ارز دیجیتال کاردانو (Cardano) چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

یکی از بلاک‌چین‌های اثبات سهام رقابتی و جذاب کاردانو است که با ارز دیجیتال یا همان توکن بومی خود یعنی ADA شناخته می‌شود. کاردانو به صاحبان ارز دیجیتال خود ADA این امکان را می‌دهد تا به اداره شبکه و رای دادن به تغییرات در قوانین نرم‌افزاری آن کمک کنند.

به همین ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند از بلاک‌چین کاردانو برای خدمات مرسومی از جمله اجرای منطق برنامه‌نویسی سفارشی (قراردادهای هوشمند) و ساخت برنامه‌ها (برنامه‌های غیرمتمرکز) استفاده کنند.

با این حال کاردانو با تأکید بر رویکرد پژوهش‌محور برای طراحی، با هدف دستیابی به دقت آکادمیک که معتقد است پذیرش فناوری آن را تشویق می‌کند، با پروژه‌های دیگر تفاوت‌هایی جدی دارد است.

بنابراین، اگرچه کاردانو ممکن است در نگاه نوید ویژگی‌های پیشگامانه جدیدی را ندهد، اما کاربران و توسعه‌دهندگان متوجه می‌شوند که ارز دیجیتال آن بر اساس تحقیقات علمی و تأیید رسمی، بهینه‌سازی‌های جذابی ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، الگوریتم اجماع آن، Ouroboros، با یک فرایند بررسی رسمی “به طور قابل اثباتی ایمن” تلقی شده است. علاوه بر این، کد Cardano به زبان برنامه‌نویسی Haskell که به طور رسمی تایید شده، نوشته شده است. این زبان خاص معمولاً در بخش‌های بانکی و دفاعی استفاده می‌شود.

از سال 2020، IOHK، شرکت سازنده کاردانو، بیش از 90 مقاله آکادمیک را منتشر کرده است که در آن فناوری خود را تشریح می‌کند و در این فرایند مشارکت خود با دانشگاه‌های کلاس جهانی را نشان می‌دهد.

تیم Cardano اکنون این تحقیقات را از طریق وب‌سایت رسمی خود منتشر می‌کند، جایی که کاربران فنی کمتری را از طریق پست‌ها و ویدئوهای وبلاگ از مسیر خودآگاه می‌کند.

بیشتر بخوانید  ۹۵هزار پروژه‌ کلاهبرداری ارز دیجیتال رایگان در توییتر ردیابی شد

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

مورد استفاده اصلی Cardano این است که به تراکنش‌ها در ارز دیجیتال بومی خود، ADA، اجازه فعالیت می‌دهد و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های ایمن و مقیاس‌پذیر ایجاد کنند.

بلاک‌چین کاردانو

بلاک‌چین کاردانو خود به دو لایه تقسیم می‌شود:

لایه تسویه کاردانو (CSL) – CSL برای انتقال ADA بین حساب‌ها و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

لایه محاسباتی کاردانو (CCL) – CCL حاوی قرارداد هوشمند است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای جابه‌جایی برنامه‌ای وجوه استفاده کنند.

علاوه بر این، رایانه‌هایی که نرم‌افزار Cardano را اجرا می‌کنند می‌توانند به عنوان یکی از سه نوع نود کاردانو به یکدیگر بپیوندند.

نود mCore  توکن‌های ADA را به اشتراک بگذارند و در حاکمیت بلاک‌چین مشارکت کنند

نود Relay – ارسال داده بین گره‌های mCore و اینترنت

نود Edge – تراکنش‌های ارز دیجیتال را ایجاد کنند

از سال 2017، Cardano شاهد 5 ارتقاء پلتفرم اصلی بوده است، از جمله Byron که برای اولین بار امکان انتقال ارز رمزنگاری ADA را فراهم کرد و Voltaire که مدل جدیدی را برای نحوه پرداخت هزینه توسعه برای تغییرات نرم‌افزاری توسط کاربران معرفی کرد.

Ouroboros چیست؟

اوروبوروس به عنوان یک پروتکل، پایه و اساس ارز دیجیتال کاردانو و آینده‌ای ساخته شده با بلاک‌چین است که بسیار مقیاس‌پذیر و ایمن است. Ouroboros اولین پروتکل بلاک‌چین و اثبات سهام ایمن نیز است. اوروبوروس همچنین یک فناوری منحصر به فرد و مکانیزم‌های تایید شده ریاضی را، با هدف تضمین امنیت و پایداری بلاک‌چین‌هایی که وابسته به آن هستند، ترکیب می‌کند.

اوروبوروس بلوک‌های تراکنش را با تقسیم زنجیره‌ها به دوره‌ها پردازش می‌کند که بیشتر به زمان‌بندی تقسیم می‌شوند. یک رهبر اسلات برای هر شکاف زمانی انتخاب می‌شود و مسئول اضافه کردن یک بلوک به زنجیره است.

بیشتر بخوانید  انتشار بینگ چت برای کاربران گوگل کروم و سافاری

برای محافظت در برابر تلاش‌های تخریب گران برای براندازی پروتکل، هر رهبر شکاف جدید، باید چند بلوک آخر زنجیره دریافتی را گذرا در نظر بگیرد و فقط زنجیره‌ای که قبل از تعداد مشخصی از بلوک‌های گذرا قرار دارد، تسویه‌ شده در نظر گرفته می‌شود. به این تأخیر تسویه‌حساب نیز گفته می‌شود و مکانیزمی است که از طریق آن دفترکل به طور ایمن، بین شرکت‌کنندگان منتقل می‌شود.

چه کسی کاردانو را خلق کرد؟

Cardano در سال 2017 توسط متخصصان فناوری چارلز هاسکینسون و جرمی وود ساخته شد. هاسکینسون یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (ETH) است که به‌عنوان مدیرعامل یک نهاد انتفاعی برنامه‌ریزی‌شده برای این پروژه فعالیت می‌کند.

امروزه کاردانو توسط سه سازمان مجزا و مستقل اداره می‌شود:

بنیاد کاردانو – مستقر در سوئیس، این سازمان غیرانتفاعی مسئول نظارت بر توسعه بلاک‌چین کاردانو است.

IOHK – IOHK که توسط هاسکینسون و وود تأسیس شد، Cardano را ساخت و Ouroboros را طراحی کرد، الگوریتم اثبات سهام کاردانو برای راه‌اندازی شبکه خود استفاده می‌کند.

Emurgo – شرکتی که وظیفه آن کمک به تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر برای پذیرش فناوری Cardano است.

در زمان راه‌اندازی، تقریباً 31 میلیارد ADA ایجاد شد که نزدیک به 26 میلیارد آن توسط یک شرکت مستقر در ژاپن که برای مدیریت فروش استخدام شده بود به سرمایه‌گذاران فروخته شد. شرکت‌کنندگان می‌توانستند کوپن‌هایی را خریداری کنند که بعداً در زمان انتشار نرم‌افزار با ADA مبادله می‌شد.

5 میلیارد ADA باقی‌مانده بین IOHK، Emurgo و بنیاد کاردانو توزیع شد.

چرا ADA ارزشمند است؟

کاربران کاردانو برای تسهیل تراکنش‌ها و مشارکت در حاکمیت نیاز به خرید ADA دارند.

بیشتر بخوانید  مراحل ثبت نام در متاورس

مالکیت توکن تعیین می‌کند که چه کسی رهبر اسلات می‌شود و بلوک‌های جدید اضافه می‌کند و چه کسی سهمی از کارمزد پرداخت‌شده برای تراکنش‌ها در بلوک‌ها را به دست می‌آورد. توکن‌های ADA همچنین برای رأی‌گیری در مورد سیاست‌های نرم‌افزاری مانند نرخ تورم آن استفاده می‌شوند که به شرکت‌کنندگان انگیزه می‌دهد تا ADA را نگه دارند و از ارزش آتی آن اطمینان حاصل کنند.

با انتشار ارتقاء پلتفرم Shelley، کاردانو سهمیه واگذاری را فعال کرد. این به صاحبان ADA اجازه می‌دهد تا رای خود را به سایر کاربران اختصاص بدهند و در بلاک‌چین زنده خود جوایزی کسب کنند. حداکثر عرضه ADA نیز به 45 میلیارد توکن محدود شده است. تا اوایل سال 2020، 31 میلیارد ADA در گردش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *