ادعای ماسک درباره خودران شدن کامل خودروهای تسلا تا پایان سال

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ماسک از استفاده از فناوری خودران کامل تسلا (موسوم به FSD) در سال جاری در محصولات این کمپانی خبر داد.

ایلان ماسک در تازه‌ترین ادعای جنجالی خود اعلام کرده است که فناوری خودران کامل تسلا (موسوم به FSD) همین امسال در محصولات کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که هیچ شواهدی مبنی بر پیشرفت چشمگیر تسلا درزمینه فناوری خودران وجود ندارد.

مرد پرسروصدای دنیای تکنولوژی، ادعای بزرگ خود را در کنفرانس هوش مصنوعی که اخیراً در شانگهای برگزار شد، مطرح کرد. وی که از طریق ارتباط ویدیویی در این کنفرانس شرکت کرده بود، به مباحث مختلفی پرداخت. یکی از این مباحث به هوش مصنوعی و نحوه استفاده تسلا از آن مربوط بود. آقای ماسک در سخنان خود تأیید کرد که تسلا از هوش مصنوعی در حوزه رانندگی خودکار کمک می‌گیرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: «من فکر می‌کنم تسلا به فناوری خودران کامل که نیازی به نظارت انسان نباشد، بسیار نزدیک است.»

آقای ماسک البته در ادامه تأکید کرد که این فقط یک گمانه‌زنی است، ولی از دید او، تسلا تا اواخر امسال به آنچه که فناوری خودران سطح 4 یا 5 خطاب می‌شود، دست پیدا می‌کند. درهرحال اگر ادعای ایلان ماسک درست از آب دربیاید و تسلا بتواند تا پایان سال محصولات خود را به فناوری خودران سطح 4 و 5 مجهز کند، باید گفت زلزله‌ای بزرگ در صنعت خودرو رخ خواهد داد.

شاید بدانید در سطح چهارم از فناوری خودران، راننده از دخالت در کنترل خودرو بی‌نیاز می‌شود. درواقع اگر خودرویی به این سطح مجهز باشد، می‌تواند تقریباً تمامی سناریوهای رانندگی را مدیریت کند. مدل‌های مجهز به این سطح کماکان با ادوات لازم برای رانندگی دستی و کنترل خودرو توسط راننده تولید خواهند شد تا امکان لذت‌بردن از رانندگی فراهم باشد!

بیشتر بخوانید  ایلان ماسک مدعی بهبود تجربه‌ کاربری توییتر برای اکثر کاربران شد

آیا ادعای ایلان ماسک یک بلوف است؟

با آنکه فناوری FSD تسلا از قابلیت‌های کم‌نظیری برخوردار است، اما در زمان کنونی فاصله بسیار زیادی با فناوری خودران سطح 4 دارد. ازاین‌رو به ادعای آقای ماسک باید با دیده تردید نگریست. بد نیست بدانید مرسدس بنز اوایل امسال توانست مجوز استفاده از فناوری خودران سطح 3 را در مدل‌های مخصوص بازار آمریکا کسب کند. دو سدان لوکس S کلاس و EQS اولین خودروهای موجود در آمریکا هستند که با این فناوری به‌ فروش می‌رسند.

گفتنی است حتی درصورت دستیابی تسلا به فناوری خودران کامل، این شرکت نخواهد توانست به‌راحتی و از همان ابتدا محصولات خود را به آن تجهیز کند. لازمه استفاده از این فناوری دریافت تأییدیه از مراجعی مثل اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) است. از آنجایی که رابطه این ارگان با تسلا به‌خاطر تصادف‌های اتوپایلوت چندان دوستانه نیست، احتمال توافق سریع آن‌ها بر سر استفاده از فناوری خودران کامل خیلی بعید به‌نظر می‌رسد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *