یاسمین مقبلی کیست؟ / نگاهی به زندگینامه فضانورد ایرانی ناسا

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

یاسمین مقبلی، فرزند فرشته و کامی مقبلی، در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ (۳ تیر ۱۳۶۲) در باد نائوهایم آلمان به دنیا آمد. والدین او پس از مدتی سکونت در آلمان، در شهر بالدوین، ایالت نیویورک ساکن شدند.

مقبلی در دبیرستان بالدوین تحصیل کرد و در دوران دانش‌آموزی، در دورهٔ آکادمی پیشرفته فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما نیز شرکت کرد.

مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده و مدتی نیز عضو تیم بسکتبال این دانشگاه بوده‌است.وی اصالتا مهابادی است.

یاسمین مقبلی یک برادر به نام کاوه دارد که اقامت پنسیلوانیا را دارد. او از کودکی رؤیای فضانوردی را در سر می پروراند.

یاسمین مقبلی پس از پایان دوران تحصیلاتش در بالدوین، به دبیرستان ارشد بالدوین رفت و در آن جا تحصیلات خود را ادامه داد.

او علاوه بر درس های مدرسه اش، به علم نجوم و فضا شناسی علاقه داشت به طوری که در کمپ آموزشی واقع در هانتسویل واقع در ایالت آلاباما در آمریکا شرکت می کرد.

این کمپ در نزدیکی محوطه موزه مرکز فضایی و موشکی آمریکا قرار دارد. اما او برای تحصیل در رشته مهندسی هوافضا به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رفت.

یاسمین مقبلی در این دانشگاه عضو تیم بسکتبال بود و کمی بعد توانست مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه خصوصی کسب کند.

علاقه به فضانوردی

یاسمین مقبلی بر خلاف بقیه مردم، رویای کودکی‌ اش را رها نکرد و با بزرگتر شدن، رویاهایش را جدی‌ تر دید. او فضانورد شدن را هدف خود می‌ دانست و مانند یک خانم موفق تمام قدم‌ های زندگی‌ اش را سعی می‌ کرد در راه رسیدن به اهدافش بردارد

بیشتر بخوانید  یک متخصص علوم‌شناختی و محقق هوش مصنوعی پاسخ داد؛ آیا ChatGPT می‌تواند در آینده جایگزین انسان‌ها در مشاغل مختلف شود؟

او زمانی که تنها ۱۵ سال سن داشت از اوقات فراغت خود استفاده و با یک اردوی تابستانی توانست وارد آکادمی فضایی پیشرفته شود

تحصیلات و فعالیت‌ها

یاسمین مقبلی برای ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد به مدرسه تکمیل تحصیلات دولتی که توسط نیروی دریایی آمریکا اداره می شود، مراجعه کرد.

وی در رشته هوافضا از این مدرسه که واقع در کالیفرنیا است، فارغ التحصیل شد.

یاسمین مقبلی از دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی آمریکا واقع در مریلند، خلبانی را به طور کامل فرا گرفت.

او همچنین در ایستگاه هوایی نیروی دریایی رودخانه پاتوکسنت به عنوان خلبان آزمایشی فعالیت کرد. از دیگر سوابق وی می توان به حضور در ایستگاه هوایی نیروی دریایی یوما واقع در آریزونا اشاره کرد.

یاسمین مقبلی در سپاه تفنگداران دریایی آمریکا که از شاخه های خدمات نیروی زمین به دولت آمریکا است، به عنوان افسر در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) ماموریت هایی را انجام داد.

از ماموریت های وی به عنوان افسر می توان، استقرار در خارج از کشور (به طور محرمانه) و انجام ۱۵۰ ماموریت جنگی اشاره نمود. او که به واسطه آموزش های خلبانی که با هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره که AH-۱ Super Cubra  نام داشت، ماموریت های خود را به سر انجام می رساند.

ورود به ناسا

مقصد نهایی این برنامه نیز، سفر به قطب جنوب ماه بود که بازه این ماموریت تا سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۳ شمسی) تخمین زده شد.

ناسا در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) قصد داشت تا از فضانوردان آموزش دیده خود، در قدرتمندترین و پیشرو ترین موشک تاریخ، برای سفر به مریخ استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  چرا ChatGPT در ایتالیا فیلتر شد؟

اما موفقیت های یاسمین مقبلی در انتخاب شدن به عنوان یکی از اعضای این سفر خلاصه نمی شود بلکه ایشان در هفتمین ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس ایکس (SpaceX)، وظیفه فرماندهی را بر عهده داشت.

این فضاپیما توسط خلبانی به نام آندریاس مورگنسن که اصالتی دانمارکی داشت به پرواز درآمد.

زندگی شخصی

یاسمین مقبلی همسر و ۲ دختر دوقلو دارد و در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین او هم در دلری بیج، فلوریدا و کاوه، برادر بزرگترش در پیتسبورگ، پنسیلوانیا سکونت دارند.

مأموریت کرو-7 ناسا

فضانوردان مأموریت کرو-7 سوار بر کپسول دراگون و راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس از زمین پرتاب شدند تا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بروند. این مأموریت حامل چهار فضانورد بوده که یکی از آن‌ها «یاسمن مقبلی»، فضانورد ایرانی آمریکایی است.

اسپیس‌ایکس و ناسا دقایقی پیش با موفقیت مأموریت کرو-7 را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کردند. این پرتاب از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا انجام شد. حدود 8 دقیقه پس از پرتاب، بخش اول آن که همان بوستر فالکون 9 است، به زمین برگشت و با موفقیت فرود آمد. حالا کپسول دراگون در مسیر رسیدن به ISS قرار دارد.

یاسمن مقبلی پس از رسیدن به نقطه بی‌وزنی، ضمن تشکر از اسپیس‌ایکس بابت پروازی روان به فضا گفت: «اسپیس‌ایکس ممنون بابت پرواز. شگفت‌انگیز بود. ما شاید چهار نفر از چهار ملیت مختلف باشیم، دانمارک، ژاپن، روسیه و ایالات‌متحده، ولی یک تیم متحد با مأموریتی مشترک هستیم.»

در این مأموریت چهار فضانورد از چهار سازمان فضایی متفاوت حضور دارند. مقبلی از ناسا فرمانده مأموریت است و دومین فرد ایرانی محسوب می‌شود که به فضا رفته است. در کنار او «اندریاس موگنسن» از سازمان فضایی اروپا نشسته که دانمارکی است و به‌عنوان خلبان ایفای نقش می‌کند. «ساتوشی فوروکاوا» و «کنستانتین بوریستوف» هم از سازمان فضایی ژاپن و روسیه به ISS می‌روند.

بیشتر بخوانید  تصمیم سامسونگ برای معرفی مدل مقرون‌به‌صرفه سری گلکسی تب S9

این چهار نفر اکنون باید سفری تقریباً 29 ساعته را پشت‌سر بگذارند تا در حوالی ساعت 16:20 فردا (5 شهریورماه) به وقت ایران به ایستگاه فضایی متصل شوند.

مأموریت کرو-7، همان‌طور که نامش پیداست، هفتمین مأموریت فضایی انسانی اسپیس‌ایکس به سفارش ناساست. البته شرکت فضایی ایلان ماسک با این مأموریت درمجموع 11 مأموریت فضایی انسانی را پشت‌سر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *