نگاهی به مشخصات اشکودا فابیا، هاچبک اروپایی جدید بازار ایران + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اشکودا فابیا یکی از هاچ بک‌هایی است که در صف ورود به بازار ایران قرار دارد.

خودروهای وارداتی پس از ماه‌ها انتظار در حال ورود به کشور هستند و به‌زودی در خیابان‌های کشورمان دیده خواهند شد. یکی از شرکت‌هایی که واردکنندگان ایرانی قصد همکاری با آن را دارند، اشکودا است که از باسابقه‌های بازار اروپا محسوب می‌شود. هاچ بک جذاب این برند، اشکودا فابیا، طرفداران بسیاری در خود اروپا و کشورهای دیگر دارد.

اشکودا فابیا چه مشخصاتی دارد؟

فابیا مدل ۲۰۲۳ همچنان در حال تولید شدن است و چون قیمت مقرون به صرفه و مناسبی دارد، گزینه وارداتی جذابی برای بازار داخلی ما به‌حساب می‌آید. همان‌طور که گفتیم اشکودا از بزرگان بازار اروپا است و محصولات متنوع و قابل توجهی دارد. خودروهای تولیدی این شرکت بیشتر به بازارهایی نظیر اروپا، آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا عرضه می‌شوند.

کیفیت مطلوب و قیمت اقتصادی محصولات اشکودا رمز موفقیت این خودروساز بزرگ است. سئات و اشکودا دو زیرمجموعه از یک برند بزرگتر به نام فولکس واگن هستند و اغلب محصولاتشان دارای پلتفرمی مشابه با غول‌های آلمانی خواهند بود. سئات نیز مانند اشکودا قصد دارد برخی از ماشین‌های خود را برای واردات به ایران آماده کند.

با نگاهی به آمار فروش سبد محصولات اشکودا، خواهیم دید که پس از اکتاویا، دومین خودروی پرفروش این شرکت، فابیا است. نخستین بار این هاچ بک زیبا و مدرن در سال ۱۹۹۹ میلادی رونمایی شد و تا به امروز حدود ۴.۵ میلیون دستگاه از آن تولید شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی مجوز واردات خودروهای این برند را صادر کرده و احتمالا طی ماه‌های آتی شاهد حضور آن در بازار خواهیم بود.

بیشتر بخوانید  خودروهای جدید جیلی در راه ایران + تصاویر

طراحی ظاهری و داخلی اشکودا فابیا

به‌لحاظ طراحی ظاهری و نمای جلو و عقب، فابیا مدرن و زیبا به‌نظر می‌رسد. طرح ساده این خودرو با چراغ‌های کشیده و اخم‌آلود در جلو کمی به‌هم می‌ریزد. جلوپنجره این هاچ بک مثل سایر خودروهای اشکودا، دارای خطوط کوتاه و بلند شده و داخل آن نیز خطوط عمودی مشکی وجود دارد.

سپر فابیا طراحی پویا و جالبی داشته و علاوه بر وجود یک وروی هوای ثانویه کشیده، دو چراغ مه‌شکن داخل قابی زیبا فرو رفته‌اند. در نمای عقب این خودرو خطوط تند و تیز و شکسته بسیاری به‌چشم می‌خورد که اگرچه ساده به‌نظر می‌رسد، ولی همچنان حس خوبی به مشتریان می‌دهد. طراحی چراغ‌های عقب دو بخشی است و تا نیمه‌های درب صندوق امتداد یافته است. متاسفانه طراحی سپر عقب به اندازه سپر جلو زیبا نیست و ساده خواهد بود.

اغلب خودروهایی که زیرمجموعه فولکس واگن هستند، از همان طرح داشبورد خودروهای این برند آلمانی استفاده کرده و ابتکاری به خرج نمی‌دهند، ولی خوشبختانه اشکودا برای هاچ بک فابیا سنگ تمام گذاشته و از طراحی چشم‌نواز و بدیعی بهره برده است. در میانه داشبورد این خودرو شاهد حضور یک نمایشگر بزرگ و پهن هستیم که دارای بیرون‌زدگی است.

در اواسط داشبورد نیز دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع جاخوش کرده‌اند و در قسمت انتهایی پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع به‌چشم می‌خورد. ظاهر فرمان این ماشین جالب بوده و دو یا سه‌شاخه و با طراحی D کات است. کلاستر به‌صورت تمام دیجیتال خواهد بود و پشت فرمان جای گرفته است.

خوشبختانه کیفیت متریال داخل کابین خوب بوده و حس خوشایندی به سرنشینان منتقل خواهد کرد. فضای کابین از نظر جاداری مناسب است و شاید فابیا یک هاچ بک به‌نظر برسد، ولی می‌تواند نیازهای شما را در حد و اندازه یک سدان برآورده کند.

بیشتر بخوانید  سوبا M4 هیبریدی جذاب در راه بازار ایران + عکس

مشخصات فنی اشکودا Fabia

خودروی وارداتی و جمع‌وجور فابیا از نظر فنی دارای تیپ‌های مختلفی است که احتمالا مشتریان را گیج خواهد کرد. نخستین تیپ یا به‌عبارت دیگر نسخه پایه این خودرو مجهز به پیشرانه‌ای ۳ سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر ۶۵ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو انتقال می‌یابد.

اما تیپ قدرتمندتر این هاچ بک زیر کاپوت خود یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ دارد که مجهز به فناوری TSI شده و از فولکس واگن است. این پیشرانه قوی قادر است حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی اشکودا فابیا

خبر خوب این‌که اشکودا فابیا به‌عنوان یک گزینه جذاب وارداتی مجهز به آپشن‌های رفاهی قابل قبولی است و از این نظر کمبودی ندارد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به ۹ ایربگ، ترمز اضطراری هوشمند، کروز کنترل تطبیقی، پارک اتوماتیک، تابلوخوان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم حالت رانندگی، سیستم استارت و استاپ، گرم‌کن فرمان، رادار نقطه کور، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، استارت دکمه‌ای، دریچه تهویه عقب، تهویه دو کاناله اتوماتیک، رادار خطی و سقف شیشه‌ای اشاره کرد.

قیمت اشکودا فابیا در سال ۲۰۲۳ بسته به تیپ‌های مختلف این هاچ بک از ۲۰ هزار یورو آغاز می‌شود و تا ۲۷ هزار یورو ادامه خواهد یافت.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *