موج کوچ اینفلوئنسرها از TikTok به Lemon8 / Lemon8 چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در روزهایی که مدیرعامل TikTok درگیر با سوال و جواب‌های کنگره آمریکا و مشکلات بن شدن در این کشور و بن شدن احتمالی در اروپا است، بسیاری از کاربران TikTok شروع به ارسال پست‌هایی در مورد یک پلتفرم جایگزین به نام Lemon8 کردند، پلتفرمی که شباهت‌هایی با TikTok دارد.

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال متعدد این برنامه را این‌گونه توصیف کردند که «فرزند پینترست و اینستاگرام؛ با الگوریتم TikTok می‌شود این برنامه جدید.» برخی آن را با TikTok در سال 2020 مقایسه کردند و سایر اینفلوئنسرها را تشویق کردند تا قبل از رشد به برنامه بپیوندند.

همان‌طور که مشخص شد، این برنامه فقط یک جایگزین تصادفی برای TikTok نبود، بلکه یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که در اوایل سال جاری در ایالات متحده توسط شرکت چینی ByteDance در بحبوحه تلاش‌های فدرال و ایالتی برای ممنوعیت TikTok راه‌اندازی شد.

ملانی کروز یک تولیدکننده محتوا دراین‌رابطه می‌گوید: من تولیدکنندگان محتوای بزرگ‌تری را دیده‌ام که این شبکه اجتماعی جدید را در اینستاگرامشان تبلیغ می‌کنند، بنابراین فکر کردم خوب است من هم به آن‌ها بپیوندم.

بر اساس اطلاعات پلتفرم Apptopia، از زمانی که Lemon8 در ماه فوریه در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده در دسترس قرار گرفت، بیش از یک میلیون بار در ایالات متحده دانلود شده است و ماه گذشته حدود نیم‌میلیون کاربر فعال روزانه در ایالات متحده داشت که رشد خوبی به حساب می‌آید.

نیویورک‌تایمز ماه گذشته گزارش داد که ByteDance تلاش‌هایی برای بازاریابی برای Lemon8 را آغاز کرده است که شامل کار با اینفلوئنسرها می‌شود. حالا فعالیت این اینفلوئنسرها چنین سناریویی را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد شرکت مادرِ TikTok در حال ایجاد جایگزینی برای پلتفرم اصلی خود در آمریکا است و شکست خود را قطعی می‌بیند.

بیشتر بخوانید  سهم 44 درصدی پروژه‌های متاورس از سرمایه‌گذاری‌ها در دنیای وب 3

یکی از منابع شرکت ByteDance گفت که Lemon8 هنوز در روزهای اولیه خود است و نحوه تعامل با تولید کنندگان محتوا را آزمایش می‌کند. آنها گفتند ByteDance هیچ تلاش رسمی بازاریابی برای Lemon8 انجام نداده است، اما برخی اقدامات برای پرداخت پول به سازندگان برای ارسال پست در پلتفرم انجام شده است. با این حال، این منبع شایعات مبنی بر اینکه ByteDance به سازندگان برای تبلیغ برنامه جدید در TikTok پول پرداخت کرده است را تکذیب کرد.

بر اساس آگهی‌های استخدام جدید ByteDance  این شرکت در حال استخدام نیرو برای Lemon8 است و آن را یک پلتفرم رسانه اجتماعی توصیف کرده که متعهد به ایجاد یک جامعه متنوع و فراگیر است که در آن افراد می‌توانند هر روز محتوا و تولیدکنندگان محتوای جدیدی را کشف کنند.

فوکوس عکس‌های سنگین Lemon8 نشان‌دهنده تغییری فاحش از اکثر برنامه‌های اجتماعی اصلی است که به پیروی از TikTok، در سال‌های اخیر ویدئوهای کوتاه‌مدت با قابلیت اسکرول بی‌پایان را به‌صورت همه‌جانبه انجام داده‌اند.

Lemon8 چیست؟

صفحه اصلی Lemon8 یک فید «برای شما» دارد که در آن کاربران می‌توانند مانند TikTok محتوا را مرور کنند، اما به جای ویدئوها، فید دو ستون تشکیل شده از تصاویر ثابت است. وقتی روی یک پست کلیک می‌کنید، ممکن است یک عکس یا مجموعه‌ای از تصاویر باشد. امکان ارسال ویدئو هم دارید، اما فعلاً ویدئو محبوبیت کمتری دارد.

این برنامه به شدت بر محتوای زیبایی و سبک زندگی متمرکز است – صفحه “برای شما” را می‌توان در شش دسته از جمله مد، خانه و سفر طبقه‌بندی کرد. بسیاری از پست‌ها دارای زیرنویس‌های طولانی هستند. شاید بتوان Lemon8 را نسخه کلاسیک اینستاگرام دانست، جایی که عکس و متن اولویت داشتند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی و کودکان؛ هیولای وحشتناک یا ابزاری مفید؟

با این حال Lemon8 هنوز فاقد برخی از ویژگی‌های استاندارد پلتفرم اجتماعی مانند پیام دادن و منشن کردن سایر کاربران در پست‌ها است.

آیا رشد می‌تواند دوام بیاورد؟

پاسخ به این سوال دشوار است. در حال حاضر پایگاه کاربری Lemon8 با 150 میلیون کاربر که TikTok می‌گوید در ایالات متحده دارد فاصله زیادی دارد.

با این حال، در ویدئوهای نقد و بررسی Lemon8، برخی اینفلوئنسرها به این فکر کرده‌اند که آیا در صورت ممنوعیت TikTok در ایالات متحده، این برنامه می‌تواند در نهایت به عنوان یک جایگزین عمل کند و الگوریتم تولید و پخش محتوا را حفظ کند تا در نهایت جایگزین TikTok شود؟

برخی قانون‌گذاران و کارشناسان سیاسی آمریکایی معتقدند اگر TikTok ممنوع شود حتماً Lemon8 هم با آن همراه خواهد شد و تنها مسئله دیر و زود بودن آن مطرح است.

حالا باید صبر کرد و دید آیا Lemon8 به محبوبیت TikTok می‌رسد؟ اگر برسد آیا ممنوع می‌شود؟ پیش از تمام این‌ها آیا شکست TikTok در برابر قانون‌گذاران آمریکایی قطعی است؟ باید صبر کرد و دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *