آموزش 0 تا 100 خرید هاست

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

آموزش 0 تا 100 خرید هاست
هر کسب و کار آنلاینی برای مدیریت محتوای خود در بستر آنلاین و داشتن یک وبسایت، نیازمند هاست (host) یا همان فضای میزبانی است. تهیه این محصول باید متناسب با شرایط مختلفی از جمله: حجم اطلاعات، میزان ترافیک و سایر موارد باشد. در این محتوا به بررسی قدم به قدم خرید انواع هاست متناسب با نیازهای مختلف می‌پردازیم.


مهم‌ترین نکات در زمان خرید هاست کدامند؟
در سال‌های اخیر کسب و کارهای آنلاین به یکی از بخش‌های بزرگ تجارت تبدیل شده است به گونه‌ای که این کسب و کارها با کمترین میزان سرمایه‌گذاری آغاز می‌شوند و برای جذب مشتری نیاز به تبلیغات اینترنتی دارند.
یکی از روش‌هایی که به واسطه آن می‌توان کسب و کار خود را به دیگران معرفی و با مشتریان در ارتباط بود طراحی سایت است؛ البته فضای مجازی و اینترنت شرایطی را فراهم کرده تا بتوان به روش‌های مختلف کسب و کار خود را معرفی کرد اما فراموش نکنید که داشتن وب سایت مزایای زیادی را برای صاحبان کسب و کار فراهم می‌کند.
برای بهره‌مندی از مزیت و ویژگی‌های وب سایت، ابتدا باید یک هاست خریداری کنید. معمولا مشاغل‌های کوچک به سراغ هاست‌های اشتراکی می‌روند زیرا این هاست‌ها بدون هیچگونه پیچیدگی و سختی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند با هزینه کمتر کسب و کار خود را راه اندازی کنند.
البته برخی افراد به دنبال داشتن فضای امن و مطمئن هستند، پس می‌توانند با خرید از سرورهای مجازی و اختصاصی پوشش‌دهی بهتری برای دیتا و اطلاعات خود در سایت داشته باشند.
● نوع هاست
بدون شک اولین و مهمترین نکته‌ای که در زمان خرید هاست باید مورد توجه قرار بگیرد نوع آن از نظر عملکرد است؛ به طور کلی شرکت‌های هاستینگ دو نوع هاست را به کاربران معرفی می‌کنند، مورد اول هاست ویندوز و دوم هاست لینوکس. نوع اول برای تجهیزاتی که از سیستم عامل و نرم افزارهای ویندوز استفاده می‌کنند، مناسب است و هاست لینوکس برای سیستم عامل‌های لینوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای اینکه بتوانید نوع هاست مناسب سیستم خود را انتخاب کنید باید به نکات خاصی توجه نمایید؛ در ابتدا مشخص کنید که سایت شما با استفاده از چه چیزی طراحی شده است؟ از پایگاه داده MYSQL استفاده شده است یا ASP؟
در صورتی که راه‌اندازی سایت بر روی وب سرور IIS مایکروسافت باشد باید از هاست ویندوز استفاده نمایید، این در حالی است که وب سایت‌های طراحی شده با زبان‌های پایتون، PHP و… به یک دیتابیس MYSQL نیاز دارند.
همچنین وب سایت‌هایی که برای عملکرد بهتر از وب سرورهای انجین ایکس یا آپاچی استفاده می‌کنند باید هاست لینوکس را به کار ببرند.
ضمنا سرویس‌های لینوکسی به شما امکان استفاده از کنترل پنل‌هایی مثل: cPanel و Plesk را می‌دهد. البته دقت داشته باشید برخی از شرکت‌های هاستینگ سرورهای ویندوزی را به کاربران ارائه می‌دهند که می‌توانند از هاست‌های تحت زبان برنامه‌نویسی PHP پشتیبانی کنند.
● درایو حالت جامد
فضای ذخیره‌سازی از دیگر نکات قابل توجه در زمان خرید هاست به شمار می‌آید. با توجه به این که بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از SSD استفاده می‌کنند و هزینه خرید SSD به نسبت سایر هارد دیسک‌ها بیشتر است اما به دلیل فضای ذخیره‌سازی بهتر، سرعت بیشتر برای انتقال داده، قابلیت اطمینان بالا‌تر انتخاب ایده آلی به شمار می‌آید و همچنین انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند.
توجه داشته باشید که این قطعات به هیچ عنوان متحرک نیستند و به دلیل دوام و کارآمد بودن یک انتخاب مناسب برای ذخیره‌سازی دیتا و اطلاعات محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید  زبان های برنامه نویسی که برای ورود به دنیای متاورس باید یاد بگیریم

● امنیت
یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در زمان خرید هاست، توجه به میزان امنیت این تکنولوژی در نگهداری از دیتا و اطلاعات شما است. البته دقت داشته باشید که معمولا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های امنیتی را در پک‌های خود قرار داده‌اند و کاربران می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند نمونه‌های متفاوت آن را خریداری کنند.
توجه داشته باشید که انتخاب هر نوع هاست بر اساس میزان امنیت، به میزان اهمیت اطلاعات و دیتا سایت نیز بستگی دارد. بدون شک رعایت الزامات امنیتی برای وبلاگ شخصی و پورتال تجارت الکترونیک بسیار متفاوت است، اگر صاحب یک وبلاگ شخصی هستید می‌توانید از هاست وردپرس استفاده کنید چرا که به سادگی پاسخگو نیاز شما خواهد بود؛ این در حالی است که پورتال سازمانی به امنیت بیشتری نیاز دارد، از این رو استفاده از هاست لینوکس سازمانی می‌تواند انتخاب ایده آل‌تری باشد. توجه داشته باشید وب سایت‌هایی که خرید و فروش آنلاین دارند برای اینکه بتوانند معاملات مالی را در یک مکان امن و مطمئن انجام دهند باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش حملات امنیتی باشند.
● پشتیبانی
تصور کنید صاحب یک وب سایت حرفه‌ای هستید و در آن اطلاعات و دیتا زیادی مربوط به کار شما ذخیره‌سازی شده و یا تراکنش‌ها و معاملات مالی زیادی در آن صورت گرفته و ناگهان بر اثر یک حمله هکری تمامی اطلاعات از بین می‌رود.
بدون شک این اتفاق برای هیچ شخصی خوشایند نیست، پس چنانچه از مزیت پشتیبانی هاست بهره‌مند باشید می‌توانید مهمترین اطلاعات خود را بازیابی کنید.
در واقع چنانچه مشکلات فنی، وب سایت شما را تهدید کند باید از قابلیت پشتیبانی سریع و بکاپ استفاده نمایید.
بزرگترین شرکت‌های هاستینگ به جهت جلب توجه مشتریان خود قابلیت پشتیبانی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز را فراهم نموده‌اند به گونه‌ای که در صورت بروز هرگونه مشکل در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به صورت آنلاین اطلاعات را بازیابی کنید.
برای برقراری ارتباط با واحد پشتیبانی روش‌های زیادی فراهم شده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ایمیل، تلفن، لایو چت و… اشاره کرد.
دقت داشته باشید که در زمان خرید هاست حتماً توافق‌نامه سطح خدمات خود را بررسی نمایید، زیرا این توافق‌نامه سطح خدمات را تعیین و به امضای دو طرف می‌رساند.
در این توافق‌نامه تعیین می‌شود که ۹۹٪ اطلاعات آپدیت و بروزرسانی می‌شوند و با این تفاسیر مجموعه ۳.۵ روز در یک سال سایت از دسترس خارج می‌شود و مابقی روزهای سال وبسایت به خوبی و به صورت ۲۴ساعته پشتیبانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  زبان های برنامه نویسی که برای ورود به دنیای متاورس باید یاد بگیریم


● بک‌آپ
شریان حیاتی یک وب سایت قابلیت بکاپ‌گیری از اطلاعات و دیتا ضروری آن است، این قابلیت توسط هاستینگ‌های معتبر ارائه می‌شود که البته در زمان خرید باید حتماً آن را درخواست کنید؛ دقت داشته باشید که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده HOST این قابلیت‌ها را در لیست خدمات خود قرار نمی‌دهند به همین دلیل لازم است که از آن‌ها بخواهید تا از اطلاعات شما بکاپ بگیرند.
بکاپ و پشتیبانی از اطلاعات وب سایت‌ها که شامل کلیه فایل‌های سایت و پایگاه داده هستند به صورت روزانه انجام می‌شود و معمولاً به مدت ۷ روز این اطلاعات ذخیره‌سازی خواهند شد تا در صورت نیاز بتوانید اطلاعات را بازیابی کنید.
از عمده دلایل اهمیت بکاپ از اطلاعات سایت، می‌توان به خطرات تهدید کننده آن اشاره کرد. برای مثال ممکن است تجهیزات سخت افزاری که در آن قرار دارد دچار آتش‌سوزی یا هر سانحه دیگری شوند، ضمن این که احتمال حمله به وب سایت توسط هکرها نیز وجود دارد که در صورت بروز هرگونه خرابی و خطای انسانی خطر حذف و از بین رفتن اطلاعات محرز می‌شود، به همین علت داشتن یک نسخه از اطلاعات ضروری می‌تواند وب سایت شما را احیا کند.
منبع: جی اس ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *