هر آنچه از رقیب اینستاگرامی توییتر می‌دانیم

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در حالی که آینده برای توییتر نامشخص است معلوم نیست تغییرات ماسک مشهورترین شبکه میکروبلاگ اینترنت را به کجا می‌برد، متا – شرکت مادرِ فیس‌بوک با مدیریت مارک زاکربرگ – شانس خود را برای ایجاد پلتفرم میکروبلاگینگ بزرگ بعدی امتحان می‌کند. طبق ایمیلی که با گروهی از تولید کنندگان محتوای منتخب به اشتراک گذاشته شده و توسط TechCrunch نیز مشاهده شده است، انتظار می‌رود برنامه جدید متا تابستان امسال راه‌اندازی شود.

این برنامه مبتنی بر متن مستقل باقی خواهد ماند، اما تا حدی با اینستاگرام یکپارچه خواهد شد. کاربران تأییدیه و مدیریت اینستاگرام خود را حفظ خواهند کرد و همه فالوورهای آنها اعلانی برای دنبال کردن آنها در پلتفرم جدید متا دریافت خواهند کرد. پلتفرم مبتنی بر متن متا غیرمتمرکز است و قابلیت همکاری با Mastodon که بر اساس پروتکل ActivityPub ساخته شده است را نیز خواهد داشت.

متا می‌خواهد به عنوان برگ برنده به چهره‌های عمومی سرشناس مانند ورزشکاران، بازیگران، تهیه‌کنندگان، مجریان برنامه و کمدین‌ها دسترسی زود هنگام دهد. در یادداشت خود به تولید کنندگان محتوا متا اذعان داشته که Mastodon، Bluesky و سایر برنامه‌ها در رقابت برای ساخت توییتر بعدی شروع خوبی داشته‌اند، اما این شرکت اشاره کرد که از مزیت دسترسی به میلیاردها کاربر از طریق خانواده برنامه‌های خود که شامل اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ و مسنجر می‌شود، برخوردار است.

همان‌طور که برای اولین بار توسط MoneyControl گزارش شد، این برنامه غیرمتمرکز جدید با کد P92 یا Barcelona شناخته می‌شود. متا درباره پیشرفت‌های پروژه سکوت کرده است، اما در بیانیه‌ای به Money Control گفت: «ما در حال بررسی یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های متنی هستیم. ما معتقدیم که فرصتی برای فضایی جداگانه وجود دارد که در آن تولید کنندگان محتوا و شخصیت‌های شناخته شده بتوانند به‌روزرسانی‌های به‌موقع درباره علایق خود را به اشتراک بگذارند.»

بیشتر بخوانید  ری‌برند اینتل بعد از 15 سال؛ صدای پای تغییرات یا گول زدن مشتریان؟

به گفته لیا هابرمن، نویسنده خبرنامه رسانه‌های اجتماعی ICYMI، این برنامه از دستورالعمل‌های اجتماعی مشابه اینستاگرام استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند با اعتبار اینستاگرام خود وارد محیط برنامه جدید شوند، لیست بلاک و کلمات مخفی از اینستاگرام منتقل می‌شوند و برخی از ویژگی‌های ایمنی مانند احراز هویت دومرحله‌ای و گزارش هرزنامه در هنگام شروع کار تعبیه شده است. منابع هابرمن همچنین به او اطلاع دادند که پست‌های متنی حداکثر 500 کاراکتر خواهند بود و کاربران همچنین می‌توانند عکس‌ها، لینک‌ها و ویدیوها را تا پنج دقیقه آپلود کنند. مانند توییتر و سایر برنامه‌های رقیب، یک فید وجود خواهد داشت که می‌توانید محتوا را لایک کنید، پاسخ دهید یا محتوا را در آن بازارسال کنید.

مت ناوارا، مشاور رسانه‌های اجتماعی، همین اطلاعات را دریافت کرد که او در توییتی که اوایل ماه جاری منتشر کرده بود، همین اطلاعات را به اشتراک گذاشته بود.

متا درخواست TechCrunch برای اظهارنظر بیشتر را رد کرد، اما صحت اطلاعات فاش شده را رد نکرد.

بازار برای جایگزین‌های توییتر آماده است، اگرچه پس از مهاجرت به پلتفرم‌های متعدد، برخی از کاربران ممکن است کمی از چشم‌انداز راه‌اندازی حساب‌های جدید دیگری خسته شوند. با این همه متا امیدوار است با تجربه موفق فیس‌بوک و تکیه بر کاربران سه پلتفرم محبوبش یعنی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ بتواند پیروزی بزرگی خلق کند و افسار میکروبلاگ‌ها را در دست بگیرد.

چالش امنیتی متا

اما متا با تمام مزایا یک مشکل در جلب اعتماد کاربران دارد و آن درز اطلاعات یا سوءاستفاده از آن‌ها است. دو سال پیش اطلاعات شخصی بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیس‌بوک در یک فروم هکری محبوب به فروش گذاشته شد. آن زمان در این اطلاعات مواردی مانند نام، ایمیل، موقعیت، شماره و جنسیت افراد وجود داشت.

بیشتر بخوانید  حذف حساب‌های غیرفعال گوگل از ۱۰ آذر

طبق ادعای رسانه «Privacy Affairs»، اواخر سپتامبر ۲۰۲۱ کاربر یکی از فروم‌های هکری محبوب در پستی ادعا کرده که توانسته به داده‌های شخصی بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کند. ظاهرا در حال حاضر این داده‌ها در همین فروم به فروش گذاشته شده‌اند و خریداران احتمالی می‌توانند تمام آن‌ها یا بخشی از داده‌ها را تصاحب کنند. یکی از خریداران احتمالی ادعا می‌کند که قیمت داده‌های ۱ میلیون کاربر فیس‌بوک برابر ۵۰۰۰ دلار است.

مشکل دیگر این است که شخص مارک زاکربرگ و فیس‌بوک به سوءاستفاده از اطلاعات کاربران برای درآمدزایی مشهور هستند، این مسئله برای کاربران از جنس کاربران توییتر یک خطر قرمز اساسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *