اتریوم کلاسیک چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اتریوم کلاسیک پلتفرمی محاسباتی و متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین با دارای قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است.

اتریوم کلاسیک بلاک چین مستقلی است که با استفاده از هاردفورک DAO ایجاد شد. DAO که مخفف “سازمان توسعه مستقل” است، قصد داشت تا یک ابزار بر پایه شبکه اتریوم طراحی کند که توسط آن پروژه های دیگر در اکو سیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند. هدف این بود که نمایندگان بتوانند توکن بخرند و از آنها برای رای دادن به پروژه هایی که تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در آن ها داشتند استفاده کنند. اینکه هاردفورک در مورد DAO، جلوی از دست دادن میلیون ها دلار از سرمایه سرمایه گذاران را گرفت، اما برخی از مخالفین، به استفاده از شبکه پیش از هاردفورک، تحت عنوان “اتریوم کلاسیک” ادامه دادند. کسانی که قبل از هارد فورک Ether داشتند، یک حساب از ETH نیز با میزان برابر از Classic Ether داشتند. بسیاری از کاربران که در صرافی های ETH سرمایه داشتند می خواستند که به ETC (اتریوم کلاسیک) خود نیز دسترسی داشته باشند. از ۱ فوریه ۲۰۱۷ هر دوی آن ها فعال شده اند. توکن های بلاکچین اتریوم کلاسیک با نام اتر کلاسیک یا classic ether شناخته می شوند و در صرافی های دیجی ارز با نام ای تی سی ETC دیده می شوند. کاربرد آن ها در سیستم برای پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه اتریوم کلاسیک است.

نحوه کار اتریوم کلاسیک به چه شکل است؟

Ethereum Classic درست مانند اتریوم کار می کند؛ اگر چه قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) و قیمت اتریوم (ETH) به شدت با یکدیگر متفاوت است. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در اتریوم کلاسیک همانند اتریوم “Solidity” میباشد و به لحاظ زمان ایجاد، سایز و پاداش بلوک ها نیز این شباهت وجود دارد.

بیشتر بخوانید  ارزدیجیتال میکروماینز (Micromines) چیست؟

این ارز رمزپایه بر پایه الگوریتم اثبات کار (PoW) و قراردادهای هوشمند ساخته شده است، اما سازگاری یا بروزرسانی خود را با کدهای پایه اتریوم به اشتراک نمی گذارد. این بدان معناست به هر میزانی که اتریوم از اثبات کار دور شده و به اثبات سهام نزدیک می شود، این اتفاق الزاماً برای اتریوم کلاسیک رخ نمی دهد؛ مگر اینکه توسعه دهندگان هر کدام آنها را بطور همزمان و مستقل توسعه دهند. طرفداران اتریوم کلاسیک ادعا می کنند در صورت بروز برخی از هک ها در آینده هیچ منعی برای اتریوم جهت اجرای یک هارد فورک دیگر وجود نخواهد داشت.

اتریوم کلاسیک چه اهدافی دارد؟

از زمان ایجاد پروژه، پیشرفت‌های زیادی در شبکه اتریوم کلاسیک به‌وجود آمده است. هدف اصلی این پروژه تبدیل‌شدن به شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است. قراردادهایی که بدون حکمرانی متمرکز عمل می‌کنند. به‌علاوه اتریوم کلاسیک می‌خواهد کوین این شبکه به ارزی برای ذخیره ارزش و انجام مبادلات تبدیل شود.

با توجه به حملاتی که به شبکه اتریوم کلاسیک در سالیان قبل شد، این شبکه با همکاری شبکه اتریوم چندین پروژه به‌روزرسانی انجام داده‌اند.

پروژه‌های مختلف با در نظر گرفتن ویژگی‌های شبکه ETC، از آن در شبکه‌های خود استفاده می‌کنند. ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ آزمایشگاه ETC با بنیاد فانتوم برای پیاده‌سازی شبکه Defi، شروع به همکاری کرد. فانتوم از شبکه Xar که بلاک چینی دیفای محور است استفاده می‌کند.

در فوریه ۲۰۲۰ آزمایشگاه اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic Lab) که متشکل از تیم‌های توسعه دهنده این شبکه هستند، اعلام کرد با چین لینک (Chainlink) برای تغییراتی در بلاک چین اتریوم کلاسیک همکاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  آموزش فعال کردن پیغام‌گیر صوتی در گوشی‌های اندرویدی

سوارم (Swarm) که یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است در آگوست ۲۰۲۰ از همکاری این شرکت با شبکه اتریوم کلاسیک برای راه‌اندازی نسخه آلفا و بتای شبکه‌اش خبر داد. این پروژه از اوکتبر ۲۰۱۹ شروع شده است.

اتریوم کلاسیک در تاریخ ۶ اوکتبر ۲۰۲۰ در توییتر خود اعلام کرد با Filecoin برای گسترش اکوسیستم آن همکاری خواهد کرد. Filecoin یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است.

چگونه اتریوم کلاسیک بخریم؟

صرافی‌های نام‌آشنایی مانند بایننس، بیترکس، کوین‌بیس‌ پرو، FTX و هات بیت ETC را لیست کرده‌اند و کاربران می‌توانند از طریق هر کدام به خرید و فروش اتریوم کلاسیک بپردازند.

برای انتخاب کیف پول نیز همواره دو معیار راحتی و امنیت مطرح است. کیف‌پول‌های مختلفی از جمله سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مبتنی بر وب وجود دارد که از ETC پشتیبانی می‌کنند. انتخاب هرکدام از آن‌ها به نیاز شما بستگی دارد.

کیف پول‌های مبتنی بر وب: مای اتر والت و متامسک
کیف پول‌های سخت‌افزاری: لجر، ترزور و سیف پل (SafePal)
کیف پول‌های نرم‌افزاری: اتومیک، کوین‌بیس و کوینومی

اتریوم کلاسیک چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا

  • با اینکه پشتیبانان مطرحی مثل اتحاد سرمایه گذاری اتریوم (Enterprise Ethereum Alliance) و شرکت‌هایی از جمله مایکروسافت، AMD و اینتل، از اتریوم حمایت می‌کنند، با این حال هنوز ویتالیک بوترین و گوین وود، مخترع زبان برنامه‌نویسی Solidity (زبان برنامه‌نویسی مشترک قراردادهای هوشمند در ETC و ETH) نیز از بزرگترین حامیان هارد فورک و اتریوم کلاسیک هستند.
  • اتریوم کلاسیک پتانسیل بالقوه صعودی بیشتری برای سرمایه گذاران دارد. به طور طبیعی این پروژه یک سرمایه گذاری پرخطر است، اما برخی از پشتیبانان تأثیرگذار آن مانند Barry Silbert از Grayscale Investment Trust نشان از آینده درخشان این ارز رمزپایه می‌دهند.
بیشتر بخوانید  آموزش ساخت اپل آیدی (Apple ID) به همراه تصاویر

معایب

  • تیم توسعه‌دهنده اصلی اتریوم، ETC را پشتیبانی نمی‌کنند و این نگرانی برای کاربران وجود دارد که این تیم، از مسیر ابتدایی و اصول اولیه خود خارج شوند.
  • رتبه دوم اتریوم در جدول رمز ارزها و اسقبال بیشتر کاربران نسبت به اتریوم کلاسیک از این ارز دیجیتال و قیمت بیشتر اتریوم به نسبت استخراج آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *