خالق نام متاورس به آینده آن خوش‌بین است

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

مشکلی ندارد که در مورد متاورس گیج شوید. بدبینان می‌توانند به مشکلات متا در سال گذشته اشاره کنند و ما را متقاعد کنند که همه در این فضای سه‌بعدی گیر خواهیم افتاد. خوش‌بینان می‌توانند به هدست واقعیت مجازی اشاره کنند که انتظار می‌رود اپل تنها در چند روز آینده رونمایی و دنیای متاورس را زیر و رو می‌کند.

نیل استفنسون که در رمان علمی – تخیلی Snow Crash اصطلاح متاورس را ابداع کرد، در اردوگاه خوش‌بینان قرار دارد و معتقد است با تمام دردسرها، روزهای خوب متاورس در راه است.

استفنسون روز چهارشنبه در یک سخنرانی در نمایشگاه واقعیت افزوده گفت: در چند سال گذشته به نظر می‌رسد که یک سری چیزها تازه سر جای خود قرار گرفته‌اند؛ پیش‌نیازهایی که ما باید به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کردیم تا بتوانیم واقعاً از متاورس حرف بزنیم.

علاقه‌مندی استفنسون به متاورس فقط به خاطر یک رمان یا نام‌گذاری این دنیا نیست. او از دهه 1990 در چندین استارت‌آپ کار کرده است، از جمله سازنده هدست واقعیت افزوده Magic Leap، اما تلاش فعلی او، Lamina1، روی توسعه متاورس کار می‌کند و امیدوار است باعث اقبال بیشتر مردم به متاورس شود.

اوضاع چندان خوب نیست. فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد، اما سرمایه‌گذاران، جاه‌طلبی این شرکت برای سرمایه‌گذاری روی متاورس را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. از طرف دیگر جنبش Web3، که هدف آن ساخت ابزارهای متاورس “غیرمتمرکز” است با مشکلاتی مواجه شده است. این مشکلات شامل کلاهبرداری‌ها، آسیب‌پذیری‌های امنیتی و تبلیغاتی می‌شود که قصد خالی کردن جیب مردم را دارند.

اولیویه بلانچارد، تحلیلگر Creative Strategies به واقعیت مجازی تولید شده توسط رایانه (VR)، واقعیت افزوده (AR) که تصاویر رایانه‌ای را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند و اصطلاحی که هر دو را در برمی‌گیرد، واقعیت ترکیبی (XR) شک دارد و به هر سه بدبین است.

بیشتر بخوانید  ثبت بالاترین رکورد سهام اپل از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون

هدست مورد انتظار اپل که سال‌ها روی آن کار شده و احتمالاً در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC این شرکت رونمایی می‌شود، می‌تواند به توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت ترکیبی کمک کند. اپل با موفقیت توسعه‌دهندگان موبایل را برای نوشتن میلیون‌ها برنامه برای آیفون و آی‌پد جذب کرد و امیدوار است بتواند همین مسئله را درباره هدست واقعیت مجازی خود نیز تکرار کند.

استفنسون می‌گوید که از پیشرفت در VR، AR و XR، به ویژه با ابزارهای موتور بازی مانند Unity و Unreal Engine که به طور گسترده برای گرافیک‌های سه‌بعدی و بازی استفاده می‌شوند، تحت تاثیر قرار گرفته است. اما تا اینجای کار، دلیل کافی برای معاشرت در متاورس وجود ندارد.

استفنسون می‌گوید: اگر می‌خواهیم متاورسی داشته باشیم که همیشه توسط میلیون‌ها یا میلیاردها نفر استفاده می‌شود، پس باید چیزهایی برای تجربه در متاورس وجود داشته باشد که ارزش تجربه چندباره داشته باشند.

هدف Lamina1 بهبود ابزار متاورس است تا توسعه‌دهندگان و دیگر سازندگان بتوانند این تجربیات را خلق کنند. این شامل بلاک‌چین و فناوری NFT می‌شود که از زمان اوج خود در سال 2021 فاصله گرفته‌اند.

بسیاری معتقدند با وجود موج سرکش هوش مصنوعی متاورس در سایه در حال پیشرفت است و پس از فروکش کردن هیجان هوش مصنوعی علاقه به متاورس دوباره اوج می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *