نورالینک چیست؟ / چیپ مغزی طراحی شده توسط ایلان ماسک امن است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

دانشمندان در حال آماده شدن برای آزمایش ریزتراشه‌ها در مغز افراد هستند – برای پیوند دادن انسان به رایانه به روشی جدید؛ نه، این شروع یک کتاب علمی تخیلی نیست!

این ریزتراشه‌ها توسط شرکتی به نام نورالینک (Neuralink) که یکی از بنیان‌گذاران آن ایلان ماسک است طراحی شده‌اند شرکت نورالینک در سال 2016 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در حال کار کردن روی این روش ارتباطی نوین است. این شرکت یکی از شرکت‌های عجیب و آینده‌نگرانه ایلان ماسک محسوب می‌شود که هدف آن توسعه و ایجاد فناوری‌های ارتباطی عصبی و ایمپلنت‌های مغزی واسط مغز و دستگاه‌های مختلف مثل همین تراشه مغزی است. درضمن این شرکت دستگاهی شبیه به چرخ‌خیاطی ساخته است که می‌تواند رشته‌های بسیار نازک به قطر ۴ تا ۶ میکرومتر را در مغز ایمپلنت کند.

اما هیجان‌زده نشوید. هر چند ظاهرا این شرکت اجازه آزمایش‌های انسانی را گرفته است، اما نورالینک به تخمین‌های پر خطا شناخته می‌شود. آن‌ها در سال 2019 می‌گفتند که در سال 2020 تراشه‌ها در مغز انسان کاشته می‌شوند.

تراشه نورالینک چیست؟

این تراشه از طریق جراحی در مغز قرار می‌گیرد و افراد از طریق آن می‌توانند با دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و حتی آن‌ها را کنترل کنند. در ضمن این تراشه می‌تواند به مطالعه سیگنال‌های الکتریکی مغز و دستیابی به راه‌حل‌های مناسب برای معالجه انواع بیماری‌ها و مشکلات مغزی نیز کمک کند.

افراد برای استفاده از فناوری ارتباط مغزی نورالینک باید اجازه دهند تراشه‌ای به نام N1 با قطر ۸ میلی‌متر و به‌اندازه یک سکه در مغز آن‌ها قرار گیرد. این تراشه دارای چند رشته سیم دارای عایق است که درمجموع ۱۰۲۴ الکترود در خود جای داده‌اند.

بیشتر بخوانید  تشخیص زلزله با موبایل ممکن شد + عکس

چیپ مغزی چگونه کار می کند و چه خواهد کرد؟

دکتر رُز وایت – میلینگتون مدرس ارشد مهندسی الکترونیک در دانشگاه لیدز بکت، به Newsround گفت که این فناوری برای پیوند مغز ما با دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنیم استفاده خواهد شد.

او گفت: ایده این است که به این تراشه‌ها اجازه دهیم سیگنال‌های الکتریکی را که مغز تولید می‌کند، ضبط کنند، آنها را هم‌زمان پردازش کنند و اطلاعات را از طریق بلوتوث به یک برنامه در یک دستگاه تلفن همراه ارسال کنند. این به افرادی که نمی‌توانند از دست خود برای کنترل موبایل خود استفاده کنند، اجازه فعالیت می‌دهد.

هدف بلندمدت این است که به آنها اجازه دهیم از هر موس بلوتوثی یا صفحه‌کلید واقعی استفاده کنند تا بتوانند از مغز خود برای کنترل مستقیم رایانه استفاده کنند.

آیا چیپ مغزی ایلان ماسک ایمن است؟

قبل از اینکه عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند، این فناوری باید تأیید شود و هیچ چیز ناگهانی وارد بازار نمی‌شود.

مغز اندام بسیار حساسی است و بنابراین برنامه‌ریزی برای هر چیزی که به آن متصل شود یا داخل آن قرار گیرد باید با دقت زیادی انجام شود.

به همین دلیل است که نورالینک مدت زیادی را صرف آزمایش آن کرده است، دکتر رز توضیح داد: این فناوری بر اساس سال‌ها تحقیق در مورد چیزی شکل گرفته است که ما رابط مغز و ماشین می‌نامیم؛ یعنی دستگاه‌هایی که به یک دستگاه دیجیتال اجازه می‌دهند مستقیماً با مغز ارتباط برقرار کند.

“این دستگاه باید آزمایش‌های بالینی کامل را پشت سر بگذارد، بنابراین تا زمانی که در دسترس باشد، به طور کلی برای استفاده در انسان ایمن تلقی می‌شود.”

بیشتر بخوانید  اظهار نظر بیل گیتس در رابطه با آینده هوش مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *