نگاهی به کراس‌اوورهای چینی پرطرفدار بازار ایران / دیگنیتی پرستیژ بخریم یا هایما 8S؟ + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

خودروسازان چینی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید کراس اوورها داشته‌اند.

صنعت خودروی جهانی روز به روز پیشرفت می‌کند و خودروسازان مطابق سلیقه اکثریت پیش می‌روند. طی سالیان اخیر سیاست پیروی از خواست و سلیقه مشتریان به‌خوبی نمود پیدا کرده و یکی از بارزترین مثال‌های آن، تولید و عرضه کراس اوورها است. بازار این دسته از خودروها طی سال‌های اخیر داغ شده و شرکت‌های بزرگ خودروسازی اهمیت بیشتری به این قبیل محصولات می‌دهند.

پس از اعمال تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، چینی‌ها بودند که در بازار ماندند و نه‌تنها کشورمان را تحریم نکردند، بلکه فرصت را برای جولان دادن مغتنم شمردند. خودروهای بسیاری از مبدأ چین به روش قطعات منفصله به مقصد بنادر ایران آمد و این محموله‌ها تبدیل به محصولاتی شدند که امروزه با قیمت‌های میلیاردی خرید و فروش می‌شوند.

امروز به‌سراغ دو خودروی جذاب در سگمنت کراس اوورها از دو خودروساز باتجربه رفته‌ایم و قصد داریم به موشکافی هر یک از آنها بپردازیم. بهمن موتور با دیگنیتی پرستیژ و ایران خودرو با هایما 8S مهمان این مقایسه جذاب خواهند بود. هر دوی این ماشین‌ها تازه‌وارد محسوب می‌شوند و به‌لحاظ مشخصاتی که دارند، محصولاتی کلیدی به‌حساب می‌آیند.

یکی از ویژگی‌های جالبی که کراس اوورها را محبوب دل مشتریان قرار داده، فضای راحت و زیاد و طراحی جذاب آنها است. این شاسی بلندهای خوش‌چهره نسبت به سدان‌های کشیده فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند و از تنوع بالایی هم برخوردار هستند.

خودروسازان چینی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید کراس اوورها داشته و محصولات جامع و خوبی معرفی کرده‌اند. جایگاه شرکت‌های چینی در جهان و در این سگمنت قابل تحسین است و باید به محصولات آنها توجه ویژه‌ای داشت. در ادامه، دو خودروی فوق به دقت بررسی خواهند شد. با ما همراه باشید.

معرفی اجمالی دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S

مشتریان ایرانی از طرفداران سرسخت کراس اوورها محسوب می‌شوند و آمار فروش بالای این ماشین‌ها در کشور شاهدی برای این مدعاست. عمده کراس اوورها فعلی بازار ما ساخت چینی‌ها است و اگر بخواهیم منصفانه در مورد آنها نظر بدهیم، گزینه‌های مطلوبی به‌حساب می‌آیند.

از جمله کراس اوورهایی که در بازار داخلی ما ارزش خرید بالایی دارند می‌توان به دیگنیتی پرستیژ و هایما ۸ اس اشاره کرد. اگرچه زمان زیادی از معرفی این دو محصول نگذشته، ولی مورد اقبال مشتریان قرار گرفته و فروش خوبی داشته‌اند. شباهت‌های فنی بسیاری بین این دو ماشین وجود دارد که آنها را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌کند. بنابراین رقابت آنها در سایر بخش‌ها نیز جذاب خواهد بود.

دیگنیتی پرستیژ نسخه ارتقایافته دیگنیتی پرایم است و جایگزینی جذاب برای برادر کوچکتر خود محسوب می‌شود. دانگ فنگ به‌عنوان شرکت مادر این کراس اوور در سال 2019 از آن رونمایی کرد و در سال 1400 بود که به بازار ما راه پیدا کرد. نسخه پرایم ضعف‌هایی فنی و آپشنی داشت و مجهز به گیربکس CVT شده بود و پرستیژ برای بهبود چنین مشکلاتی معرفی شد.

بیشتر بخوانید  هاچ‌بک کراس‌ تازه‌وارد سایپا به زودی راهی بازار می‌شود + عکس

اما کراس اوور هایما 8S محصولی خانوادگی است که ایران خودرو خراسان وظیفه مونتاژ آن را بر عهده دارد. شرکت هایما نیز خودروسازی چینی است که محصولاتش به‌لطف مونتاژ بی‌عیب و نقص ایران خودرو مورد لطف مشتریان ایرانی قرار گرفته است. هایما S5 و هایما S7 ثابت کردند که این برند حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طراحی ظاهری دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S

به‌طور کلی زبان طراحی هر دو کراس اوور حاضر جذاب است و هر یک به نوبه خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. نمی‌توان در مقایسه دو خودرو به‌طور قطع در مورد زیبایی و زشتی نظر داد؛ چرا که ماشینی از نظر یک فرد بسیار زیبا است، در حالی که از نظر دیگری به‌هیچ‌وجه المان‌های جذابیت را دارا نیست. بنابراین نظردهی راجع به زیبایی این دو محصول بر عهده شما!

از آنجایی که دیگنیتی پرستیژ محصول سال ۲۰۱۹ میلادی است، زبان طراحی و خطوط متفاوتی نسبت به محصولات امروزی دارد. با این حال چهره خودرو المان‌های زیبایی‌شناختی خوبی داشته و مورد پسند مشتریان قرار گرفته است. پرستیژ در زمره کراس اوورهای کوپه بازار بوده و جایگزینی برای بی ام و ایکس ۴ و ایکس ۶ محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسند دیگنیتی باعث شده تا جوان‌ترها به‌سمت خرید آن ترغیب شوند. کار به جایی کشیده که به پرستیژ لقب X4 چینی داده‌اند. چراغ‌های بخش جلویی این کراس اوور کشیده و اخم‌آلود طراحی شده و چهره‌ای خشن و تهاجمی به آن بخشیده‌اند.

در دل چراغ‌ها نیز جلوپنجره کشیده دیده می‌شود و نمای داخلی هم طرحی به اصطلاح کهکشانی دارد. فرم سپر اسپرت‌تر از دیگنیتی پرایم است و به‌طور کلی نمی‌توان ایراد به‌خصوصی برای آن برشمرد. مهم‌ترین ویژگی پرستیژ در نمای جانبی است؛ جایی که ستون C و D با زاویه تند طراحی شده‌اند. روی بدنه نیز خطوطی برجسته مشاهده می‌کنیم که بر ظاهر عضلانی آن افزوده‌اند.

در آخرین قسمت نیز نمای عقبی دیگنیتی را داریم که کاملا بر اساس ترند روز پیش رفته است. چراغ‌های عقب نیز همچون جلو کشیده، ولی باریک‌تر هستند و نوار ال‌ای‌دی نازکی از میان آنها عبور می‌کند. چراغ‌ها روی در صندوق تعبیه شده و یک‌سری چراغ ریز هم روی سپر به‌کار رفته‌اند.

با این جمله طراحی ظاهری هایما ۸ اس را آغاز کنیم که المان‌های به‌روز و مدرن‌تری نسبت به دیگنیتی در این کراس اوور شاهد هستیم. زبان طراحی که در نمای جلو به‌چشم می‌خورد کاملا متفاوت بوده و برای مثال چراغ‌های این قسمت کشیده، نازک و اندکی متمایل هستند.

بیشتر بخوانید  این خودروها سریع‌ترین شاسی بلندهای جهان در سال ۲۰۲۳ هستند! + تصاویر

چراغ‌های روشنایی روز بالاتر از سپر قرار گرفته‌اند و روی سپر نیز چراغ‌های اصلی و مه‌شکن‌ها دیده می‌شود که جذاب و دیدنی خواهند بود. جلوپنجره طرح کهکشانی دارد و عریض‌تر از حد استاندارد است. نمای جانبی کراس اوور تازه‌وارد ایران خودرو پر زرق و برق است، اما ساده‌تر از دیگنیتی خواهد بود.

یکی از المان‌هایی که بر جذابیت هایما 8s افزوده، رینگ‌های بزرگی است که ظاهر اسپرت دارند. نمای عقب سرشار از خطوط و حجم‌دهی‌های عجیب است و اسپرت بودن این قسمت بیش از سایر بخش‌ها است. چراغ‌های نمای عقب دو تکه طراحی شده و داخل قابی مشکی و به‌همراه نوار ال‌ای‌دی به‌هم متصل شده‌اند.

طراحی کابین دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S

هر دو خودرو طرح کابین مدرن و جالب توجهی دارند که نمی‌توان از کنار آنها به‌آسانی گذشت. هر سلیقه‌ای می‌تواند با ورود به کابین این دو کراس اوور ابراز رضایت کند. از دیگنیتی پرستیژ آغاز می‌کنیم که داشبورد آن مایل به سمت راننده بوده و دریچه‌های تهویه مطبوع هم روی آن قرار دارند. سپس صفحه نمایش لمسی بزرگی وجود دارد و در نهایی‌ترین بخش هم صفحه نمایش لمسی برای سیستم تهویه مطبوع به‌چشم می‌خورد که خوشبختانه خطوط آن خوانا است.

طرح فرمان D کات است و غربیلکی 3 شاخه دارد که کلیدهای کنترلی سیستم مولتی‌مدیا روی آن تعبیه شده است. کلاستر بر خلاف نسخه پرایم به‌طور کامل دیجیتالی است و از جمله عیوب این خودرو می‌توان به بهره‌گیری از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی براق اشاره کرد که متاسفانه خط و خش را سریعاً نشان می‌دهد.

کابین هایما 8S نیز قابل قبول و رضایت‌بخش است. سطح داشبورد پایین‌تر آمده و در قسمت فوقانی نمایشگری بزرگ تعبیه شده است. در قسمت تحتانی نمایشگر هم دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند که دارای خطوط کرومی هستند. همچنین زیر دریچه‌ها نیز خطی کرومی باعث شده چهره خودرو اسپرت‌تر شود.

در انتهایی‌ترین قسمت داشبورد شاهد قرارگیری کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع هستیم که در قیاس با دیگنیتی دچار ضعف شده و فیزیکی است نه لمسی! غربیلک فرمان مشابه دیگنیتی پرستیژ سه شاخه و D کات است که هم زیبایی دارد و هم باعث شده فضای پای راننده بیشتر شود.

کلاستر یا کیلومترشمار نیز تماماً دیجیتالی بوده و از گرافیک خوبی برخوردار شده است. وجه تشابه این دو خودرو استفاده از قطعات دکوراتیو مشکی پیانویی است که خط و خش را سریعاً جذب می‌کند. هر دو خودرو به‌لطف فاصله محوری خوب، فضای بسیاری برای سرنشینان به‌ارمغان آورده‌اند.

ارگونومی هر دو خودرو رضایت‌بخش بوده و فضای پا و سر ردیف دوم هایما 8 اس نیز مطلوب است. متاسفانه به‌علت زاویه تند ستون C و D در دیگنیتی، فضای سر سرنشینان با مشکل مواجه می‌شود. فضای صندوق بار هایما در قیاس با دیگنیتی بیشتر بوده و کراس اوور ایران خودرو از این نظر برای خانواده‌های ایرانی که علاقه‌مند به سفر هستند، مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید  مشخصات فنی و امکانات خودروی جدید سایپا اعلام شد + عکس

مشخصات فنی هایما 8S و دیگنیتی پرستیژ

زیر کاپوت هایما ۸ اس پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیشرانه توربوشارژ مذکور مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که ویژگی مثبتی برای آن محسوب می‌شود. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این کراس اوور ۷.۸ ثانیه ارزیابی شده و به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر پیمایش، ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود.

در آن سوی میدان، دیگنیتی پرستیژ مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری شده که از نوع توربوشارژ است و می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیشرانه دیگنیتی هم مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو در عرض ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و نسبت به هایما ۸ اس عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرستیژ و هایما 8S

آپشن‌های کراس اوور بهمن موتور و ایران خودرو در سطح مطلوبی قرار دارند و بیشترین امتیاز را از این بخش خواهند گرفت، اما با اندکی اختلاف هایما ۸ اس امکانات جذاب‌تری دارد. در ادامه به بیان امکانات رفاهی و ایمنی این دو ماشین می‌پردازیم.

امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرستیژ: ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد لاستیک، سیستم کنترل کشش، سانروف، حالت‌های مختلف رانندگی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی، سنسور عقب، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سیستم تهویه اتوماتیک.

امکانات رفاهی و ایمنی هایما 8S: سیستم پیشگیری از تصادف، رانندگی خودکار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، رادار خطی، سقف پانوراما، ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، سیستم مولتی‌مدیا، بلوتوث، در برقی صندوق عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید.

قیمت هایما 8 اس اوایل سال جاری دربکارخانه حدود یک میلیارد و 47 میلیون بود، حال آن‌که در بازار آزاد به دو میلیارد و 700 میلیون تومان می‌رسید. همچنین دیگنیتی پرستیژ نیز قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 120 میلیون داشت و در بازار آزاد تا 3 میلیارد تومان معامله می‌شد.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *