کراس اوور جدید سایپا را بهتر بشناسید + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از آنجایی که سایپا سیلک با داخلی‌سازی ۴۵ درصدی در ایران تولید می‌شود، به احتمال زیاد ۵۵ درصد دیگر این خودرو از چین تامین خواهد شد.

شرکت سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ از کراس اوور جدید خود به نام M44 پرده برداشت که البته قرار بود آن را به‌زودی تولید و روانه بازار کند؛ اما این طرح به زمان دیگری موکول شد. این خودروساز پس از 1 سال در مجمع عمومی سالیانه خود بار دیگر به تولید M44 اشاره کرد و برای آن نام سیلک یا Sialk را در نظر گرفت که قرار است تا پایان سال 1402 به تولید برسد. در واقع در ابتدای سال 1403 شاهد عرضه این خودرو به بازار خواهیم بود.

چرا سایپا نام سیلک را در نظر گرفت؟

با توجه به این‌که شرکت سایپا قصد دارد کراس اوور جدید خود را تحت عنوان پروژه M44 در کارخانه سایپا کاشان (خط تولید سایپا-سیتروئن) به تولید برساند، نام تپه سیَلک که نام نخستین تمدن ایران مرکزی در کاشان با قدمت بیش از 8 هزار سال است را برای این محصول خود در نظر گرفت. این نام یادآور کاشان و یادآور تمدن باستانی ایران خواهد بود.

آیا سایپا سیلک داخلی است؟

سایپا سیلک نسخه ایرانیزه شده سیتروئن C3-XR است که قرار بود در زمان برجام طی همکاری سایپا و سیتروئن تولید و روانه بازار شود؛ اما این پروژه به دلیل خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌ها و خروج این خودروساز فرانسوی از ایران به‌شکل کامل متوقف شد. همچنین سیتروئن C3-XR روی پلتفرم مشترکی با پژو 2008 توسعه پیدا کرده و به همین دلیل از لحاظ ابعادی نیز تقریبا در یک سطح قرار دارند.

بیشتر بخوانید  دو محصول ایران خودرو و سایپا در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند! + عکس

 

با توجه به تشکیل جوینت ونچر قوی میان گروه دانگ فنگ و گروه PSA، شرکت سایپا طی همکاری با شریک چینی خود توانست به اطلاعات لازم برای احیای پروژه تولید M44 دست پیدا کند و آن را با حدود 45 درصد داخلی‌سازی در قالب یک کراس اوور کوچک به تولید برساند. در واقع سایپا تحریم‌ها را دور زد و به شکل غیر مستقیم با سیتروئن ارتباط قرار کرد و توانست این خودرو فرانسوی را با نام و لوگو خود به تولید برساند.

آیا کیفیت سایپا سیلک در سطح فرانسوی‌ها خواهد بود؟

از آنجایی که سایپا سیلک با داخلی‌سازی ۴۵ درصدی در ایران تولید می‌شود، به احتمال زیاد ۵۵ درصد دیگر این خودرو از چین تامین خواهد شد. در واقع ۴۵ درصد قطعات این محصول را قطعه‌سازان داخلی و ۵۵ درصد دیگر را چینی‌ها تولید خواهند کرد. از این رو کیفیت سایپا سیلک در سطح محصولات برند فرانسوی سیتروئن نخواهد بود.

آیا طراحی سیلک دستخوش تغییر خواهد شد؟

پروژه M44 نسبتا قدیمی بوده و از آنجایی که سیتروئن نسخه‌های فیس لیفت این خودرو را نیز به بازار عرضه کرده است، می‌توان انتظار داشت سایپا نیز نسخه فیس لیفت و به‌روز سیتروئن C3-XR را تولید و روانه بازار ایران کند. از این رو این خودرو از لحاظ ظاهری نسبت به نسخه‌ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمده، متفاوت خواهد بود.

مشخصات فنی Sialk

به‌نظر می‌رسد شرکت سایپا قصد دارد جدیدترین پیشرانه خود یعنی ME16 یا TU5 پلاس را را برای سیلک در نظر بگیرد. این پیشرانه 1587 سی‌سی 16 سوپاپ قادر است قدرتی برابر با 115 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این پیشرانه نسبت به TU5 پلاس ایران خودرو 2 اسب بخار قدرت و 3 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید  ردپای دایناسور در یک رستوران کشف شد + عکس

امکانات رفاهی و ایمنی

به احتمال زیاد، سایپا سیلک به امکانات مهمی چون نمایشگر ۹ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، دوبین دنده عقب، سنسور دنده عقب، سیستم کنترل پایداری و فرمان کمکی برقی مجهز خواهد بود.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *