گوگل یا ChatGPT؛ کدام یک بهتر است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

احتمالا تاکنون بارها هنگامی که به اطلاعات دقیق در مورد یک بیماری جدی نیاز داشته‌اید، فکر کرده‌اید باید به گوگل یا ChatGPT مراجعه کنید. پژوهشگران آمریکایی به بررسی کارآیی این دو فناوری در پاسخ دادن به پرسش‌های پزشکی پرداخته‌اند.

پژوهشی که توسط دانشمندان علوم رایانه «دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید»(UC Riverside) انجام شده، جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی را برای افرادی که به دنبال اطلاعاتی در مورد آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل بودند، مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش، دانشمندان بالینی «دانشگاه آلاباما»(University of Alabama) و «دانشگاه بین‌المللی فلوریدا»(FIU) نیز شرکت داشتند. این پژوهش، نقاط قوت و ضعف این خدمات را در ارائه اطلاعات مرتبط و قابل اعتماد ارزیابی کرد.

پژوهشگران دریافتند که گوگل به‌روزترین اطلاعات را ارائه می‌دهد اما نتایج جستجو می‌تواند تحت تاثیر ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات باشد که سعی در جذب مشتری دارند. از سوی دیگر، ChatGPT اطلاعات بی‌طرف‌تری ارائه می‌کند اما ممکن است اطلاعات قدیمی را ارائه دهد و فاقد منابع مناسب برای اطلاعات ارائه‌شده در پاسخ‌هایش باشد.

«واگلیس هریستیدیس»(Vagelis Hristidis) استاد مهندسی رایانه در «کالج مهندسی بورنز»(Bourns College of Engineering) دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید معتقد است که با ترکیب بهترین جنبه‌های گوگل و ChatGPT می‌توان سیستم پیشرفته‌تری را ایجاد کرد. او پیش‌بینی می‌کند که ادغام نقاط قوت دو فناوری احتمالا در سال‌های آینده رخ خواهد داد.

هریستیدیس و همکارانش در این پژوهش، ۶۰ پرسش را به گوگل و ChatGPT ارسال کردند که نمونه‌ای از پرسش‌های افراد مبتلا به زوال عقل و خانواده‌هایشان بود. «نیکول روجیانو»(Nicole Ruggiano) استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه آلاباما گفت: ما تصمیم گرفتیم روی زوال عقل تمرکز کنیم زیرا بیماری آلزایمر یا بیماری‌های مرتبط با آن، بیش از شش میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید  رونمایی آمازون از سرویس هوش مصنوعی ابری Bedrock

به گفته روجیانو، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مراقبان افراد مبتلا به زوال عقل، سهم زیادی را در جستجوی اطلاعات اینترنتی پیرامون این بیماری دارند. دلیل این است که آنها اغلب مسئول تصمیم‌گیری در مورد مراقبت از عزیزان خود هستند که تحت تأثیر زوال عقل قرار گرفته‌اند.

در طول پژوهش، پرسش‌های ارائه‌شده توسط پژوهشگران به دو دسته تقسیم شدند. نیمی از پرسش‌ها بر کسب اطلاعات در مورد فرآیندهای بیماری مرتبط با زوال عقل متمرکز بودند و نیمی دیگر با هدف یافتن اطلاعات در مورد خدماتی مطرح شدند که می‌توانند از بیماران و خانواده‌های آنها حمایت کنند. پژوهشگران، نتایج را با یکدیگر ادغام کردند.

هریستیدیس گفت: گوگل اطلاعات به‌روزتری دارد و همه چیز را پوشش می‌دهد اما ChatGPT هر چند ماه یک بار آموزش داده می‌شود و به همین دلیل، عقب‌تر است. برای مثال، اگر یک داروی جدید هفته گذشته عرضه شده باشد، شما آن را در ChatGPT پیدا نخواهید کرد.

اگرچه ممکن است اطلاعات ChatGPT قدیمی باشند اما این چت‌بات، اطلاعات قابل اعتمادتر و دقیق‌تری را در مقایسه با گوگل ارائه می‌دهد. دلیل این است که سازندگان ChatGPT در شرکت «OpenAI»، وب‌سایت‌های قابل اعتماد را با دقت در طول فرآیند آموزش ماشینی فشرده محاسباتی انتخاب کردند. با وجود این، اشکال این است که کاربران از منابع خاص اطلاعات بی‌خبر هستند زیرا پاسخ‌های ارائه‌شده توسط ChatGPT شامل ارجاع یا استناد نمی‌شوند.

هریستیدیس ادامه داد: گوگل در قابلیت اطمینان مشکل دارد زیرا اساسا همه چیز را از منابع قابل اعتماد گرفته تا تبلیغات پوشش می‌دهد.

صفحات نتایج جستجوی گوگل تحت تاثیر تبلیغ‌کنندگانی قرار می‌گیرند که برای نمایش لینک‌های وب‌سایت خود در بالای صفحه هزینه پرداخت می‌کنند. در نتیجه، کاربران اغلب به عنوان اولین نتایج جستجوی خود، با پیوندهایی به وب‌سایت‌های شرکت‌های انتفاعی روبه‌رو می‌شوند که خدمات و محصولات مرتبط با مراقبت را تبلیغ می‌کنند.

بیشتر بخوانید  تمایل 70 درصد کارمندان به سپردن بخشی از کار خود به هوش مصنوعی

همان طور که هریستیدیس توضیح داد، کاربران برای یافتن اطلاعات قابل اعتماد در گوگل باید دارای سطح مشخصی از مهارت و تجربه را داشته باشند. این نشان می‌دهد که نتایج جستجو ممکن است همیشه موثق‌ترین و بی‌طرف‌ترین منابع را در اولویت قرار ندهند. بنابراین، لازم است کاربران هنگام جستجوهای خود محتاط باشند.

«الن براون»(Ellen Brown) دانشیار پرستاری دانشگاه بین‌المللی فلوریدا خاطرنشان کرد که خانواده‌ها به اطلاعات به‌روزرسانی‌شده در مورد آلزایمر نیاز دارند.

وی افزود: اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما آزمایش‌های بالینی زیادی در حال انجام شدن هستند و اخیرا یک درمان امیدوارکننده نیز برای مرحله اولیه بیماری آلزایمر به تایید «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) رسیده است. بنابراین، اطلاعات به‌روزرسانی‌شده برای خانواده‌هایی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد اکتشافات اخیر و درمان‌های موجود هستند، مهم است.

پژوهشگران این پروژه معتقدند که گنجاندن منبع و تاریخ اطلاعات مرتبط با سلامتی و ارائه اطلاعات به زبان‌های دیگر می‌تواند سودمند بودن این پلتفرم‌ها را هم برای متخصصان غیرپزشکی و هم برای متخصصان پزشکی افزایش دهد.

این پژوهش، در «Journal of Medical Internet Research» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *