چطور نسخه جدید موتور جست‌وجوی جدید گوگل را تست کنیم؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در Google I/O، این غول فناوری و بازیگر بی‌رقیب موتورهای جست‌وجو برخی از ارتقاهای هوش مصنوعی مولد را برای پلتفرم‌های مختلف خود از جمله موتور جستجوی گوگل اعلام کرد.

جستجوی جدید با هوش مصنوعی که به عنوان تجربه مولد جستجو (SGE) شناخته می‌شود، شامل پاسخ‌های مختصر و مفید مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای پرسش‌های روزمره، خرید و موارد دیگر مفید است.

در این رویداد، گوگل اضافه کرد که SGE در هفته‌های آینده در آزمایشگاه‌های جستجو، برنامه‌ای جدید برای دسترسی به آزمایش‌های اولیه، در دسترس خواهد بود.

در 25 می، گوگل از طریق ایمیل شروع به ارائه SGE خود به کاربران در لیست انتظار کرد.

چرا موتور جست‌وجوی جدید گوگل مهم است؟

با ظهور ChatGPT مایکروسافت نسخه GPT4 را به موتور جست‌وجوی خود یعنی Bing برد و با این کار توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

بینگ با هوش مصنوعی پاسخ‌های دقیق و البته مستند به سوال‌ها می‌دهد که برای عموم کاربران بسیار جذاب است.

چندی بعد نیویورک‌تایمز خبری را منتشر کرد که بر اساس آن گوگل روی پروژه‌ای با اسم رمز «مگی» (Magi) کار می‌کند که روی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید برای موتور جستجوی فعلی‌اش متمرکز است.

آن زمان گفته شد که در میان ویژگی‌های مدنظر گوگل، یک چت‌بات قرار دارد که می‌تواند به سؤالات مهندسی نرم‌افزار پاسخ دهد و کد اسنیپت تولید کند.

گوگل همچنین مشغول آزمایش قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق گفت‌وگو با چت‌بات، به دنبال موسیقی باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید که در مراحل توسعه قرار دارد، قابلیتی به نام «Searchalong» برای گوگل کروم است. این ویژگی به یک چت‌بات اجازه می‌دهد تا محتوای درون صفحه وب را بخواند و به شما اطلاعات متنی خلاصه شده بدهد.

بیشتر بخوانید  قیمت آیفون‌های مجهز به نسخه‌ی قدیمی توییتر نجومی شد!

GIFI و Tivoli Tutor از دیگر قابلیت‌های جدید مدنظر گوگل هستند که به کاربران اجازه می‌دهند از Google Image Search برای ساخت تصاویر و گفت‌وگو با یک چت‌بات برای یادگیری زبان جدید استفاده کنند.

برخی نیز از افزایش اهمیت یوتیوب در مدل جدید سرچ و تغییر برخی اولویت‌های مثل حذف آدرس جزئی و نمایش اسم سایت به جای آن خبر می‌دهند.

چرا این تغییرات مهم است؟ چون گوگل صاحب تخت سلطنت دنیای جست‌وجوی اینترنتی است و هر تغییر مهمی در آن می‌توان تجربه کاربران را زیر و رو و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو و بازرگانی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را تغییر دهد.

از همان زمان همه منتظر پاسخ عملی گوگل بودند و حالا گوگول پیش نمایشی از موتور جست‌وجوی خود حاضر کرده است.

ویژگی‌های موتور جست‌وجوی جدید گوگل چیست؟

آن طور که در Google I/O گفته شد موتور جستجو اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا درخواست‌های سرچ خود را طوری طرح کنند که به سؤالات طبیعی انسان نزدیک‌تر باشد. بعد از طرح سوال و درخواست یک پاسخ خلاصه و فوری ایجاد شده توسط هوش مصنوعی در بالای نتایج کلاسیک جست‌وجو وجود خواهد داشت.

کتی ادواردز از گوگل گفت: به‌عنوان مثال، کاربر می‌تواند به‌جای جستجوی چیزی عمومی مانند «بهترین پارک‌های ملی»، سوال و درخواست خود را طوری تایپ کند که انگار از یک دوست آگاه مطلع می‌پرسد «که کدام پارک ملی برای بازدید با بچه‌های کوچک و سگ بهتر است؟»

ادواردز که در Google I/O سخنرانی می‌کرد، گفت: اگرچه این سوالی است که شما دارید، اما احتمالاً امروز آن را به این شکل نخواهید پرسید چون جواب مناسبی نمی‌گیرید.

شما آن را به موارد کوچک‌تر تقسیم می‌کنید، اطلاعات را غربال می‌کنید و سپس خودتان چیزها را کنار هم می‌چینید. در مدل جدید جست‌وجو موتور جست‌وجو این کار را می‌کند.

بیشتر بخوانید  اپل واچ سری 9 چه ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت؟

ادواردز پاسخ خلاصه‌ای را که گوگل در نسخه جدید ایجاد می‌کند، به‌عنوان یک اسنپ‌شات (snapshot) مبتنی بر هوش مصنوعی توصیف کرد که به‌سرعت وضعیت یک موضوع را به شما نشان می‌دهد.

ادواردز گفت که اسنپ‌شات همچنین شامل پیوندهایی به منابع خواهد بود و کاربران می‌توانند فرمت ارائه متفاوتی را که منابع پشت خلاصه را ارائه می‌دهد انتخاب کنند. شبیه کاری که هوش مصنوعی در بینگِ مایکروسافت می‌کند.

اسنپ‌شات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی با ارائه سؤالات پیشنهادی برای کلیک کردن کاربر را به تعامل تشویق می‌کند و تجربه یک چت‌بات هوش مصنوعی خوب را به کاربر ارائه می‌کند.

نتایج سفارشی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین ممکن است نحوه خرید آنلاین مشتریان را تغییر دهد.

برای مثال، پرسشی که در طول نمایش آزمایشی درباره دوچرخه مناسب برای سفر روزانه پرسیده شد، نه تنها پیوندهایی به دوچرخه‌ها، همراه با قیمت‌ها و بررسی‌ها، بلکه توصیه‌هایی در مورد سبک دوچرخه‌های مناسب برای کارهای خاص و برخی از ویژگی‌های دوچرخه‌های مناسب ارائه می‌کند. این یعنی جست‌وجو می‌تواند مسیر خرید را عوض کند.

ادواردز بر اهمیت ظاهر شدن نتایج جستجوی منظم پس از خلاصه تولید شده توسط هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت که همچنان کاربران را به سمت محتوای اصلی منتشر شده هدایت می‌کند.

نحوه پیوستن به لیست انتظار آزمایشگاه‌های جستجو و استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل

اگر علاقه‌مند به تست موتور جست‌وجوی جدید گوگل هستید، می‌توانید امروز در لیست انتظار آزمایشگاه‌های جستجو ثبت‌نام کنید.

به صفحه Search Labs بروید

به صفحه اصلی Google Search Labs بروید که در آن گزینه ثبت نام به شما داده می‌شود.

اگر پیام خطای «آزمایشگاه‌های جستجو در حال حاضر برای حساب شما در دسترس نیست» را مشاهده کردید، ممکن است به این دلیل باشد که به یک حساب کاربری جی‌میل شرکتی وارد شده‌اید یا با مشکل محدودیت گوگل برای برخی کشورها مثل ایران مواجه هستید. در این صورت از ایمیل شرکتی خارج و از ایمیل شخصی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  تاثیر هوش مصنوعی بر تسریع روند ساخت ربات‌های انسان‌نما

به جز این یک فیلترشکن امن و معتبر استفاده کنید و مکان خود را به کشوری مثل آمریکا تغییر دهید تا با دور زدن تحریم‌های گوگل اجازه دسترسی به گوگل لبز را داشته باشید.

وارد حساب شخصی گوگل خود شوید

هنگامی که در صفحه اصلی قرار گرفتید، روی دکمه آبی رنگ “ورود به سیستم” در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. با استفاده از حساب شخصی جی‌میل خود وارد شوید.

به لیست انتظار بپیوندید

پس از ورود به سیستم، به صفحه‌ای وارد می‌شوید که در آن می‌توانید به سادگی با کلیک بر روی دکمه “پیوستن به لیست انتظار” به لیست انتظار بپیوندید. وقتی این کار را انجام دادید، همه چیز آماده‌اید.

بنشینید و منتظر بمانید

اکنون که به لیست انتظار ملحق شده‌اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید. مطمئن شوید که ایمیل‌های مرتبط با حسابی را که برای پیوستن به لیست انتظار استفاده کرده‌اید، چک کنید. به این صورت است که اگر دسترسی شما تایید شود به سرعت مطلع خواهید شد.

توجه داشته باشید که استفاده از خدمات این بخش به آن معنا است که شما در پروژه‌های آزمایشگاهی و تستی گوگل شرکت می‌کنید و این پروژه‌ها تا هنگام عرضه تغییرات بسیاری را تجربه خواهند کرد پس الزاما تجربه جست‌وجوی شما در لبز و در موتور جست‌وجوی نسل جدید گوگل یکسان نخواهد بود. گوگل نیز تاکید کرده که پروژه‌های بخش لبز حتی می‌توانند کاملا لغو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *