فروش برگه دست‌نویس استیو جابز برای تبلیغ Apple-1 به قیمت ۸٫۵ میلیارد تومان!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
برگه‌ی کاغذی که استیو جابز در سال سال ۱۹۷۶ در آن سناریوی تبلیغ کامپیوتر Apple-1 را نوشته بود، در یک حراجی به قیمت ۱۷۵ هزار دلار فروخته شد.
استیو جابز اپل را در سال ۱۹۷۶ شرکت تأسیس کرد و تا سال ۱۹۸۵ یعنی به‌مدت ۹ سال مدیرعامل آن بود. اگرچه اپل در سال‌های پایانی این دوره با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد اما بسیاری از ایده‌های مهم برای محصولات جدید برند مذکور از همان زمان آغاز شد و به‌همین‌دلیل اقلام مربوط به دوران ابتدایی فعالیت اپل با قیمت‌های بسیار زیاد در حراجی‌ها به‌ فروش می‌رسند.

به‌عنوان مثال قیمت آیفون مهروموم‌شده‌ی نسل اول حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۴ گیگابایتی در یک حراجی به حدود ۶ میلیارد تومان رسید. اکنون تبلیغ اپل کامپیوتر Apple-1 که به‌قلم استیو جابز روی برگه‌ی کاغذی نوشته شده به‌قیمت ۱۷۵۷۵۹ دلار (حدود ۸٫۵ میلیارد تومان) به‌ فروش رسیده است.

استیو جابز از همان روزهای اولیه‌ی شروع کار اپل، چهره‌ای بسیار تأثیرگذار بود. علاوه‌بر این بسیاری از افرادی که با مؤسس اپل کار می‌کردند به تمایل او برای کنترل همه‌چیز اشاره دارند. جابز بیشتر مواقع، تصمیمات بزرگی درمورد تبلیغات می‌گرفت و حتی آگهی اولین کامپیوتر اپل را سال ۱۹۷۶ نوشت که اکنون همان برگه با قیمتی بیش‌ از ۱۷۵ هزار دلار در یک حراجی فروخته شده است.

برگه دست‌نویس استیو جابز برای تبلیغ کامپیوتر Apple-1
برگه دست‌نویس استیو جابز برای تبلیغ کامپیوتر Apple-1

تاریخ نوشته‌شدن برگه‌ی تبلیغاتی Apple-1 به مارس ۱۹۷۶ برمی‌گردد یعنی درست چند ماه قبل‌ از عرضه‌ی این محصول. تبلیغ مذکور روی یک‌ تکه کاغذ یادداشت‌ نوشته شده و حاوی مشخصات فنی کامپیوتر و همچنین افکار جابز درمورد قابلیت‌های آن است. این آگهی با توصیف Apple-1 به‌عنوان «کامپیوتر کامل روی یک بُرد» آغاز می‌شود و سپس به فهرستی از ویژگی‌ها مثل رم 8K، کیبورد و خروجی ویدیویی با امکان اتصال به تلویزیون اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید  پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی از سه گوشی محبوب متوقف شد

تبلیغ Apple-1 همچنین روی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی این محصول تأکید دارد. فروش برگه‌ی دست‌نویس آگهی Apple-1 به قیمت بیش‌ از ۱۷۵ هزار دلار گواهی بر ارزش تاریخی آن است. این اثر کمیاب و ارزشمند قطعاً طی سال‌های آینده نیز موردتوجه مجموعه‌داران و مورخان قرار خواهد گرفت.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *