تدارک OpenAI برای عرضه یک مدل هوش مصنوعی متن‌باز

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

گزارشی تازه حکایت از آماده شدن OpenAI برای عرضه یک مدل هوش مصنوعی جدید متن‌باز دارد.

به گزارش ایرانی متا، دیجیاتو نوشت: گزارشی تازه ادعا می‌کند که شرکت OpenAI، سازنده چت‌بات ChatGPT، درحال آماده‌شدن برای عرضه یک مدل زبانی متن‌باز برای عموم کاربران است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که مدل قدرتمند GPT-4 درحال‌حاضر بسته است و محققان نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند یا آن را بررسی کنند.

به گزارش وب‌سایت اینفورمیشن، یک منبع آگاه اعلام کرده است که OpenAI به‌زودی مدل هوش مصنوعی جدیدی را عرضه می‌کند که متن‌باز خواهد بود. برخلاف GPT-4 که نمی‌توان فهمید با چه روش‌هایی آموزش داده شده است، این مدل جدید در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا قابل شبیه‌سازی و حتی توسعه بیشتر باشد.

OpenAI به ریشه‌های خود برمی‌گردد؟

اگر این گزارش درست باشد، OpenAI درحال تغییردادن مسیر خود است و بالاخره می‌خواهد ایده اولیه‌اش را اجرا کند. این شرکت در‌واقع برای مقابله با توسعه هوش مصنوعی در گوگل به‌وجود آمد که یک شرکت بسته بود. اما در ادامه سیاست‌های آن‌ها تغییر کرد و این شرکت حالا خودش به یک کمپانی بسته تبدیل شده است. بخشی از انتقادات ایلان ماسک به OpenAI نیز مربوط به همین مسئله است.

با توجه به اینکه حالا حتی بعضی از شرکت‌های بزرگ مثل متا در‌زمینه عرضه مدل‌های هوش مصنوعی خود به‌صورت متن‌باز پیش‌قدم شده‌اند، چندان غافل‌گیرکننده نیست که OpenAI هم در این مسیر گام برداشته باشد. متا چند ماه پیش مدل هوش مصنوعی LLaMA را در دسترس عموم قرار داد.

پیش‌تر یکی از کارمندان گوگل مدعی شده بود که رقابت غول‌های فناوری با یکدیگر سودی برای طرفین ندارد؛ چرا که پیشرفت اصلی در دنیای متن‌باز درحال رقم‌خوردن است. جامعه محققان متن‌باز می‌توانند با همکاری شمار زیادی از علاقه‌مندان، با سرعت بسیار بیشتری این مدل‌ها را بهینه‌سازی کنند و به‌نظر می‌رسد که هدف OpenAI هم در همین راستا باشد.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی با اخبار، فیلم‌سازی و آموزش چه خواهد کرد؟

با همه این تفاصیل، گزارش اینفورمیشن می‌گوید بعید است که مدل جدید OpenAI رقیبی برای مدل قدرتمند GPT باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *