شاسی بلند پلاگین هیبرید چینی به ایران می‌آید + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

دانگ فنگ فنگون E5 یا لاندیان E5 را بهمن موتور به‌صورت وارداتی به ایران خواهد آورد.

به‌نظر می‌رسد که خودروهای الکتریکی و هیبرید موج جدید به راه افتاده در بازار خودرو کشور هستند؛ هر چقدر هم که عرضه این دست از خودروها با وضعیت زیرساختی کنونی کشور جای بحث داشته باشد. هیئت دولت هم اخیراً طی جلسه‌ای چند خودرو هیبرید و تمام برقی را در حیاط دولت به نمایش گذاشت که داچیا اسپرینگ برقی، سهول E50A یا جک J7 برقی و لاماری ایما هیبرید برخی از آن‌ها بودند. حالا در ادامه همین موج، کراس اوور دانگ فنگ فنگون E5 در آینده نزدیک به کشورمان راه پیدا می‌کند.

بنا به شنیده‌های اخیر، دانگ فنگ فنگون E5 یا لاندیان E5 را بهمن موتور به‌صورت وارداتی به ایران خواهد آورد. این در حالی است که مدتی قبل هم زمزمه‌های مونتاژ نسخه بنزین‌سوز همین کراس اوور چینی در ایران توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی به گوش می‌رسید. به‌واسطه این‌که برای عرضه این شاسی بلند چینی داخل کشور برنامه‌ریزی شده است، در ادامه آن را معرفی می‌کنیم و به مرور ویژگی‌های مختلف این خودرو، از طراحی نمای بیرونی تا مشخصات فنی می‌پردازیم.

معرفی دانگ فنگ فنگون E5، کراس اوور PHEV جدید بازار

فنگون E5 نسخه پلاگین هیبرید یا PHEV کراس اوور سایز متوسط 580 است که «‌دی‌اف‌اس‌کی موتور» (DFSK Motor)، شرکت مشترک دانگ فنگ و سرس یا سوکون سابق از سال 2016 به تولید رساندند. البته این خودرو تا به اینجا با نام‌های متفاوتی در برخی از بازارها در دسترس گرفته است، ولی حالا نسخه پلاگین هیبرید آن را با نام فنگون E5 یا لاندیان E5 می‌شناسیم.

این کراس اوور محصول جدیدی از دانگ فنگ است که زمان زیادی از عرضه آن در بازار چین نمی‌گذرد. در ابتدا این خودرو طی نمایشگاه خودرو هایکو 2023 برای اولین بار به نمایش گذاشته شد و نهایتاً در ماه مارس سال 2023 به‌صورت رسمی در بازار چین عرضه شد. اکنون گفته می‌شود که بهمن موتور در نظر دارد آن را روانه بازار ایران کند. بهمن موتور در گذشته هم سابقه عرضه محصولات دانگ فنگ داخل کشور را داشته؛ شناخته‌شده‌ترین آن شاسی بلند کوپه بهمن دیگنیتی است که در واقع نسخه ریبرندشده فنگون ix5 بر شمرده می‌شود.

بیشتر بخوانید  قاتل تسلا از راه رسید / خودرویی که رقیب اصلی بنز و بی‌ام‌و است! + فیلم

طراحی نمای بیرونی Fengon E5

فنگون ای ۵ یک شاسی بلند/کراس اوور سایز متوسط با ۴۷۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۶۵ میلی‌متر عرض و ۱۷۱۰ میلی‌متر ارتفاع است. همچنین فاصله‌ای ۲۷۸۵ میلی‌متری بین دو محور این خودرو وجود دارد.

طراحی این نسخه پلاگین هیبرید که آنچنان متفاوت از نسخه بنزین‌سوز نیست، مثل خیلی از محصولات چینی دیگر جلوه پر زرق و برقی دارد. مثال بارز همین زرق و برق را می‌توان در جلوپنجره بزرگ آن دید. در ناحیه جلو این خودرو، جلوپنجره‌ای گسترده با المان‌های ماتریس نقطه‌ای دیده می‌شود که چراغ‌های جلو به آن متصل شده‌اند و در نهایت یک بخش یکپارچه را تشکیل داده‌اند. بین همین چراغ‌های جلو، یک نوار چراغ و پنل افقی مشکی‌رنگ قرار گرفته است. در دو گوشه سپر هم ورودی‌های باریک افقی، طراحی این قسمت را تکمیل می‌کنند.

فنگون E5 شاسی بلند درشت‌هیکلی است که این به‌خصوص در نمای کناری خود را نشان می‌دهد. نمای کناری المان‌هایی مثل ستون‌های مشکی، دستگیره‌های درب معمولی و ستون C برجسته دارد. ستون‌ها یا به عبارتی دیگر، فریم‌های مشکی دور پنجره باعث شده‌اند سقف حالتی شناور به خود بگیرد؛ طوری که انگار جدا از بدنه بوده و سوار بر بدنه شده است. برآمدگی در ناحیه ستون C هم این اس یو وی را عضلانی‌تر نشان می‌دهد و در همین حال، خط کمر خودرو در این ناحیه به سمت بالا حرکت کرده است.

قسمت عقب این کراس اوور دانگ فنگ متشکل از چراغ‌ عقب سرتاسری است. بالای این چراغ‌ها روی سقف اسپویلری نسبتاً برجسته جا دارد و طراحی سپر هم ساده و کم‌جزئیات است؛ سپر رنگ یکسان با بدنه دارد، خبری از دیفیوزر یا پنل خاصی در این ناحیه نیست و خروجی اگزوز هم از لایه رویی بدنه مخفی شده است.

بیشتر بخوانید  رقیب سرسخت تیگو 8 پرو به بازار آمد! + عکس

طراحی و چینش کابین

همان‌طور که از یک کراس اوور تازه عرضه شده انتظار می‌رود، لادیان E5 امکانات به‌روز لازم را در کابین دارد؛ حتی شاید بتوان گفت که طراحی آن از برخی جوانب ایرانی‌پسند است. داخل کابین این شاسی بلند نوارهای کرومی و پنل‌های چوبی به‌چشم می‌خورند و روی داشبورد این شاسی بلند نمایشگر دوگانه عریض تعبیه شده است که شامل نمایشگر مرکزی سیستم مولتی‌مدیا و صفحه آمپر دیجیتال می‌شود. فرمان این خودرو هم مثل خیلی دیگر از محصولات چینی این روزها به شکل دی‌کات (با قسمت پایینی تخت) است و روی آن دکمه‌های مختلفی برای کنترل سیستم‌های خودرو قرار گرفته‌اند.

این خودرو از سیستم اختصاصی غول فناوری چینی هواوی با نام Huawei HiCar 3.0 بهره می‌برد. این سیستم که تاکنون در خودروهای معدودی از جمله آیتو M5 پیاده‌سازی شده است، امکان ارتباط یکپارچه بین گوشی هوشمند کاربر و خودرو را فراهم می‌کند. علاوه بر این، سیستم صوتی به‌کار رفته در کابین مجموعاً دربرگیرنده 12 اسپیکر است.

فنگون E5 با چینش صندلی‌های خود، گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیتی است که نیازمند شاسی بلندی برای رفت و آمدهای روزانه یا حتی سفرهای طولانی‌ترند. 2، 3 و 2 صندلی به ترتیب در ردیف‌های اول، دوم و سوم وجود دارند و علاوه بر این‌که می‌توان صندلی‌های ردیف دوم و سوم را به‌صورت کامل برای ایجاد فضای بار بیشتر تا کرد، صندلی‌های جلو هم تا 165 درجه تا می‌شوند. فضای صندوق عقب در حالت عادی 187 لیتر است، ولی در صورتی که صندلی‌های عقب کاملاً تا بشوند، این حجم به 934 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات فنی شاسی بلند فنگون E5 دانگ فنگ

سیستم هیبرید این شاسی بلند جدید دانگ فنگ یک موتور بنزین‌سوز 1.5 لیتری 4 سیلندر خطی توربوشارژ با قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر و یک موتور الکتریکی با قدرت 176 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر را در بر می‌گیرد. گفتنی است موتور الکتریکی آن را شرکتی با نام «فودی انداستریال» (Fudi Industrial)، زیرمجموعه خودروساز چینی بی وای دی تامین می‌کند که در حوزه خودروهای الکتریکی مطرح است.

بیشتر بخوانید  مشخصات و امکانات محصول وارداتی جدید سایپا منتشر شد + جدول

با این پیشرانه، فنگون ای ۵ می‌تواند طی ۲.۹ ثانیه از ۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. منبع تغذیه موتور الکتریکی آن هم یک باتری پک لیتیوم یونی ۱۸.۴ کیلووات ساعتی خواهد بود که شعاع حرکتی ۱۱۰ کیلومتری در حالت تمام الکتریکی را به‌دنبال می‌آورد. زمانی که موتور ۴ سیلندر توربوشارژ این اس یو وی وارد عمل شود، حداکثر شعاع حرکتی به ۱۱۵۰ کیلومتر می‌رسد. ضمناً مصرف سوخت این خودرو پلاگین هیبرید چینی در شرایط ایده‌آل ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی لاندیان ای ۵ پلاگین هیبرید

بعضی از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی موجود برای لاندیا یا فنگون E5 را در ادامه مشاهده می‌کنید؛ البته این شرکت واردکننده است که تعیین می‌کند این خودرو با چه آپشن‌هایی به دست مشتریان ایرانی برسد.

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
  • سیستم رصد باد تایر
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم رصد نطقه کور
  • ۶ ایربگ (جلو، کناری و پرده‌ای)
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • دستیار پارک
  • ورود و استارت بدون کلید
  • سیستم تهویه خودکار دوناحیه‌ای
  • سنسورهای نور و باران
  • ترمز پارک برقی به‌علاه اتوهلد
  • صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی
  • نمایشگر لمسی مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم مولتی‌مدیا
  • سقف پانوراما
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • تنظیم برقی صندلی‌ها

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *