همه چیز درباره صرافی آنلاین / کدام صرافی آنلاین بهترین است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر به فعالیت و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال علاقه مند هستید باید بدانید که پس از انتخاب کیف پول معتبر برای نگهداری دارایی های ثبت نام در یک صرافی آنلاین به منظور خرید و فروش ضروری است.

صرافی های آنلاین ممکن است در حوزه خرید و فروش ارزهای فیات فعالیت داشته باشند و یا خدمات مرتبط با سایر اشکال پول های الکترونیکی را ارائه دهند. به عنوان مثال صرافی های پرفکت مانی یا صرافی های وب مانی نیز در دسته صرافی های آنلاین قرار میگیرند.

در بازار رمز ارزها صرافی آنلاین در واقع همان صرافی ارز دیجیتال است. یک بستر به صورت آنلاین که می توانید از طریق ان ارز های دیجیتال مورد نظر مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو و … را خریداری کنید. صرافی های ارز دیجیتال سایت و پلتفرم هایی هستند که به عنوان پل ارتباطی و واسطه برای خرید و فروش رمز ارز ها عمل می کنند و شما میتوانید ارزهای دیجیتال را به صورت جفت ارز معامله و مبادله کنید.

بیشتر صرافی های آنلاین معتبر که در حوزه رمز ارزها فعالیت دارند خارجی هستند، از این رو با توجه به تحریم های بین المللی ایرانیان نمی توانند در اکثر آنها فعالیت داشته باشند. به همین دلیل صرافی های متعددی در ایران به عنوان واسطه عمل میکنند و امکان خرید و فروش این ارزها را برای کاربران ایرانی فراهم کرده اند.

صرافی های آنلاین برای انجام کار به دو روش اقدام می کنند:

صرافی به عنوان واسط میان خریدار و فروشنده است.

در حالت اول صرافی انلاین به عنوان واسط میان طرفین معامله عمل می کند و در ازای ان کارمزدی را دریافت می کند. کارمزد دریافتی از جانب این پلتفرم ها بسته به نوع خدماتی که ارائه می دهد متغیر است.

بیشتر بخوانید  آیا بیت‌کوین می‌تواند به ارز دیجیتالی سبز تبدیل شود؟

صرافی به عنوان طرف دوم معامله عمل می کند.

فعالیت این نوع صرافی های انلاین به صورتی است که به عنوان طرف دوم معادله نقش افرینی میکند و پلتفرمی ندارد که لیست خریداران و یا فروشندگان را مشاهده کنید. خرید و فروش ارز مورد نظر به طور مستقیم با آن صرافی آنلاین انجام می شود.

انواع مختلفی برای صرافی های ارز دیجیتال وجود دارد که معروف ترین و کلی ترین آن تقسیم صرافی ها به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز می باشد. البته دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که به نوعی زیر مجموعه یکی از همین دو مورد اشاره شده می باشند. بنابراین در ادامه دو نوع کلی را تشریح، همچنین نوع همتا به همتا را نیز توضیح می دهیم.

صرافی متمرکز:

اکثر صرافی های جهان متمرکز هستند. متمرکز بودن به معنی اعتماد شما به کسی یا جایی برای رسیدگی به پول شما است. متمرکز بودن به این معنی است که یک واسطه معتبر برای رسیدگی به هر دارایی استفاده شده در معاملات، وجود داشته باشد. معاملات و رسیدگی به دارایی‌ها توسط یک سازمان، شرکت و یا افرادی خاصی انجام می‌شود. بیش از 90 درصد معاملات ارزهای دیجیتال توسط صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود.

یک کاربر می تواند پول خود را در یک صرافی متمرکز ذخیره کند. ارز او در اختیار صرافی است. زیرا این مشتری دسترسی به حساب خود را به طور کامل به واسطه داده است. قرار دادن پول در صرافی، امکان کنترل کامل پول را از مشتری می‌گیرد.

استفاده آسان و بی دردسر، محبوبیت زیاد، امکانات بالا، حجم نقدینگی، سرعت بالای معاملات و اعتماد به صرافی از مزایای صرافی متمرکز می باشد و از طرف دیگر معایبی همچون نیاز به احراز هویت، تحریم و مسدود شدن دارایی، هک شدن صرافی و از بین رفتن دارایی و کنترل معاملات و سرمایه شما توسط شرکت صرافی متمرکز نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید  افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و تأثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

صرافی غیر متمرکز:

صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال با ایجاد یک محیط بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد. در صرافی غیرمتمرکز معاملات از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد تا پول از دست واسطه‌ای عبور نکند. همچنین صرافی غیرمتمرکز کنترلی بر روی سرمایه شما ندارد. این نوع صرافی ها هنوز در ابتدای راه هستند و خیلی محبوب نیستند و تعداد حجم معاملات در این صرافی ها کم می باشد. با این حال این نوع صرافی ها در نوع خود بسیار جالب و برای کشورهایی که جز تحریم قرار دارند می تواند فرصت خوبی باشند.

مزایای این نوع صرافی شامل عدم نیاز به احراز هویت، عدم کنترل صرافی بر معاملات شما، خرید و فروش مستقیم با کاربران دیگر و عدم ارائه اطلاعات اضافه به شما می باشد. عیب این نوع صرافی رابط کاربری دشوار آن می باشد.

بهترین صرافی های خارجی و داخلی:

صرافی های خارجی:

متاسفانه بهترین و امن ترین صرافی های جهان کاربران ایران را تحریم نموده اند. با این حال، معامله‌گران ایرانی توانسته‌اند با روش‌هایی مانند تغییر آی پی از طریق وی پی ان یا خرید وی پی اس محدودیت‌ها را دور بزنند. فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدودشدن حساب و بلوکه‌شدن دارایی‌ها وجود دارد. بهترین صرافی های ارز دیجیتال جهان شامل موارد زیر هستند:

  • بایننس(Binance)
  • کوین بیس(CoinBase)
  • بیت هامب(Bithumb)
  • صرافی تترسیل(Tethersale)
  • کراکن(Kraken)
  • بیت مکس(Bitmex)

صرافی های ایرانی:

صرافی های ایرانی زیادی در کشور فعال هستند، که اخیرا یکی از آن ها یعنی کریپتولند بسته شده است. بنابراین همیشه باید سعی در انتخاب بهترین و امن ترین آن ها داشته باشید. البته به دلیل اینکه در کشور خودمان فعال هستند امکان پیگیری های قضایی و حقوقی در صورت هر گونه مشکل وجود دارد. در ادامه برخی از آن ها را نام خواهیم برد.

  • آبان تتر
  • بیت 24
  • بیت پین
  • تبدیل
  • نوبیتکس
  • والکس
بیشتر بخوانید  آموزش استفاده از یک حساب واتس‌اپ در چندین گوشی هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *