این ربات قادر به پیدا کردن اشیای گمشده است! + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در یک روش برنامه‌ریزی جدید از سوی دانشگاه واترلو کانادا، ربات‌ها قادر به پیدا کردن اشیای گمشده هستند.

به گزارش ایرانی متا، مهندسان دانشگاه واترلو (UWaterloo) روش جدیدی را برای برنامه‌ریزی ربات‌ها ابداع کرده‌اند که به افراد مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند تا دارو، عینک، تلفن همراه و سایر اشیای گمشده خود را پیدا کنند.

اگرچه تمرکز اولیه پژوهش بر کمک کردن به گروه خاصی از افراد است، اما شاید این فناوری روزی مورد استفاده هر کسی قرار بگیرد که همه جا را برای یافتن وسایل خود جستجو کرده است.

دکتر علی ایوب (Ali Ayub)، دانشجوی مقطع فوق دکتری رشته مهندسی برق و رایانه در دانشگاه واترلو، گفت: تاثیر بلندمدت این فناوری واقعا هیجان‌انگیز است. کاربر می‌تواند نه تنها یک ربات همراه، بلکه یک ربات همراه شخصی‌سازی‌شده داشته باشد که استقلال بیشتری به او می‌دهد.

ایوب و سه همکارش با دیدن افزایش سریع تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تصمیم گرفتند فناوری حاضر را ابداع کنند. این بیماری، عملکرد مغز را محدود می‌کند و به سردرگمی، از دست دادن حافظه و ناتوانی منجر می‌شود. بسیاری از این افراد مبتلا به این بیماری، جای اشیای مورد استفاده روزمره را فراموش می‌کنند که کیفیت زندگی آنها را پایین می‌آورد و بار اضافی بر دوش مراقبین آنها قرار می‌دهد.

مهندسان بر این باور بودند که یک ربات همراه با حافظه اپیزودیک مخصوص به خود می‌تواند در چنین شرایطی، همه چیز را تغییر دهد. آنها موفق شدند از هوش مصنوعی برای ایجاد نوع جدیدی از حافظه مصنوعی استفاده کنند.

این گروه پژوهشی، کار خود را با یک بازوی رباتیک متحرک شرکت فچ رباتیکس (Fetch Robotics) آغاز کردند که دارای دوربینی برای درک جهان اطراف است.

بیشتر بخوانید  حمایت کاربران از تغییر نام و لوگوی توییتر

پژوهشگران با استفاده از یک الگوریتم تشخیص اشیاء، ربات را برای شناسایی، ردیابی و نگه داشتن گزارشی از اشیای خاص در دید دوربین خود از طریق ویدئوهای ذخیره‌شده برنامه‌ریزی کردند. این ربات که قادر به تشخیص دادن یک جسم از جسم دیگر است، می‌تواند زمان و تاریخ ورود یا خروج اشیاء از دید خود را ثبت کند.

سپس، پژوهشگران یک رابط گرافیکی ایجاد کردند تا کاربران بتوانند اشیایی را که باید ردیابی شوند، انتخاب کنند و پس از تایپ کردن نام اشیاء، به جستجوی آنها در یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند بپردازند. با این کار، ربات می‌تواند زمان و مکان آخرین حضور جسم مورد نظر را نشان دهد.

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این سیستم بسیار دقیق است و اگرچه ممکن است برخی از افراد مبتلا به زوال عقل، این فناوری را دلهره‌آور بدانند، اما ایوب معتقد است که مراقبان آنها می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

پژوهشگران در آینده، مطالعات کاربری را روی افراد بدون معلولیت و افراد مبتلا به زوال عقل انجام خواهند داد.

نتایج این پژوهش، در نشست بین‌المللی HRI 2023 ارائه شد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *