رقیب دنا پلاس به بازار می‌آید! + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

این خودرو که یکی از سدان‌های شناخته‌شده مدیران خودرو است و نیمه دهه 1390 خورشیدی تاکنون در بازار ما حضور دارد، نخست با پیشرانه تنفس طبیعی به بازار ما آمد، اما در ادامه نسخه توربوشارژر آن نیز توسط مدیران خودرو به تولید رسید.

حال در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه 1402، مدیران خودرو از نسخه جدید این سدان با نام آریزو 5 اسپرت رونمایی کرده است.

آریزو 5 اسپرت درواقع نسخه فیس‌لیفت آریزو 5 توربوشارژر محسوب می‌شود. تغییرات ظاهری محدودی در نمای خارجی و داخلی خودرو رخ داده‌اند. امکاناتی نیز به خودرو اضافه شده‌اند. در زمینه مشخصات فنی نیز بهبودهایی در این خودرو صورت گرفته است.

تغییرات ظاهری

شاید بارزترین تغییر صورت‌گرفته در آریزو 5 اسپرت، جلوپنجره جدید این خودرو باشد. این جلوپنجره از خطوط موازی کرومی بهره می‌برد و اندکی برآمده طراحی شده است. بااین‌حال چراغ‌های روشنایی اصلی و دی‌لایت‌ها تفاوتی با آریزو 5 توربوشارژر ندارند. نوارهای مشکی رنگ به قسمت‌های جانبی سپر جلو اضافه شده‌اند تا این سپر را عضلانی و حجیم جلوه دهد. در نمای جانبی خودرو تغییری مشاهده نمی‌شود و حتی رینگ‌های خودرو نیز از نوع پنج پر نصب‌شده روی نسخه توربوشارژر هستند.

تغییرات نمای عقب در مقایسه با نمای جلو نیز محدود است. چراغ‌های مه‌شکن که در نسخه‌های عادی و توربوشارژر روی سپر بودند، اکنون به قسمت فوقانی سپر منتقل شده‌اند. به‌جای این چراغ‌های مه‌شکن، دو خروجی اگزوز قرار گرفته است که البته واقعی نیستند و خروجی اگزوز اصلی پشت سپر قرار گرفته است. آریزو 5 اسپرت درحال‌حاضر یکی از محصولات برند ام وی ام به حساب می‌آید و با نام ام وی ام آریزو 5 توربو اسپرت شناخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی تا 5 سال آینده منجر به نابودی 83 میلیون شغل خواهد شد

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

زیر کاپوت آریزو 5 اس همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر سابق قرار دارد که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه در طیف وسیعی از خودروهای ام وی ام و فونیکس به کار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به آریزو 6 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X55 پرو اشاره کرد. گستردگی استفاده از این پیشرانه در محصولات فونیکس و ام وی ام باعث شده است تا دسترسی به قطعات یدکی این موتور برای مشتری ایرانی چندان دشوار نباشد.

گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه ارسال قدرت به چرخ‌های جلو را در آریزو 5 اسپرت بر عهده دارد. این گیربکس به‌صورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این گیربکس از نسل جدید جعبه دنده‌های چری است و در محصولات مختلف این برند از ام وی ام X22 پرو تا تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس اتوماتیک و جدید چری عملکرد بهتری در مقایسه با گیربکس‌های CVT پیشین این شرکت دارد. بااین‌حال انتظار تغییر چشمگیری در زمینه مصرف سوخت یا شتاب اولیه را از آریزو 5 اسپرت نداریم.

کابین و امکانات

سبک کلی طراحی داشبورد آریزو 5 اسپرت شبیه به کابین آریزو 5 توربوشارژر معمولی است، بااین‌حال برخی جزئیات در کابین این خودرو تغییر کرده‌اند. نخستین تغییر در کنترلرهای پنل تهویه مشاهده می‌شود. این کنترلرها اکنون اندکی بالاتر از محل سابق نصب شده‌اند و از حالت لمسی به شکل فیزیکی تغییر وضعیت داده‌اند.

طراحی کنسول میانی خودرو نیز تغییر کرده است. این کنسول اکنون از الگوهای مشابه ام وی ام X55 پرو بهره می‌برد. کنسل میانی آریزو 5 اسپرت به‌جای طرح مستطیل شکل سابق، از دو ذوزنقه برعکس تشکیل شده است. تمامی کلیدهای کنترلی بخش میانی نیز به سمت چپ یعنی بخش راننده منتقل شده‌اند و دیگر کلیدی در سمت راست اهرم تعویض دنده وجود ندارد. بااین‌حال سبک طراحی اهرم تعویض دنده و دریچه‌های سیستم تهویه همانند گذشته است.

بیشتر بخوانید  این خبر باعث ریزش قیمت خودرو می‌شود!

علاوه بر تغییر پنل تهویه، چند مورد دیگر نیز در کابین آریزو 5 اس تغییر کرده‌اند. فرمان خودرو اکنون طرح دی‌کات دارد. همچنین تنظیمات صندلی راننده به‌صورت برقی انجام می‌شود. همچنین هر دو صندلی جلو به گرمکن مجهز شده‌اند.

قیمت و رقبای آریزو 5 اسپرت

قیمت آریزو 5 اسپرت از سوی مدیران خودرو برابر با یک میلیارد و 190 میلیون تومان عنوان شده که حدود 20 درصد از فونیکس آریزو 6 پرو کمتر است. رقیب مستقیم آریزو 5 اس در این محدوده قیمتی، بهمن ریسپکت پرایم با قیمت یک میلیارد و 83 میلیون تومان است. این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، ابعاد و همچنین امکانات رفاهی در سطح مشابهی قرار دارند. بنابراین رقابت میان آن‌ها در آینده نزدیک جذاب خواهد بود. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیگر رقیب محصول مدیران خودرو است که با قیمت رسمی 544 میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما نرخ آن در بازار آزاد حدود 950 میلیون تومان است. بااین‌حال باید منتظر عرضه آریزو 5 اسپرت به بازار باشیم تا نرخ این خودرو در بازار آزاد نیز مشخص شود.

هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

این فناوری انقلابی می‌تواند با امکان‌پذیر کردن ایجاد و راه‌اندازی خطوط تولید و سیستم‌های نظارتی رباتیک سیستم‌های کنترل‌کننده کامپیوتری، روند تولید و تعمیر خودروها را نیز متحول و تا حد زیادی خودکار کند.

درصورت ایجاد چنین سیستم‌هایی، خودکارسازی فرایندهای تولید، نظارت و کنترل کیفیت، با سرعت، دقت و امنیت بالا و تقریباً بدون خطا، بدون نیاز به استخدام نیروهای انسانی و آموزش آن‌ها ممکن خواهد شد. راه‌اندازی سیستم ارزیابی هوشمند و دیجیتال در خطوط تولید خودروسازی‌ها نیز با کمک هوش مصنوعی چندان دشوار نیست.

بیشتر بخوانید  ایلان ماسک به زندان افتاد! + عکس

همچنین AI می‌تواند حوزه مدیریت زنجیره تأمین و به‌روزرسانی لحظه‌به‌لحظه موجودی این زنجیره را تأمین کند. بنابراین افراد مسئول تأمین می‌توانند به‌لطف هوش مصنوعی، لحظه‌به‌لحظه از موجودی زنجیره تأمین مطلع شوند. بنابراین زنجیره تأمین مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند از ایجاد مشکلات ناشی از عدم اطلاع از موجودی بخش‌های مختلف زنجیره تأمین جلوگیری کند. بهره‌مندی از AI در زنجیره تأمین می‌تواند پیش‌بینی تقاضا در بخش‌های مختلف را راحت و هزینه‌های مرتبط با زنجیره تأمین را کاهش دهد.

منبع: دیجیاتو

25 پاسخ

        1. تو برو یاد بگیر منتظر رو چه طور مینویسن اصلا بعد بیا کامنت بزار و بخند

  1. آخه اریزو ۵ کجا و دنا کجا
    اصلا قابل مقایسه نیستن که کنار هم میذارید
    سوهد فنی وجود نداره تو این تحلیل

      1. دقیقا همینه بااین قیمتا بهترین خودروی لوکس المان و کره وفرانسه رومیشه خرید اونوقت این دله هارو میندازن به مردم

  2. چین نفت زیر قیمت میبره ماشین چند برابر قیمت جهانی میرسه دست مردم ایران اگر بگن جورج سروس تو بورس ایران سرمایه دار عمده هست والا تعجب نمیکنم

    1. اریزو با دنا مقایسه میکنی😂
      یعنی ابرو هر چی مقایسه رو بردی
      دنا اشغالی بیش نیست دنا باید با سمند یا شاهین مقایسه بشه
      اریزو هم رده سدان خارجی حتی بهتر از سراتو و مزدا است

  3. اگه باچند برابر قیمت خودرو کره‌ای یا ژاپنی بخریم بهتر از این آشغالهای چینی است

    1. آره اگر پول داشتیم چرا که نه
      ولی خیلی ما ایرانی‌ها گناه داریم. آرزوی ماشین که دق به دلمون نکنه باید ببریم به گور(دور از جون شما)

    1. اونایی که میگن باید با سراتو و مزدا ۳ مقایسه کنی قشنگ معلومه آریزو دارن😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *