پامپامنتال به چه معناست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

پامپامنتال‌ها (Pumpamentals) یا عوامل پامپامنتال اصطلاح عامیانه‌ای است که به علت‌ها و عوامل پامپ قیمت ارزهای دیجیتال اشاره دارد. در دوره‌های کوتاه‌مدت، محرک‌های پامپامنتال بیشتر از عوامل دیگر در رشد قیمت توکن‌ها اثر دارند. البته که این رشد ناپایدار است و نمی‌توان با استناد به این فاکتورها چشم‌انداز سودمندی برای توکن در نظر گرفت، اما آشنایی با این مفهوم خالی از لطف نیست.

پامپامنتال چیست؟

همانطور که اشاره شد، پامپامنتال‌ها عواملی هستند که باعث رشد سریع و ناگهانی قیمت یک توکن می‌شوند. برخلاف فاندامنتال (Fundamentals) که به عوامل رشد ارزش توکن در بلند‌مدت اشاره دارد، پامپامنتال بیشتر به عوامل رشد قیمت در کوتاه‌مدت مربوط می‌شود.

شاید یک پروژه از نظر فاندامنتالی قوی باشد، اما اگر پامپامنتال خوبی نداشته باشد، عملکرد ضعیفی خواهد داشت. توکنومیکس هوشمندانه، اخبار مثبت و تبلیغات هیجانی یا هایپ در شبکه‌های اجتماعی مثال‌هایی از عوامل پامپامنتال ارز دیجیتال هستند که در روند‌های کوتاه‌مدت اهمیت زیادی دارند.

البته در بلندمدت نباید در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که فاندامنتال قوی ندارد (مثلا محصول فعال و رود مپ هدف‌دار نداشته باشد) و صرفا هیجان و علاقه به آن زیاد است. پروژه‌ای ایده‌آل است که هم به‌صورت فاندامنتالی و هم از نظر پامپامنتال قوی باشد.

مقایسه فاندامنتال و پامپامنتال:

فاندامنتال پامپامنتال
فناوری: به‌دنبال پروژه‌ای باشید که بهترین تکنولوژی را دارد. هایپ شبکه‌های اجتماعی: تیم پروژه باید توانایی ایجاد هایپ و تبلیغات گسترده بین کاربران را داشته باشد.
مدل اقتصاد: آیا پروژه از یک طرح اقتصاد پایدار برخوردار است؟ ساختار توکنومیکس هوشمند: مثلا مدل veCRV عرضه در گردش توکن CRV را دائما کاهش می‌دهد.
پذیرش: پروژه باید سطح پذیرش محصولات خود را افزایش دهد. تناسب با ایده‌ها و ترندهای بازار: آیا ایده پروژه جزو ترندهای جدید است؟
منبع: twitter.com/TheDeFinvestor

عوامل پامپ قیمت ارزهای دیجیتال

منبع: cekinvestasi.com
منبع: cekinvestasi.com

در قسمت قبل با تعریف پامپامنتال آشنا شدید. برای تشخیص اینکه آیا یک پروژه از پامپامنتال خوبی برخوردار است یا نه باید به عوامل زیر توجه کنید.

بیشتر بخوانید  چیت‌کت (chitcat) چیست؟

جامعه کاربری و بازاریابی

کامیونیتی یا جامعه کاربری، مهم‌ترین عامل رشد پروژه‌های ارز دیجیتال است. اگر یک پروژه جامعه کاربری قوی نداشته باشد، خریدار زیادی هم ندارد. سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای که کامیونیتی ضعیف دارد تنها زمانی می‌تواند خوب باشد که تیم بازاریابی پروژه کار خود را خوب انجام دهند. اما ۹۵ درصد از این پروژه‌ها شکست می‌خورد.

منبع: twitter.com/TheDeFinvestor
منبع: twitter.com/TheDeFinvestor

با بررسی حساب توییتر یک پروژه، می‌توانید جامعه کاربری و تیم‌های آن‌ها ارزیابی کنید. برای این ارزیابی، به موارد زیر دقت کنید:

  • حداقل ۱۵ الی ۲۰ لایک در هر توییت
  • همکاری‌های متعدد
  • انتشار حداقل یک پست توییتر در هر روز
  • اطلاع‌رسانی‌های مرتب درباره پیشرفت و مسیر پروژه

اگر یک پروژه همه یا اکثر موارد بالا را داشته باشد، از پتانسیل رشد خوبی برخوردار است.

هایپ و تبلیغ گسترده برای رویدادهای پیش رو

قبل از خریداری یک توکن، این سوال‌ را از خودتان بپرسید؛ چرا باید کسی این توکن را بالاتر از قیمتی که من خریده‌ام بخرد؟

پروتکل‌های ارز دیجیتال برای جذب توجه سرمایه‌گذاران به یک کاتالیزور قوی نیاز دارند. نحوه عرضه‌شدن این کاتالیزور به بازار نیز مهم است. ولا اکسچنج (Vela Exchange) یکی از پروژه‌‌هایی است که کمپین بازاریابی موفقی داشت. ولا اکسچنج یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) قراردادهای دائمی بر بستر شبکه آربیتروم است که نسخه بتای آن در تاریخ ۱۰/۰۲/۲۰۲۳ (۲۱ بهمن) راه‌اندازی شد. این پروتکل چند ماه قبل ناشناخته بود، اما به‌سرعت تعداد کل کاربران آن به ۵۰,۰۰۰ نفر و حجم معاملات آن به ۵ میلیارد دلار رسید.

twitter.com/nansen_ai
twitter.com/nansen_ai

تیم پروژه با اقدامات زیر این رشد سریع را رقم زدند:

  • اعلام یک ایردراپ
  • همکاری با بهترین پروژه‌های آربیتروم
  • اهدای NFTهای کاربردی به جامعه کاربری
  • توییت‌های روزانه و ایجاد هایپ درباره راه‌اندازی نسخه بتا
بیشتر بخوانید  هر آنچه باید درباره‌ی ارزدیجیتال گالا بدانید

این عوامل باعث رشد قیمت توکن VELA نیز شدند.

به‌همین خاطر باید به‌دنبال پروژه‌هایی باشید که جامعه کاربری و بازاریابی قوی دارند. پروژه‌هایی که رابطه نزدیک با کامیونیتی خود ندارند، به‌ندرت موفق می‌شوند.

استراتژی ربودن روایت

بازار ارز دیجیتال تا حد زیادی به ایده‌های ترند یا Narrative (حرف‌ها، نظرات و علایق سرمایه‌گذاران) وابسته است. پروژ‌ه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر‌ هستند که بازی ایده و ترند را خوب بلد‌ند.

«ربودن روایت» (Narrative Hijacking) یک استراتژی رشد است که پروژه‌ها از آن برای سرمایه‌گذاری در ترندها و روایت‌های حاکم بر بازار استفاده می‌کنند. در واقع پروژه‌ها سعی می‌کنند خودشان را با جدید‌ترین ایده‌های این حوزه هماهنگ کنند.

برای مثال، معاملات مشتقه لیکوئيد استیکینگ یکی از ترندهای امسال است. پروتکل پندل (Pendle) از این ترند استفاده کرد و استخرهای مختلفی را برای بهترین پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ راه‌اندازی کرد. این اقدام باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران به این پروتکل و رشد قیمت توکن PENDLE و ارزش سرمایه قفل‌شده (TVL) در آن شد. رشد اخیر این پروژه، تا حد زیادی مربوط به ادغام با پروتکل‌های لیکوئيد استیکینگ است.

از طریق استراتژی Narrative Hijacking، پروژه‌ها می‌توانند جامعه کاربری خود را رشد دهند و تقریبا بدون هیچ هزینه‌ای برای محصولات خود هایپ و تبلیغات ایجاد کنند.

توکنومیکس

توکن‌هایی که کاربرد خاصی ندارند به‌ندرت در بازار رشد می‌کنند. قدرت حاکمیتی پروژه به‌تنهایی دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. ترندهای جدید بیشتر به سمت کاربرد و کارایی می‌روند، مثل:

  • مکانیسم‌های تقسیم درآمد
  • دسترسی به محصولاتی که به‌طور ویژه به هولدرهای یک توکن اختصاص یافته‌اند
  • رای‌گیری برای انتخاب استخرها یا محصولاتی که قرار است با عرضه توکن تقویت شوند
بیشتر بخوانید  میم‌کوین Milady چیست؟

این نوع کاربردها یک توکن را باارزش می‌کنند. ساختارهای توکنومیکس‌ قوی مثل طرح veTokenomics کرو (Curve) باعث افزایش قیمت توکن آن شده است. ساختار veTokenomics یک مشوق برای قفل کردن بلندمدت توکن‌ها است و باعث می‌شود که عرضه کرو دائما کمتر شود. چنین ساختارهایی اثر بسیار مثبتی روی قیمت توکن‌ها دارند.

منبع: Dune Analytics
منبع: Dune Analytics

اما توصیه سرمایه‌گذاران بزرگ این است که توکن‌های خود را به‌مدت بیش از ۶ ماه قفل نکنید. چون چرخه زندگی ۹۹ درصد پروژه‌ها کمتر از ۲ سال است و سرعت رشد این فضا بسیار بالاست. از توکنومیکس‌های قوی استفاده کنید، اما به راه خروج نقدینگی برای دیگران تبدیل نشوید.

پرسش و پاسخ (FAQ)

  • پامپمنتال در کریپتو چیست؟ پامپامنتال‌ها عواملی هستند که باعث رشد سریع و ناگهانی قیمت یک توکن می‌شوند. برخلاف فاندامنتال (Fundamentals) که به عوامل رشد ارزش توکن در بلند‌مدت اشاره دارد، پامپامنتال بیشتر به عوامل رشد قیمت در کوتاه‌مدت مربوط می‌شود.
  • چه عواملی پامپنتال محسوب می‌شوند؟ جامعه کاربری و بازاریابی، هایپ و تبلیغ گسترده برای رویدادهای پروژه، استفاده از ترندهای بازار و توکنومیکس هوشمندانه از عوامل Pumpmental در بازار کریپتو هستند.

جمع‌بندی

عوامل پامپمنتال مثل جامعه کاربری، مارکتینگ و تبلیغات، توکنومیکس هوشمندانه و سوار ترند بازار شدن منجر به پامپ قیمت یک توکن می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که این رشد کوتاه‌مدت و ناپایدار است. در نهایت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باید سراغ تحلیل فاندامنتال برویم و با صبوری منتظر رشد سبد خود بمانیم.

این مطلب ترجمه رشته توییتی انگلیسی است و ما جهت آشنایی شما با مدل‌های ذهنی مختلف آن را به فارسی برگردانده‌ایم. لطفا آن را به عنوان دعوت برای سرمایه‌گذاری در نظر نگیرید.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *