متا دنبال ساخت رقیب توییتر است؛ زاکربرگ به جنگ ماسک می‌رود؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
متا دنبال ساخت رقیب توییتر است؛ زاکربرگ به جنگ ماسک می‌رود؟
متا دنبال ساخت رقیب توییتر است؛ زاکربرگ به جنگ ماسک می‌رود؟

شرکت متا (META.O) – شرکت مادرِ فیسبوک- در حال بررسی برنامه‌هایی برای راه‌اندازی اپلیکیشن رسانه اجتماعی جدید برای رقابت با توییتر به عنوان «میدان دنیای دیجیتال» است.

سخنگوی متا در بیانیه ای ایمیلی به رویترز گفت: “ما در حال بررسی راه‌اندزای یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای به اشتراک گذاری متن هستیم. ما معتقدیم فرصتی برای فضای جداگانه ای وجود دارد که در آن سازندگان و شخصیت های مشهور می توانند نوشته‌های لحظه‌ای درباره علایق خود را به اشتراک بگذارند.”

برنامه متا بر اساس چارچوب مشابهی با ماستودون (Mastodon) است.  این سرویس که در سال 2016 راه اندازی شد یک نرم‌افزار آزاد و متن‌باز خودمیزبان برای ساخت شبکه اجتماعی است که هر کس گروه و شبکه خود را راه اندازی کند.

یک اپلیکیشن مشابه توییتر به متا اجازه می‌دهد تا از هرج و مرج کنونی در شرکت تحت رهبری ایلان ماسک، که در آن کاهش هزینه‌ها بسیار زیاد است، استفاده کند.

توییتر از زمان تصاحب این پلتفرم توسط ایلان ماسک در اواخر سال گذشته، در تلاش برای حفظ پایگاه خود بوده است. شرکت‌ها پس از اقدام توییتر برای بازگرداندن حساب‌های تعلیق شده و انتشار تأییدیه حساب‌های پولی که منجر به جعل هویت شرکت‌ها توسط کلاهبرداران شد، سعی در کاهش هزینه داشته است.

یک اپلیکیشن مشابه توییتر به متا اجازه می‌دهد تا از هرج و مرج کنونی در توییتر تحت رهبری ایلان ماسک، که اولویتش کاهش هزینه است، استفاده کند.

اما اپلیکیشن متا چگونه خواهد بود؟ پروژه متا فعلا با نام  P-92 شناخته می‌شود تا اینجا با توجه به اخبار درز پیدا کرده مشخص است که یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید با نام تجاری اینستاگرام در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. کاربرانی که قبلا اکانت اینستاگرام دارند می توانند با همان اکانت در P-92 ثبت نام کنند. به جز این گفته می شود که پست های ایجاد شده در سایر پلتفرم‌ها عامل های رسانه های اجتماعی نیز قابل اشتراک گذاری هستند. گزارش شده است که “P-92” تمام ویژگی‌هایی مانند بیوگرافی کاربر، نشان‌ها و غیره را خواهد داشت. مشخص نیست که آیا ویژگی شبیه ریتوییت هم اضافه خواهد شد یا خیر. در حال حاضر نمی توان ویژگی های فعلی، قابلیت‌های اضافه و زمان در دسترس قرار گرفتن اپلیکیشن را تخمین زد.

بیشتر بخوانید  عملکرد بهتر ChatGPT در آزمون ورودی دانشگاه‌های آمریکا نسبت به دانشجویان

برنامه‌های متا در زمانی انجام می‌شود که بزرگ‌ترین پلتفرم آن، فیس‌بوک، در تلاش است تا توجه مخاطبان جوان‌تر را به خود جلب کند، در حالی که سرمایه‌گذاری‌های هنگفت آن در متاورس، دنیای مجازی که کاربران در آن تعامل و کار می‌کنند، نشانه چندانی از بازدهم– آن هم در کوتاه مدت- نشان نداده است.

اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی آن، یعنی اینستاگرام، نیز با رقابت سختی روبه‌رو است زیرا سازندگان محتوا یا اینفلوئنسرهای موفق آن اینستاگرام را به خاطر حضور در تیک‌تاک رها می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که متا چه زمانی این اپلیکیشن جدید را عرضه خواهد کرد. توماس هیز، رئیس و عضو هیئت مدیره گریت هیل مستقر در نیویورک، می‌گوید: “سابقه متا نشان می‌دهد که آن‌ها خریدارهای بهتری نسبت به نوآوران یا توسعه دهنده هستند، تا آنجا که از توییتر کپی می کنند. این واکنش آن‌ها فقط یک حرکت دفاعی است.”

به گفته تحلیلگران، سرمایه گذاری متا در متاورس تا سال 2030 باعث رشد درآمد این شرکت بزرگ نخواهد شد. سهام متا در معاملات اولیه روز جمعه با اندکی افزایش به 181.7 دلار رسید. آنها در سال جاری تاکنون حدود 51 درصد رشد داشته اند.

با توجه به خبر رویترز و ضعفی که توییتر داشته است باید دید آیا مارک زاکربرگ قرار است به جنگ ایلان ماسک برود و رقابتی جدید در زمینه میکروبلاگ‌ها رقم بزند؟ باید صبر کرد و دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *