بحران در توییتر چطور یک مهندس توییتر را از کار انداخت!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

این روزها توییتر مشکلات فنی بسیاری را تجربه می‌کند و کاربران از خطاهای ریز و درشت این سایت در دوران مدیریت ایلان ماسک حسابی شاکی هستند. سایت خبری دِ ورج در گزارشی با اشاره به این مسئله تایید کرد که وب‌سایت توییتر این روزها هر روز به شکل جدیدی در حال به مشکل خوردن است و به نظر می‌رسد که با وجود حل شدن برخی مشکلات احتمالاً در آینده نزدیک مشکلات مشابهی وجود خواهد داشت.

چند روز پیش کاربران توییتر وارد سیستم شدند تا انبوهی از مشکلات متفاوت را پیدا کنند. با کلیک بر روی لینک‌ها خبری از باز شدن آن‌ها نبود. در عوض، کاربران یک پیام خطای عجیب را مشاهده می‌کردند که اخطار می‌داد «طرح API فعلی شما شامل دسترسی به این اینجا نمی‌شد». بارگذاری یا همان لود شدن تصاویر نیز متوقف شده بود و بسیاری در مشاهده تصاویر مشکل داشتند. سایر کاربران گزارش دادند که نمی توانند به TweetDeck، که رابط کاربری استفاده حرفه‌ای از توییتر است دسترسی داشته باشند.

هرج و مرج تایم‌لاینِ توییتر را فرا گرفت، زیرا کاربران شروع به اعتراضات جدی کردند و به شکل‌های مختلف تصاویری از مشکلات عجیب و غریب خود را مخابره می‌کردند.

در نهایت این شرکت در توییتی مبهم‌ترین توضیحات را برای آنچه در حال رخ دادن بود ارائه کرد، توضیحاتی که هیچ مشکلی را حل نکرد. حساب پشتیبانی توییتر در این شبکه اجتماعی نوشت: «برخی از بخش‌های توییتر ممکن است در حال حاضر آنطور که انتظار می‌رفت کار نکنند. ما یک تغییر داخلی ایجاد کردیم که پیامدهای ناخواسته‌ای داشت.»

حالا این خبر تایید شده است که تغییر مورد بحث توییتر بخشی از پروژه‌ای برای قطع دسترسی رایگان به API توییتر بود. در 1 فوریه، این شرکت اعلام کرد که دیگر از دسترسی رایگان به API خود پشتیبانی نخواهد کرد، که عملاً به وجود مشتریان شخص ثالث پایان داد و به طور چشمگیری توانایی محققان را برای مطالعه رایگان کنش‌های درون شبکه محدود کرد. این شرکت در حال ساخت یک API پولی جدید برای توسعه دهندگان است تا با آن کار کنند. این یعنی خیلی از محققان مستقل امکان دسترسی به API جدید را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید  ایلان ماسک مدعی بهبود تجربه‌ کاربری توییتر برای اکثر کاربران شد

اما آنطور که به منابع دِ ورج گفته شده مشکلات ایجاد شده ناشی از تعدیل نیروی گسترده ماسک در توییتر است. این مشکل نشان داد تعدیل‌های ایلان ماسک در شرکت چقدر عمیق بوده است. در پروژه تغییر API تنها یک مهندس ضریب اطمینان یا SRE فعال بوده است! به گفته یکی از کارمندان فعلی، این مهندس تنظیمات غلطی انجام داد که “اساساً API توییتر را خراب کرد.”

این تغییر پیامدهای پیوسته‌ای در داخل شرکت داشت و بسیاری از ابزارهای داخلی توییتر به همراه APIهای عمومی را از بین برد. به گفته یکی از مهندسان توییتر به آن‌ها گفته شده که ماسک عصبانی بود.

بعد از اینکه مارک اندرسن، سرمایه گذار توییتر، اسکرین شات را منتشر کرد که نشان آسیب‌های API بود، ماسک در توییتی نوشت: «یک تغییر کوچک API پیامدهای گسترده ای داشت. ردیف کدها بدون هیچ دلیل موجهی بسیار آسیب‌پذیر است. در نهایت به بازنویسی کامل کد نیاز است.»

برخی از کارمندان فعلی با این دیدگاه موافق هستند و حداقل بخشی از تقصیر مشکلات توییتر را متوجه نقص‌های فنی می‌کند که قبل از مالکیت ماسک بر این شرکت وجود داشت. یکی از کارمندان فعلی توییتر می‌گوید: «کاستی‌ها فنی زیادی از توییتر 1.0 وجود دارد که اگر همین الان دست به تغییر آن‌ها بزنیم، همه چیز خراب می‌شود.»

با این حال، زمانی که ماسک شرکت را به دست گرفت، قول داد که سرعت و ثبات سایت را به طور چشمگیری بهبود بخشد. همکاران او کارکنان موجود را از نظر مهارت فنی بررسی کردند و در نهایت هزاران نیرو را که به‌اندازه کافی برای کار زیر نظر ماسک «فنی» نبودند تعدیل کردند.

بیشتر بخوانید  ChatGPT یا Bing یا Bard کدام چت‌بات هوش مصنوعی بهتر است؟

اما به دِ ورج گفته شده که اخراج‌های بی‌وقفه باعث شده تا حالا توییتر با کمتر از 550 مهندس تمام‌وقت کار کند. درست همانطور که کارمندان سابق از ابتدا پیش‌بینی کرده بودند، کاهش نیرو باعث شده است که توییتر به طور فزاینده‌ای در برابر قطعی‌های فاجعه‌بار آسیب‌پذیر شود.

تغییر پیکربندی اشتباه در AP! در روز دوشنبه حداقل ششمین قطع سرویس پرطرفدار در توییتر در سال جاری بود:

در 23 ژانویه، کاربران اندروید به طور موقت نمی‌توانستند توییت‌های جدید را بارگذاری یا پست کنند.

در 8 فوریه، پیام خطایی به کاربران گفت که آن‌ها “بیش از حد مجاز روزانه توییت ارسال کرده‌اند” و آن‌ها را از ارسال پست منع کرد.

در 15 فوریه، توییت‌ها بارگذاری نشدند.

در 18 فوریه، تایملاین به مشکل خورد و جواب کاربران ناپدید شد.

در 1 مارس، تایملاین از کار افتاد.

یکی از کارمندان فعلی می‌گوید: «این نوع قطعی‌ها آنقدر مکرر شده است که فکر می‌کنم همه ما نسبت به آن بی‌حس شده‌ایم. و این فقط قطع خدمات نیست که مشکل‌زا است. مسائل دیگری مانند آنچه باعث شد توییت‌های ماسک بیش از هر کاربر دیگری در تایم لاین قابل مشاهده باشد، کاربران تحت تاثیر قرار داده است.»

از بسیاری جهات، خاموشی روز دوشنبه نشان‌دهنده اوج رهبری ماسک در شرکت تاکنون بود. او در تلاشی کم‌نظیر برای کاهش هزینه های خرید 44 میلیارد دلاری خود، کارکنان را کاهش داده و روز به روز خدمات رایگان توییتر را محدود می‌کند.

یکی دیگر از کارمندان فعلی می گوید: «این چیزی است که وقتی 90 درصد شرکت را اخراج می کنید، اتفاق می افتد. با این حال به گفته منابع دِورج در داخل دفتر اصلی توییتر، حال و هوا تقریباً آرام بود. یکی از کارمندان فعلی توییتر می گوید: آخرش ما حسابی خندیدیم.»

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی توجه ایلان ماسک را هم جلب کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *