتفاقاً به نوعی بدترین سناریو ممکن است، نه محتمل‌ترین سناریوی ممکن، اما باز هم امکان دارد هوش مصنوعی به بشریت بگوید: خداحافظ! خیلی کسل‌کننده هستید.

با این حال، او اضافه می‌کند که دولت‌ها به زودی ممکن است در تنظیم‌گری قواعد هوش مصنوعی به مشکل بر بخورند، چون تاثیر واقعی هوش مصنوعی خودش را نشان می‌دهد.

او مشکل را در یک نقطه می‌داند و به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: ما نمی‌توانیم چیزی را تواناتر از خودمان تصور کنیم، اما همه ما افرادی را می‌شناسیم که توانایی بیشتری از ما دارند. باور شخصی من این است که مانند فیلم “Her” با اسکارلت جوهانسون و خواکین فینیکس خواهد بود و انسان‌ها برای هوش مصنوعی خسته‌کننده خواهند شد، البته من می‌توانم اشتباه کنم.

وی ادامه داد: این بحث سزاوار آن است که در یک حوزه عمومی مورد بحث قرار گیرد. این طور سوال را می‌پرسم اگر ما نمایندگانی – این جا هوش مصنوعی – داشته باشیم که توانمندتر از ما باشند و ما توان کنترل آن‌ها را نداشته باشیم این چه معنایی می‌دهد؟ دمکراسی در این فضا چه معنی می‌دهد و به ما چه می‌گوید؟

مشتق گفت: بدترین سناریوی ممکن این است که این هوش مصنوعی تکثیر شود و اساساً بشریت را کنترل کند، زیرا می‌تواند میلیون‌ها چیز را به طور مؤثر تکرار کند، اما نمی‌توانیم.

بیشتر بخوانید  رباتی که در دنیای واقعی نگهبان شد! + عکس

او معتقد است که دولت‌ها هنوز هوش مصنوعی و سیاست‌گذاری برای آن را جدی نگرفته‌اند. مشتق با اشاره به لحظه‌ای که تام هنکس، بازیگر مشهور، در مارس 2020 به ویروس کرونا مبتلا شد، گفت: آن لحظه، لحظه‌ای بود که میلیون‌ها نفر خطر ابتلا به کرونا به عنوان یک بیماری جدید را درک کردند.

مشتق ادعا می‌کند که وقتی لحظه‌ای مشابه با هوش مصنوعی فرا می‌رسد، دولت‌ها تازه به این نتیجه می‌رسند که «ما اکنون به سیاست‌گذاری نیاز داریم.»

او معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند در ابتدا «دردناک» باشد و تأثیرش بر اقتصاد حتی از تأثیر ناشی از همه‌گیری کرونا بیشتر باشد. با این حال، او فکر می‌کند مشاغلی که از بین می‌روند با مشاغل بهتر جایگزین می‌شوند، زیرا ماشین‌ها کارهای سطح پایین را انجام می‌دهند و به ما امکان می‌دهند روی چیزهایی تمرکز کنیم که ما را انسان می‌کنند؛ احتمالاً چیزهایی مثل هنر و خلاقیت.

او ادعا می‌کند که فناوری جدید همچنین می‌تواند مزایای “بزرگی” به همراه داشته باشد. به باور مشتق شرکت‌هایی مانند ChatGPT و DeepMind تا 10 سال دیگر از گوگل و فیس‌بوک بزرگ‌تر خواهند شد.

Stability AI قبلاً 1 میلیارد دلار (803 میلیون پوند) ارزش‌گذاری شده است و به زودی می‌تواند به ارزش 4 میلیارد دلار (3.2 میلیارد پوند) برسد زیرا پول بیشتری به سمت آن سرازیر شده است. این شرکت Stable Diffusion را ایجاد کرد، ابزاری که از هوش مصنوعی برای ایجاد تصویر بر مبنای متن استفاده می‌کند.

عماد مشتق به عنوان یک ریاضی‌دان، مصمم است که فناوری خود را منبع‌باز نگه دارد و به هر کسی اجازه می‌دهد به کد دسترسی داشته باشد، از آن استفاده کند، آن را بهبود ببخشد و آن را به اشتراک بگذارد.

بیشتر بخوانید  چرا ایلان ماسک در یک روز 12.6 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد؟

این چهره دنیای فناوری معتقد است مردم باید به تکنولوژی اعتماد کنند و باید این زمینه ایجاد شود تا عموم مردم حس کنند نسل جدید تکنولوژی برای آن‌ها خطرناک نیست.

عماد مشتق کیست؟

عماد مشتق در اردن متولد و تا هفت‌سالگی در بنگلادش بزرگ شد و بعد به بریتانیا رفت. مدرک کارشناسی ارشد خود را در ریاضیات و علوم کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد در سال 2005 دریافت کرد. در سال 2019 او Symmitree را تأسیس کرد، استارت‌آپی با هدف کاهش هزینه‌های فناوری برای افرادی که در فقر زندگی می‌کنند.

یک سال بعد و در اواخر سال 2020 او Stability AI را تأسیس کرد. بیشتر سرمایه‌های این شرکت مستقیماً از شخص مشتق و همچنین سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند Eros Investments تأمین شد. این شرکت 600,000 دلار از بودجه اولیه 10 میلیون‌دلاری خود را برای آموزش Stable Diffusion خرج کرد.

در مارس 2023، او نامه‌ای سرگشاده را امضا کرد که در آن از «تمام آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی می‌خواهد بلافاصله آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را برای حداقل 6 ماه متوقف کنند» این نامه را چهره‌های مشهوری دیگر همچون ایلان ماسک نیز امضا کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *