سدان جذاب آلمانی-چینی در راه بازار ایران + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

این ماشین از نظر قیمتی در زمره ماشین‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و نتیجه همکاری فاو و فولکس واگن است.

محصولات برند جتا به‌تازگی مورد توجه بازار خودروی کشورمان قرار گرفته‌اند؛ چرا که گروه صنعتی ماموت خودرو قصد دارد سه محصول تولیدی این شرکت آلمانی-چینی را در بازار داخلی عرضه کند. ماجرای تولد برند جتا از این قرار است که گروه خودروسازی فاو چین با همکاری فولکس واگن تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری مشترکی در چین انجام دهند.

کارخانه جتا در استان چنگدوی چین تأسیس شده و قطعات خودروهای این شرکت نیز از فولکس واگن آلمان تأمین می‌شود. تا بدین لحظه دو خودروی کراس اوور جتا VS7 و جتا VS5 را بررسی کرده‌ایم و آخرین محصول این کمپانی برای موشکافی باقی مانده است. در ادامه قصد داریم سدان جتا VA3 را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

جتا VA3 یکی از سه محصول تولیدی جتا است و از نظر قیمتی در زمره ماشین‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. همچون سایر خودروهای این برند، سدان مذکور نیز دورگه بوده و نتیجه همکاری فاو و فولکس واگن است. همان‌طور که گفتیم پلتفرم و فناوری‌های به‌کار رفته در این خودروها برای فولکس واگن بوده و در کارخانه جتا توسعه می‌یابند.

جتا نخستین بار برای نام‌گذاری یکی از سدان‌های شرکت آلمانی فولکس واگن به‌کار رفت و سپس آلمانی‌ها این نام را برای برند تازه تأسیس خود برگزیدند. از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای واردات خودرو چراغ سبز نشان داده، شرکت‌های بسیاری اقدام به رایزنی برای ورود خودروهای خارجی به کشور کرده‌اند و ماموت خودرو نیز یکی از همان‌ها است.

بیشتر بخوانید  ورود مجدد این خودروی محبوب به ایران + عکس

پیش از آن‌که اوضاع صنعت خودرو خراب شود و تحریم شویم، ماموت خودرو به‌عنوان شرکتی فعال سعی می‌کرد محصولات فولکس واگن را به کشور وارد کند؛ ولی ممنوعیت واردات سد راه و مانع ورود ماشین‌های خارجی شد تا امروز که می‌توان به واردات امیدوار بود. سدان VA3 به نوعی دومین نسل از سدان جتا بوده و روح همان خودرو را دارد.

جتا VA3 پلتفرم مشترکی با اشکودا راپید داشته و نخستین محصولی است که جتا تولید کرده و دو کراس اوور دیگر این برند بر اساس زبان طراحی همین سدان توسعه یافته‌اند. رقبای ایرانی این سدان در بازار داخلی شاهین و تارا خواهند بود.

طراحی ظاهری جتا VA3

طراحی ظاهری VA3 زیبا و چشم‌نواز است و اگرچه ساده به‌نظر می‌رسد، ولی اجزای آن با سایر محصولات اروپایی هماهنگ است و از همان اصول پیروی می‌کند. با نگاهی به نمای جلو این سدان امضا و رگه‌های طراحی جتا دیده می‌شود. چراغ‌های اصلی با ظاهری بزرگ و کشیده به جلوپنجره بزرگ و پهنی وصل شده‌اند که طرحی به اصطلاح کهکشانی دارد.

روی سپر جلو نه‌تنها دومین ورودی هوای پیشرانه قرار دارد، بلکه داخل دو قاب مثلثی‌شکل، چراغ‌های ال‌ای‌دی روشنایی روز تعبیه شده‌اند. سبک طراحی آلمانی‌ها هم در جلو و هم در نمای عقب تکرار شده و چراغ‌ها نیز مثل چراغ‌های جلو کشیده و خشن هستند. همین خشونت به‌کار رفته باعث شده با خودرویی جسور سر و کار داشته باشیم.

از جمله نکات مثبت نمای عقب، وجود خطوط برجسته‌ای است که به‌لطف آنها، جتا VA3 از اتهام سادگی تبرئه می‌شود. البته روی سپر عقب خودرو طراحی اسپرت و چشم‌نواز دیده نمی‌شود و تنها تزئین آن خط کرومی است که ادامه دارد. داشبورد به‌کار رفته در کابین جتا VA3 مشابه نمونه آلمانی خودروی جتا است.

بیشتر بخوانید  این ۷ خودرو دیگر تولید نخواهند شد! + جدول

در داشبورد میانی همچون سایر محصولات فولکس واگن اول از همه دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند و بعد از آن سیستم مولتی‌مدیا دیده می‌شود. در انتهایی‌ترین بخش داشبورد نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار دارد. فرمان D کات و غربیلک 3 شاخه به‌همراه کلیدهای کنترلی روی آن از دیگر ویژگی‌های کابین محسوب می‌شوند. صفحه کیلومترشمار به‌صورت آنالوگ و دیجیتال طراحی شده و فضای کابین راحت و جادار خواهد بود و به‌درد خانواده‌ها خواهد خورد.

مشخصات فنی و رفاهی جتا VA3

زیر کاپوت جتا VA3 پیشرانه‌ای 4 سیلندر و 1.5 لیتری تعبیه شده که می‌تواند حداکثر 112 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز در این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

خوشبختانه امکانات رفاهی و ایمنی این سدان در سطح مطلوبی قرار دارند و می‌توان از جمله آنها به سامانه کنترل پایداری، ترمزهای چهار چرخ دیسکی همراه با ABS، EBD و BA، مانیتور لمسی 8 اینچی با دوربین عقب، حسگر عقب، کروز کنترل، چهار کیسه هوا، دی‌لایت، فرمان دی‌کات، رینگ‌های آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و سنسور نور و باران اشاره کرد.

منبع: گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *