ChatGPT یا Bing یا Bard کدام چت‌بات هوش مصنوعی بهتر است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در ماه‌های اخیر، هوش مصنوعی نحوه کار، بازی و به طور کلی فعالیت ما را متحول کرده است و تقریباً به هر کسی توانایی نوشتن کد، خلق اثر هنری و حتی سرمایه‌گذاری را داده است. برای کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مند فرصت‌های یکسانی برای دسترسی به امکانات هوش مصنوعی وجود دارد و همین باعث جذابیت مسئله شده است.

همان‌طور که مایکروسافت GPT-4 را به Bing اضافه کرد گوگل هم Bard را باPalM 2 آپدیت کرد. در چنین شرایطی به روز ماندن با تغییرات فوق‌سریع تکنولوژی واقعا دشوار است. دانستن اینکه کدام یک از سه چت‌بات محبوب هوش مصنوعی برای نوشتن کد، تولید متن یا کمک به ساخت رزومه بهتر کارآمد است، سخت به نظر می‌رسد.

بنابراین، ما در ایرانی متا، بزرگ‌ترین تفاوت‌های این سه چت‌بات محبوب را بررسی می‌کنیم تا بتوانید یکی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

تست ChatGPT در مقابل Bing و مقابل Bard

برای کمک به تعیین اینکه کدام ربات چت هوش مصنوعی پاسخ‌های دقیق‌تری می‌دهد، از یک دستور ساده برای مقایسه این سه مورد استفاده می‌کنیم:

“من امروز 5 پرتقال دارم، هفته گذشته 3 پرتقال خوردم، چند پرتقال برایم باقی‌مانده است؟”

پاسخ باید پنج باشد، زیرا تعداد پرتقال‌هایی که در هفته گذشته خوردم بر تعداد پرتقال‌های امروزی من تأثیر نمی‌گذارد، این همان چیزی است که ما از سه چت‌بات می‌پرسیم. بیایید از ChatGPT شروع کنیم

چه کسانی باید از ChatGPT استفاده کنند؟

آن‌هایی که می‌خواهند محبوب‌ترین چت‌بات هوش مصنوعی را امتحان کنند

ChatGPT توسط OpenAI ایجاد شد و نوامبر گذشته یک پیش‌نمایش گسترده منتشر کرد. از آن زمان تاکنون، این هوش مصنوعی بیش از 100 میلیون کاربر جذب کرده است و این وب‌سایت به تنهایی 1.8 میلیارد بازدیدکننده در ماه دارد. این ربات وقتی مورد توجه قرار گرفت که توانایی خاصش در انجام تکالیف مدرسه و جایگزینی برخی کارمندان را اثبات کرد.

بیشتر بخوانید  5 ابزار هوش مصنوعی برای کارمندان

نسخه رایگان ChatGPT که بر روی مدل پیش‌فرض GPT-3.5 اجرا می‌شود، پاسخ اشتباهی به سوال پرتقال‌ها داد.

من ChatGPT را از زمان انتشار به طور مداوم آزمایش کرده‌ام. رابط کاربری آن ساده باقی‌مانده است، اما تغییرات جزئی آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده است، مانند افزودن دکمه کپی و دسترسی آسان به حساب کاربری.

اگرچه ChatGPT خود را به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی با ارزش ثابت کرده است، اما می‌تواند مستعد اطلاعات نادرست باشد. مانند سایر مدل‌های زبان بزرگ (LLM)، GPT-3.5 ناقص است، زیرا بر روی داده‌های ایجاد شده توسط انسان تا سال 2021 آموزش داده شده است.

این چت‌بات اغلب نمی‌تواند تفاوت‌های ظریف را درک کند، مانند سؤال ریاضی پرتقالی ما که به اشتباه پاسخ آن را داد. در پاسخ ChatGPT برای ما دو پرتقال باقی‌مانده است که باید پنج باشد.

کسانی که مایل به پرداخت هزینه اضافی برای ارتقا هستند

OpenAI به کاربران اجازه می‌دهد به ChatGPT – با مدل GPT-3.5 – به صورت رایگان دسترسی داشته باشند. اما اگر مایل به پرداخت هزینه نسخه پلاس هستید، می‌توانید با پرداخت 20 دلار در ماه به GPT-4 دسترسی داشته باشید.

GPT-4 بزرگ‌ترین LLM موجود برای استفاده در مقایسه با سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی است. GPT-4 بیش از 100 تریلیون پارامتر دارد، در حالی که GPT-3.5 دارای 175 میلیارد پارامتر است. پارامترهای بیشتر به این معنی است که اساساً مدل بر روی داده‌های بیشتری آموزش داده شده است که احتمال پاسخ صحیح به سؤالات را بیشتر می‌کند.

ChatGPT Plus، که با استفاده از مدل GPT-4 اجرا می‌شود، به سوال پرتقالی ما پاسخ درستی داد.

به عنوان مثال، می‌توانید ببینید که مدل GPT-4، که از طریق اشتراک ChatGPT Plus در دسترس است، به سؤال ریاضی به درستی پاسخ داده است، زیرا مسئله را از ابتدا تا انتها درک کرده است و ظرافت تفاوت روزهای هفته را فهمیده است.

بیشتر بخوانید  آیا بیت‌کوین می‌تواند به ارز دیجیتالی سبز تبدیل شود؟

چه کسانی باید از Bing Chat استفاده کنند؟

کسانی که هوش مصنوعی آنلاین می‌خواهند

برخلاف ChatGPT که محدود به یک ابزار هوش مصنوعی است که متن را به سبک مکالمه با اطلاعات منتهی به سال 2021 تولید می‌کند، Bing اکنون یک گزینه چت دارد که نتایج جستجو را به صورت مکالمه با یک ربات چت هوش مصنوعی قالب‌بندی می‌کند.

مزایای دیگری نیز وجود دارد. بینگ چت توسط GPT-4، بزرگ‌ترین مدل زبان OpenAI پشتیبانی می‌شود و استفاده از آن کاملا رایگان است.

رابط کاربری Bing Chat به اندازه ChatGPT ساده نیست، اما به راحتی قابل فهم است. بینگ هم توانست به سوال پرتقالی ما جواب درستی بدهد.

اگرچه Bing Chat می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد تا نتایج به‌روزتری را در مقایسه با ChatGPT به شما ارائه دهد، اما متوجه شده‌ام که نسبت به رقیبش بیشتر مستعد پاسخ دادن و از دست دادن درخواست‌ها است.

کسانی که دنبال رابط کاربری جذاب‌تری هستند

مایکروسافت از طریق یک سری به‌روزرسانی‌ها در پلتفرم خود، ویژگی‌های بصری را به چت بینگ اضافه کرد که ChatGPT و Google Bard فاقد آن هستند. در این مرحله، می‌توانید از بینگ سؤالاتی بپرسید و پاسخ‌هایی همراه با عکس دریافت کنید.

هنگامی که از Bing در حالت چت استفاده می‌کنید، می‌توانید از آن بخواهید که یک تصویر برای شما ایجاد کند.

بینگ سه سبک پاسخ‌گویی خلاق، دقیق و متعادل دارد که دو سبک مکالمه متعادل و خلاقانه به سوال من پاسخ نادرستی دادند و تنها مدل دقیق پاسخ درستی به سوال پرتقال‌ها داد.

چه کسانی باید از Google Bard استفاده کنند؟

کسانی که یک تجربه سریع و نامحدود می‌خواهند

در زمان آزمایش چت‌بات‌های مختلف هوش مصنوعی، دیده‌ام که Google Bard به دلیل کاستی‌های مختلف، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که نمی‌خواهم از کاستی‌ها چشم‌پوشی کنم، اما می‌گویم که هوش مصنوعی و چت‌بات گوگل نقاط مثبت خود، از جمله سرعت قابل توجه را دارد.

بیشتر بخوانید  با ۱۵ ویژگی شبکه اجتماعی تردز آشنا شوید

Google Bard در پاسخ‌های خود سریع عمل می‌کند، حتی اگر هر از چند گاهی پاسخ‌های اشتباه دریافت کنید. این سرعت بیشتر  از ChatGPT Plus نیست، اما می‌تواند در پاسخ دادن سریع‌تر از Bing و نسخه رایگان GPT-3.5 ChatGPT باشد.

بارد در ابتدا به نظر می‌رسید که قرار است سؤال ریاضی ما را به درستی بفهمد اما همچنان با پیروزی از فرمول 5 – 3 = 2، همان اشتباه چت‌بات‌های دیگر را مرتکب شد.

Bard همچنین به مقدار مشخصی از کلمات محدود نمی‌شود و شما می‌توانید مکالمات طولانی با آن داشته باشید، اما Bing به 20 پاسخ در یک مکالمه محدود شده است. حتی ChatGPT Plus کاربران را به 25 پیام در هر سه ساعت محدود می‌کند.

کسانی که دنبال تجربه متنوع‌تری هستند

گوگل در خلال کنفرانس I/O خود به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی بسیاری را اعلام کرد، از جمله اینکه چگونه می‌خواهد هم Bard و هم موتور جستجوی پرچم‌دار خود را تقویت کند. بارد به PaLM 2، جدیدترین و بزرگ‌ترین نسخه LLM گوگل که در جریان این رویداد معرفی شد، ارتقا می‌یافته است.

این به بارد کمک می‌کند تا در طول زمان از بیش از 100 زبان پشتیبانی کند و همچنین مهارت‌های کدنویسی، اشکال زدایی و ریاضی خود را تا حد زیادی بهبود بخشد. با این حال، در حال حاضر ChatGPT از بیش از 80 زبان پشتیبانی می‌کند.

گوگل همچنین قصد دارد عناصر بصری بیشتری را در پلتفرم Bard خود نسبت به مواردی که در چت بینگ در دسترس است، بگنجاند. کاربران به زودی توانایی آپلود عکس‌ها را از طریق ادغام با Google Lens، تولید تصویر از طریق Adobe Firefly و همچنین استفاده از افزونه‌های Kayak، OpenTable، Instacart و Wolfram Alpha به دست خواهند آورد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *