تغییر چهره با هوش مصنوعی SwapFace

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

تغییر چهره با هوش مصنوعی، یکی از کاربردهای جالب این فناوری محسوب می‌شود که می‌تواند در برخی شرایط خاص، بسیار مفید واقع شود. برای مثال ویژگی مذکور به تولیدکنندگان محتوا و فعالان شبکه‌های اجتماعی، امکان ساخت ویدیوهای جذاب‌تر را می‌دهد. برنامه SwapFace یکی از ابزارهای موجود در این زمینه است که در ادامه به معرفی امکانات و قابلیت‌های آن خواهیم پرداخت.

برنامه SwapFace با حجم حدوداً ۱.۵ گیگابایت تنها برای دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز منتشر شده است و درحال‌حاضر از سایر سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. همچنین خبری از نسخه تحت وب یا اپلیکیشن موبایل نیست؛ اگرچه احتمال دارد در آینده نزدیک شاهد انتشار این موارد نیز باشیم. به منظور دانلود فایل نصب نرم‌افزار، می‌توانید به سراغ سایت رسمی توسعه‌دهنده بروید؛ ولی متاسفانه امکان دانلود برنامه از طریق مایکروسافت استور وجود ندارد.

سخت‌افزار مورد نیاز حداقل پیشنهادی
پردازنده اینتل Core i5 9400
AMD Ryzen 5 2600
اینتل Core i5 11400
AMD Ryzen 5 3600
حافظه رم ۸ گیگابایت ۱۶ گیگابایت
کارت گرافیک انویدیا Geforce 1060
Radeon RX 580
انویدیا Geforce 2070
Radeon RTX 5700
سیستم‌عامل ویندوز ۱۰

پس از نصب برنامه، باید اقدام به ساخت یک حساب کاربری جهت ادامه کار و دسترسی به امکانات آن نمایید. ایجاد اکانت به شکل مستقیم از داخل اپلیکیشن یا سایت SwapFace.org به صورت رایگان امکان‌پذیر است؛ اما طرح رایگان شامل محدودیت‌هایی می‌شود. برای مثال تعداد تغییر چهره با هوش مصنوعی در ویدیوهای از پیش ضبط شده، استریم‌های آنلاین یا تصاویر به ۱۰ مورد برای هرکدام محدود شده است و برای حذف آن، باید به سراغ حساب‌های پرمیوم با پرداخت حق اشتراک ماهانه بروید.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی نسل بشر را تهدید نمی‌کند

با ساخت حساب کاربری و تایید ایمیل خود، وارد صفحه اصلی نرم‌افزار خواهید شد که از چندین تب تشکیل شده است؛ اما در میان آنها، سه تب ابتدایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در اولین تب با عنوان Stream Faceswap، کاربران می‌توانند اقدام به تغییر چهره خود به شکل همزمان نمایند که در هنگام استریم ویدیو کاربرد دارد. دو تب بعدی با نام‌های Video Faceswap و Image Faceswap به ترتیب برای تغییر چهره با هوش مصنوعی در ویدیوهای از پیش ضبط شده و عکس‌ها، کاربرد دارند.

۱. عوض کردن چهره در استریم‌ها

شاید از نظر برخی افراد، مهم‌ترین قابلیت برنامه SwapFace، امکان تغییر چهره با هوش مصنوعی در استریم‌ها باشد. چنین قابلیتی می‌تواند برای تولیدکنندگان محتوا و فعالان شبکه‌های اجتماعی که قصد جلوگیری از افشای هویت خود را دارند، مفید واقع شود و همچنین برای سرگرمی یا جذاب‌تر کردن ویدیوها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

برای عوض کردن چهره در استریم‌ها، ابتدا باید ورودی (دوربین یا وبکم) مورد نظر را انتخاب نموده و سپس رزولوشن مورد نظر را تعیین کنید. فعلاً تنها گزینه‌های HD و Full HD درنظر گرفته شده‌اند و خبری از رزولوشن‌های بالاتر مثل 4K نیست؛ اگرچه واضح است برای پردازش با کیفیت‌های بالاتر، سخت‌افزار قدرتمندتری نیز مورد نیاز خواهد بود که در اغلب لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های خانگی یافت نمی‌شود.

در قسمت Gallery، تعدادی چهره آماده از افراد سرشناس در دسترس قرار دارد و کاربران می‌توانند از فیلترهایی مثل رنگ پوست، جنسیت و نژاد جهت محدود کردن نتایج، بهره ببرند. اگر بخواهید چهره‌ای خارج از موارد ارائه شده را در استریم‌های خود بکار ببرید، باید به قسمت Upload بروید و فایل مناسبی از چهره مورد نظر را بارگذاری نمایید. همانطور که اشاره شد، کاربران طرح رایگان تنها امکان بهره‌مندی از ۱۰ استریم در هر روز را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید  اضافه شدن هوش مصنوعی به موتور جستجوی گوگل + فیلم

تصاویر آپلود شده نباید بیشتر از ۱۰ مگابایت حجم داشته باشند و بهتر است برای دریافت نتیجه مطلوب‌تر، از نمونه‌های باکیفیت بدون تاری یا سایه به شکل تمام رخ، استفاده کنید. همچنین پردازش چهره‌ها ممکن است تا چندین دقیقه طول بکشد و به محض آماده شدن خروجی، برنامه شما را آگاه می‌سازد. سازندگان نرم‌افزار تغییر چهره با هوش مصنوعی Swapface ادعا دارند که مالکیت معنوی تمامی محتوای بارگذاری و ساخته شده توسط کاربران، متعلق به خود آنها خواهد بود. در نهایت با رفتن به بخش My face قادر خواهید بود به آرشیو چهره‌های سفارشی خود، دست پیدا کنید.

۲. هوش مصنوعی تغییر چهره در ویدیو و عکس

اگر اهل استریم ویدیو نباشید، احتمالاً قابلیت تغییر چهره با هوش مصنوعی در ویدیوها و عکس‌ها توسط برنامه Swapface بیشتر بکارتان خواهد آمد. با مراجعه به تب Video Faceswap می‌توانید ابتدا ویدیو مورد نظر را بارگذاری کرده و سپس چهره دلخواه خود را از میان موارد آماده، انتخاب کنید. مانند قسمت قبلی، امکان بارگذاری چهره‌های جدید و استفاده از آنها نیز وجود دارد. ناگفته نماند که امکان بارگذاری فایل‌های دارای فرمت GIF نیز در نظر گرفته شده است.

پیش از زدن کلید Start جهت شروع فرایند تغییر چهره با هوش مصنوعی، می‌توانید حالت تبدیل را انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض حالت Fast Mode جهت پردازش سریع‌تر با دقت کمتر انتخاب شده است؛ اما حالت‌های دیگری برای افزایش کیفیت و اصلاح دقیق‌تر نیز در دسترس قرار دارند. توجه داشته باشید که جهت بهره‌مندی از حالت‌های دیگر، توصیه می‌شود از کارت‌های گرافیک سری ۳۰ به بعد انویدیا استفاده نمایید. با انتخاب گزینه HD MP4 هم می‌توانید خروجی باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشید؛ اما زمان تبدیل فایل، طولانی‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید  رونمایی شرکت OpenAI از هوش مصنوعی GPT-4

مدت زمان فرایند تغییر چهره با هوش مصنوعی به عوامل مختلفی از جمله قدرت سخت‌افزاری رایانه، سرعت اتصال به اینترنت و حجم فایل انتخاب شده، وابسته است. با توجه به محدودیت شدید اعمال شده برای آپلود فایل‌ها در داخل کشور، توصیه می‌شود از فایل‌های کم حجم با طول محدود به این منظور استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمامی فایل‌های خروجی در حساب‌های کاربری رایگان، دارای واترمارک نرم‌افزار خواهند بود.

برای تغییر چهره با هوش مصنوعی در عکس‌ها نیز کافی است تا به تب Image Faceswap بروید و سپس تصاویر مورد نظر خود را بارگذاری نمایید. برنامه به شکل خودکار اقدام به شناسایی چهره‌ها و جایگزین کردن آن‌ها با هم می‌کند. پس از زدن کلید Start، فرایند بارگذاری فایل‌ها شروع می‌شود و می‌تواند در قسمت Preview به پیش‌نمایشی از فایل خروجی دسترسی داشته باشید. برای ذخیره خروجی روی کلید Download بزنید تا بتوانید آن را با فرمت PNG دریافت نمایید.

در پایان باید اشاره کرد که برنامه Faceswap عملکرد قابل قبولی در تغییر چهره با هوش مصنوعی از خود نشان داده است و اعتبار اختصاص شده به کاربران طرح رایگان نیز در آن، مناسب به نظر می‌رسد. با این حال نباید فراموش کنیم که جهت دریافت خروجی با کیفیت در استریم‌ها، به سخت‌افزار نسبتاً قدرتمندی نیاز خواهید داشت. همچنین فایل‌های ورودی و کیفیت آنها،‌ از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ پس بهتر است در انتخاب آنها، دقت کنید.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *