هوش مصنوعی و 300 میلیون شغلی که اتوماتیک می‌شوند؛ چه شغل‌هایی در خطرند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

هوش مصنوعی اخیراً همه جا سر و صدا کرده و توجه همه را به خود جلب کرده است. چت‌بات‌های مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند مقالات علمی را برای شما خلاصه کنند، کدهای معیوب شما را رفع اشکال کنند و فرمول‌های Microsoft Excel را به سرعت برای شما بنویسند. اما آیا فکر کرده‌اید که هوش مصنوعی می‌تواند چند شغل را تسخیر کند؟ گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که چیزی در حدود 300 میلیون شغل به لطف هوش مصنوعی اتوماتیک شوند.

به گفته این بانک مشهور و شناخته شده، حدود 300 میلیون شغل ممکن است به دلیل ورود هوش مصنوعی به بازار کار از بین بروند که نشان دهنده این است که این فناوری می‌تواند بازار کار را از اساس تغییر دهد. مانند انقلاب‌های تکنولوژیک گذشته، هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با خودکار کردن فرایندهای خاص، هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند.

بنا بر گزارش اقتصاد جهانی از گلدمن ساکس می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند 25 درصد از کل بازار کار را خودکار کند که شامل 46 درصد از وظایف مشاغل اداری، 44 درصد مشاغل قانونی و 37 درصد از حرفه‌های معماری و می‌شود. البته، هوش مصنوعی کمترین تهدید را برای مشاغل پرکاربرد مانند ساخت‌وساز (6٪)، نصب و تعمیر (4٪) و تعمیر و نگهداری (1٪) دارد.

این مطالعه همچنین نتیجه می‌گیرد که 18 درصد از نیروی کار را در سطح جهان به سمت اتوماسیون پیش ببرد. این عدد در کشورهای پیشرفته‌ای مثل ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و هنگ‌کنگ، شامل بیش از 28 درصد از نیروی کار این کشورها می‌شود.

بیشتر بخوانید  بحران در گوگل؛ آیا Bing جای Google را در گوشی‌های سامسونگ می‌گیرد؟

با این حال، این مطالعه پتانسیل یک رابطه متوازن و سودمند متقابل بین کارگران و هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. این مطالعه می‌گوید مشاغلی که تا حدی در معرض اتوماسیون هستند، از اوقات فراغت خود برای افزایش بهره‌وری خود در محل کار استفاده خواهند کرد.

اما اگر نگران تسخیر شدن شغلتان توسط هوش مصنوعی هستید، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که کارگران بیکار شده در مشاغلی که در نتیجه مستقیم پذیرش گسترده هوش مصنوعی ظاهر می‌شوند، دوباره استخدام شوند.

به این فکر کنید که چگونه نوآوری‌های فناوری اطلاعات باعث ایجاد تقاضا برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار شد و با افزایش درآمد، مستقیماً نیاز به آموزش را افزایش داد که باعث ایجاد تقاضا برای متخصصان آموزش عالی شد. این یک اثر دومینویی است، اما به هر حال دردسرهایی هم دارد.

پتانسیل هوش مصنوعی برای جابه‌جایی 300 میلیون شغل یک نگرانی مهم برای کارگران و غول‌های فناوری است. نام‌های برجسته صنعت تکنولوژی، مانند استیو وزنیاک، ریچل برونسون و ایلان ماسک، نامه‌ای سرگشاده برای توقف آزمایش‌های هوش مصنوعی امضا کردند. این نامه از ترس این است که توسعه هوش مصنوعی برای انسان‌ها خیلی سریع پیش می‌رود و خیلی زودتر از انتظار ما جامعه ما را دگرگون کند.

در اوایل ماه مه، غول فناوری IBM اعلام کرد که قصد دارد تقریباً 8000 جایگاه شغلی را با هوش مصنوعی جایگزین کند و متخصصان منابع انسانی اولین کسانی هستند که جایگزین می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها در حوزه فناوری، اهداف شرکت خود را تغییر داده و مشاغل خود را کاهش داده‌اند، زیرا همه آنها برای برنده شدن در مسابقه هوش مصنوعی تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید  چت‌بات هوش مصنوعی اپل فعلا معرفی نخواهد شد

آمازون و متا هزاران کارمند را اخراج کردند، پروژه‌های ویژه را متوقف کردند و خطوط تولید خود را متوقف کردند تا راه را برای نوآوری در فناوری هوش مصنوعی باز کنند. هدف این شرکت‌ها بازآفرینی ChatGPT نیست، بلکه این شرکت‌ها از هوش مصنوعی مولد برای تغییر تجارب تبلیغاتی، تجربه خرید و کاهش کارمندان خود استفاده می‌کنند.

در ماه مارس، اتاق بازرگانی ایالات متحده خواستار مقررات شدید هوش مصنوعی در سطح فدرال برای تضمین امنیت شغلی، ملی و اقتصادی شد. هوش مصنوعی مولد مسلماً تحول‌زاترین فناوری است که بشر در ده‌ها و حتی سده‌های اخیر ایجاد کرده است و اگرچه چت‌بات‌ها فاقد هوش واقعی هستند، اما این فناوری هر روز جهان ما را تغییر می‌دهد و باید به فکر آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *