راههای پرداخت آنلاین

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

امروزه گسترش فناوری موجب توسعه خرید اینترنتی شده است. پرداخت اینترنتی مزیت ‌ها و روش های مختلفی دارد و پاسخگوی نیاز تمام افراد در زمینه های مختلف است.

فروشگاه ‌های اینترنتی نیز به‌ سرعت در حال افزایش هستند. حال در این میان فروشگاهی بهتر عمل می ‌کند که بتواند تجربه کاربری آسانی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

انجام عملیات پرداخت به آسان ‌ترین روش ممکن یکی از مواردی است که می ‌تواند از دیدگاه مخاطب خیلی مهم باشد. به همین دلیل برای پرداخت اینترنتی روش های متفاوتی وجود دارد.

برای این که بخواهید پرداخت های خود را به صورت اینترنتی انجام دهید ابتدا باید موارد مورد نیاز برای انجام این کار را در اختیار داشته باشید:

  • ابتدا باید در بانک حساب باز کنید.
  • بعد از آن برای دریافت کارت بانکی اقدام کنید.
  • رمز دوم و رمز پویا
  • رمز CVV2 (روی کارت بانکی نوشته شده است.)
  • تاریخ انقضا کارت (روی کارت بانکی نوشته شده است.)

برای پرداخت‌ های اینترنتی امروزه حتما باید رمز پویا داشته باشید. هنگامی که در روند پرداخت اینترنتی روی عبارت درخواست رمز پویا کلیک می کنید یک کد به گوشی شما ارسال می شود که برای 2 دقیقه تنها اعتبار دارد. اگر از این مدت بگذرد باید دوباره درخواست رمز پویا دهید.

برای پرداخت آنلاین بهتر است حتما یک ایمیل نیز داشته باشید. هنگام اتمام پرداخت یک رسید یا گزارش از آن پرداخت برای شما به نمایش در می آید و بیشتر بانک ها نیز موقع پرداخت یک ایمیل از شما می خواهند.

با وجود ثبت آدرس ایمیل اگر به هر دلیلی نتوانستید رسید پرداخت را دریافت کنید، گزارش پرداخت به ایمیل شما فرستاده می شود. با وجود رسید راحت‌ تر می توانید تراکنش های خود را رهگیری کنید و اگر مشکلی پیش بیاید از طریق آن امکان پیگیری خیلی آسان تر می‌ شود.

بیشتر بخوانید  چگونه از کلاه‌برداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟ + فیلم

روش‌ های مختلف پرداخت اینترنتی

فروشگاه اینترنتی معمولا با توجه به سیاست های خاص خود امکان روش های مختلفی از پرداخت را در اختیار مشتریان خود می گذارند. برای خرید آنلاین از بعضی فروشگاه ها باید تنها از طریق درگاه پرداخت اینترنتی کار خود را انجام داد.

در حالی که بعضی دیگر امکان پرداخت نقدی در محل و با استفاده از کارتخوان را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهند. در ادامه مطلب بیشتر به بیان جزئیات هر کدام از روش ها می پردازیم.

درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از رایج ترین انواع روش های پرداخت اینترنتی استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی است. این درگاه ها را در حقیقت می توان صفحه های واسطی دانست که در آن اطلاعات کارت مانند شماره کارت، رمز پویا، CCV2 و تاریخ انقضا کارت وارد می شود و بعد از آن پرداخت به آسانی صورت می گیرد.

حال دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی وجود دارد:

  1. درگاه پرداخت آنلاین واسط
  2. درگاه پرداخت آنلاین مستقیم

درگاه پرداخت آنلاین واسط

با بالا رفتن تعداد کسب و کارهای اینترنتی باید ابزارهای لازم برای پرداخت نیز شکل می گرفت، بنابراین شرکت هایی ایجاد شدند که با نام پرداخت یار شناخته می شوند.

این شرکت ها باید مجوزهای لازم از طرف بانک مرکزی و شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی یا شاپرک را دریافت کنند تا بتوانند ابزارهای پرداختی مورد نیاز را به همراه سرویس های پرداختی در اختیار هر کسب و کاری قرار دهند.

یکی از ابزارهایی که توسط شرکت های پرداخت یار ارائه می شود همین درگاه های پرداخت اینترنتی است. درگاه های پرداخت اینترنتی واسط در مقایسه با نوع مستقیم که از طرف بانک است، محبوبیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید  راهکارهای پرداخت ارزی

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

همانطور که از نام این درگاه مشخص است باید کاربر مستقیما به درگاه یک بانک معتبر مانند ملی، صادرات، سپه و سایر بانک ها وصل شود و بعد از آن عملیات پرداخت انجام گیرد.

این مدل از درگاه پرداخت را می توان از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت یا PSP دریافت کرد، اما همان طور که گفتیم خیلی محبوب نیستند.

این محبوبیت کم درگاه پرداخت مستقیم نیز بدون علت نیست. زیرا در مقایسه به درگاه پرداخت واسط خدمات جانبی بسیار محدودی در اختیار کاربر قرار می دهد و همچنین رابط کاربری آن کاربرپسند نیست.

همچنین از علت های دیگر این مورد که کسب و کار از درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم خیلی استفاده نمی کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید مجوز اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی دریافت شود.
  • برای دریافت درگاه پرداخت باید مدت زمان طولانی صبر کرد.
  • از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیست.
  • خدمات جانبی مورد نیاز را ارائه نمی دهد.
  • سرعت تراکنش ها پایین است.
  • تضمینی برای کیفیت درگاه وجود ندارد.

کارت به کارت

تعدادی از کسب و کارها که در ابتدای فعالیت خود هستند و هنوز نتواسته اند به تراکنش زیادی در طول روز برسند از روش کارت به کارت برای پرداخت استفاده می کنند.

به عنوان مثال فروشگاه های موجود در اینستاگرام را در نظر بگیرید که هنوز بعضی از آن‌ها سایت ندارند. بنابراین برای فروش محصولات خود یا ارائه خدمات از بازدیدکننده خود می خواهند که مبلغ را برای آن ها کارت به کارت کند.

معایب و مزایای پرداخت آنلاین

مزایا:

  • مراجعه حضوری به بانک لازم نیست.
  • در زمان صرفه جویی می شود.
  • بانک ها دیگر شلوغ نیستند.
  • کاغذ کمتری مصرف می شود، چرا که دیگر رسید کاغذی لازم نیست.
  • امکان سریع پرداخت و کارت به کارت وجود دارد.
بیشتر بخوانید  راهکارهای پرداخت ارزی

معایب:

  • برای برداشت وجه یا انتقال محدودیت وجود دارد.
  • برای بعضی از بانک ها پرداخت بین دو حساب از بانک متفاوت ممکن نیست.
  • خطرات موجود بر سر راه پرداخت های آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *