تاثیر هوش مصنوعی بر افزایش احساس تنهایی و بی‌خوابی در محل کار

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به گفته دانشمندان اتکا به هوش مصنوعی در محل کار منجر به افزایش حس تنهایی، بی‌خوابی و مصرف الکل خواهد شد.

هوش مصنوعی صحنه بازار کار را تغییر داده و باعث اخراج بخشی از کارمندان شده است. ولی مطالعه‌ای تازه می‌گوید حتی کسانی که همچنان مشغول به کار باقی مانده‌اند هم از گزند این فناوری در امان نیستند؛ چرا که استفاده از هوش مصنوعی از نظر روانی به افراد فشار وارد کرده و آن‌ها را در شرایط ناپایدارتری قرار داده است.

به گزارش گیزمودو، دانشمندانی به رهبری پژوهشگران دانشگاه جورجیا می‌گویند در مطالعه‌ای که در آمریکا، تایوان، اندونزی و مالزی انجام شده است، افرادی که هنوز شاغل بودند اما از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند، به‌طور مرتب با افزایش احساس تنهایی، بی‌خوابی و مصرف الکل روبه‌رو بوده‌اند. محققان مدعی‌اند که اگرچه افراد ممکن است همچنان در محل کار حضور داشته باشند، اما استفاده از این فناوری موجب حذف ارتباطات انسانی شده و حس تنهایی را در آن‌ها تشدید کرده است.

پژوهشگران برای انجام این مطالعه کارمندان را به دو گروه جداگانه تقسیم کردند. از یک گروه خواسته شد تا به مدت سه روز از هوش مصنوعی استفاده نکنند و به گروه دوم گفته شد که تا جای ممکن در کارهای خود از هوش مصنوعی کمک بگیرند. کارمندان گروه دوم در اندونزی و مالزی با افزایش حس تنهایی و بی‌خوابی مواجه شدند.

اثر استفاده از هوش مصنوعی بر افراد مختلف متفاوت است

در آزمایش تایوان که روی 166 مهندس یک شرکت زیست‌دارویی انجام شد، کارمندان گروه دوم تمایل بیشتری به استفاده از الکل پس از پایان ساعات کار پیدا کردند، ولی حس تنهایی و بی‌خوابی در آن‌ها مشابه گروه اول بود.

بیشتر بخوانید  انتشار نسخه جدید ChatGPT با قابلیت تبدیل متن به ویدیو تا هفته آینده

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که واکنش به استفاده از هوش مصنوعی بسته به هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد و تبعات گوناگونی را به‌همراه بیاورد. اما کسانی که از این فناوری استفاده می‌کردند، بیشتر از بقیه پذیرای کمک به همکاران خود بودند. البته این مسئله می‌تواند تحت تأثیر حس تنهایی و نیاز به تعاملات اجتماعی هم باشد.

دانشمندان تأکید می‌کنند که انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و محدودسازی تعاملات کارمندان با هوش مصنوعی می‌تواند بر زندگی آن‌ها اثر منفی بگذارد. بنابراین شرکت‌هایی که می‌خواهند از این فناوری استفاده کنند، باید مطمئن شوند که نیروهای خود را ایزوله نمی‌کنند و فرصت ارتباط با افراد را برای آن‌ها فراهم می‌سازند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *