ارزهای دیجیتال در متاورس / نگاهی به برخی پروژه‌های قدرتمند متاورس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

این روزها نام متاورس در دنیای کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال به عنوان یکی از جذابیت‌های جدید دنیای کریپتوکارنسی بسیار به گوش می رسد، فضایی که ارزهای دیجیتال مخصوص خود را دارد.

متاورس به عنوان یک دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده، امکان خلق و توسعه هر چیزی را در فضای مجازی برای کاربران خود ایجاد می‌کند. این امکان در بستر پروژه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی قابل دسترسی است.

ارزهای دیجیتال متاورس به عقیده بسیاری آینده روشنی دارند و سرمایه گذاری در آ‌ن‌ها احتمالا سودآوری خوبی خواهد داشت.

برخی از پروژه های متاورس امکان کسب درآمد ضمن سرگرمی را نیز برایتان میسر می‌کنند. تعدادی از ارزهای مطرح متاورس قدیمی بوده و تعدادی دیگر به تازگی ایجاد شده‌اند.

دیسنترالند (Decentraland) | ارز دیجیتال مانا (MANA)

دیسنترالند از جمله پروژه‌ های متاورس قدرتمندی است که ارز دیجیتال آن اخیرا رشد قیمت زیادی را تجربه کرده است، اما با توجه به پتانسیل بالای این متاورس انتظار داریم قیمت رمز ارز پلتفرم باز هم افزایش پیدا کند. تحلیلگران زیادی عقیده دارند این تازه شروع روند صعودی قیمت رمز ارز اصلی پلتفرم نام برده یعنی مانا (MANA) است. از نظر مارکت کپ مانا جزو بهترین ارزهای دیجیتال متاورس است.

دیسنترالند یک دنیا یا به زبان بهتر جامعه مجازی است که از فناوری بلاک چین برای ساخت آن استفاده شده است. پروژه نام برده از اکوسیستم اتریوم قدرت گرفته است و ارز دیجیتال این پروژه متاورس یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است. در این دنیای متاورس کاربران قادر به ساخت، توسعه و خرید قطعات زمین و دیگر اشیا در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) هستند. به همین دلیل می‌توانید بعد از ساخت یک خانه زیبا یا پرورش یک کاراکتر جذاب در اینجا، آن را به صورت یک توکن غیر مثلی به فروش برسانید.

دیسنترالند به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال و پروژه‌ های متاورس به صورت یک سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) عمل می‌کند و توسط کاربرانش اداره می‌شود. در نتیجه مثل هر DAO دیگر در اینجا نیز قدرت مشارکت در حاکمیت پروژه و شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده این پروژه متاورس به کاربران داده می‌شود. هر چه یک کاربر مقدار بیشتری ارز دیجیتال مانا در این پروژه متاورس داشته باشید، قدرت اظهار نظر بالاتری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده دسنترالند خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  H&M در حال ترویج متاورس

توسعه‌دهندگان پروژه متاورس مورد بحث یک فضای مجازی متشکل از املاک و مستغلات دیجیتال، آیتم‌ها و دیگر دارایی‌های قابل شخصی‌سازی ساخته‌اند. البته شبیه هر پلتفرم و محصول بلاک چینی دیگر این پروژه متاورس نیز دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود است. تمام اشیا و آیتم‌ها در دیسنترالند با استفاده از ارز دیجیتال مانا خرید و فروش می‌شوند. گفتنی است افرادی که در متاورس دسنترالند شرکت و ارز دیجیتال آن را خریداری می‌کنند دیسنترالندر نام دارند. نکته مهم دیگر این است که توکن‌های غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC721 اتریوم، نماینده دارایی‌های منحصربه‌فرد دیسنترالند شامل زمین‌ها و دیگر آیتم‌های کالکتیبل به شمار می‌روند. آن‌ها استاندارد متفاوتی از توکن مانا (ERC20) دارند. ارز دیجیتال مانا یکی از چند صد ارز دیجیتال قابل خرید و فروش در بیت 24 است. به منظور خرید ارز دیجیتال دیسنترالند (MANA) می‌توانید از طریق صرافی بیت 24 اقدام کنید.

 پروژه بازی اکسی اینفینیتی (axie Infinity – AXS)

یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌های متاورس، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است که فضای متفاوت از آنچه شرکت متا انتظار داشت را ارائه داده است. اکسی اینفینیتی یک فضای سه بعدی با دسترسی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی نیست. بلکه پروژه‌ای است که متاورس را به یکی از مؤلفه‌های گیمینگ خود تبدیل کرده است. شعار اصلی این پروژه «بازی کن، درآمدزایی کن» یا “Play to Earn” است.

بازیکنان یا کاراکترهایی که در این بازی وجود دارند در قالب NFT خرید و فروش می‌شوند و «اکسی» نام دارند. اکسی‌ها موجوداتی کوچک و جنگجو هستند که کاربران این بازی با خرید و پرورش آن‌ها می‌توانند به مبارزه بروند. شبکه اکسی اینفینیتی بیش از هر چیز به همین بازی مبارزه‌ای خود معروف است. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های رمز ارزی است که در پروژه‌های متاورس و فضای ارزهای دیجیتال رقابت شدیدی با دیسنترالند و سندباکس دارد.

بیشتر بخوانید  مسیر متاورس به کجا ختم می‌شود؟

پروژه اکسی اینفینیتی که الهام گرفته شده از بازی Pokémon GO است قابلیتی دارد که کاربران می‌توانند زمین‌های موجود در آن را خریداری کنند و سپس با تأسیس ساختمان و تجهیزات خود آن را ارتقا دهند. یکی از اصلی‌ترین نقاط پیوند این پروژه با دنیای متاورس همین زمین‌ها است. این پروژه پس از عرضه اولیه و در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ توانست محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران به دست آورد. به شکلی که ارز دیجیتال مخصوص آن که توکن “AXS” است رشد ۱۵ هزار درصدی عجیبی در همین بازه زمانی داشت.

ارز دیجیتال متاورس بلاک توپیا

«بلاک‌ توپیا» (Bloktopia) یک آسمان خراش مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی است که از 21 سطح مجزا به افتخار 21 میلیون بیت‌کوین قابل استخراج، ساخته شده است. این پروژه، یک پروژه متاورس واقعیت مجازی است که هدف آن تبدیل شدن به مرکز سرگرمی-آموزشی با استفاده از تجربه‌های بلاک چینی است. این برج با فناوری پیشرفته از دنیایی روبه زوال برمی‌خیزد. اساس اقتصاد بلاک توپیا مبتنی بر توکن‌های NFT است. کاربران می‌توانند زمین‌های واحد تجاری را خریداری کنند و به عنوان املاک تجاری توسعه دهند. امکان برگزاری رویدادهای مختلف و تبلیغات برای کسب درآمد در این محیط برای صاحبان برقرار است.

بلاک توپیا با پشتیبانی شبکه «پلیگون» و بر روی موتور بازی چند پلتفر می «Unity» ساخته شده است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در یادگیری مقدماتی و پیشرفته، کسب درآمد، بازی با دوستان، ساخت شبکه و موارد دیگر شرکت کنند. بلاک توپیا مانند یک مرکز خرید است که در آن فروشگاه‌ها در کنار انواع دیگر کسب و کارها قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها مانند پروژه‌ها، صرافی‌ها و برندهای حوزه کریپتو، محتوای خود را به نمایش می‌گذارند.

به اعضای متاورس این پروژه و دارندگان توکن بومی آن با نماد «Blok»، «بلاک توپین» (Bloktopians) گفته می‌شود. در این فضا کاربران می‌توانند اولین بار، به اطلاعات رمزارزها و محتوای جدید و جذاب آن‌ها در یک مکان دسترسی داشته باشند. بلاک توپین‌ها قادر به یادگیری، انجام بازی و کسب درآمد از طریق مالکیت املاک، تبلیغات و موارد دیگر هستند. بلا‌ک توپیا با استفاده از « 3D Creation Engine» – یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای ساخت بازی‌های ویدیویی در جهان – تجربیات کاربری و ابزارهای بصری خیره‌کننده‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید  مزایا و معایب خرید بیت‌کوین

بلاکتوپیا فعالیت خود را بر چهار محور یادگیری، کسب درآمد، بازی و ساخت اشیا پایه‌گذاری کرده است. در حوزه یادگیری، این پروژه قصد دارد به مرکزی تبدیل شود که در آن کاربران می‌توانند در مورد دنیای رمزارزها اطلاعات کسب کنند. در حوزه کسب درآمد، افراد می‌توانند با خرید و فروش یا اجاره املاک خود به کسب درآمد بپردازند. در کنار این موارد، گزینه‌های دیگری مانند درآمد غیرفعال، استیکینگ و تبلیغات نیز برای کسب درآمد وجود دارد. در حوزه بازی و سرگرمی بلاکتوپیا فضایی است که کاربران می‌توانند در آن استراحت کنند، با دیگران در ارتباط باشند و با دوستان خود بازی انجام دهند. در نهایت، کاربران با استفاده از یک ابزار ساده در پروژه متاورس بلاک توپیا قادر به تولید صحنه‌ها، آثار هنری و حتی شرکت در رویدادها برای بردن جوایز هستند.

در آسمان‌خراش بلاک توپیا سه نوع توکن وجود دارد. با استفاده از توکن «BLOK» که توکن اصلی شبکه است کاربران می‌توانند توکن‌های غیرقابل معاوضه «REBLOK» و «ADBLOK» را خریداری کنند. خرید املاک در بلاک توپیا با عنوان «REBLOK» شناخته می‌شود که به صورت یک NFT مالکیت انحصاری فرد را به یک مکان نشان می‌دهد. مالکیت مشترک نیز در این پلتفرم وجود دارد و توسط چندین NFT ارائه می‌شود. درست مانند املاک در دنیای واقعی «REBLOK» را می‌توان برای برگزاری رویداد یا اجاره استفاده کرد. مکان‌های اصلی در سطوح 1، 6 و 21 هستند.

توکن‌های «ADBLOK» مربوط به جریان درآمدی حاصل از تبلیغات در بلاک توپیا است. بلاک توپیا برای شرکای خود امکان تلیغات گسترده را از طریق بازی‌ها ایجاد می‌کند که برای تبلیغ‌کنندگان چشم‌انداز ارزشمندی خواهد داشت. بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی ایجاد شده بین دارندگان توکن «BLOK» توزیع می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *