متاورس: سرگرمی یا یک ابزار آموزشی؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

هنگامی که مارک زاکربرگ برای اولین بار در سال 2021 از متاورس رونمایی کرد، قرار نبود که این فضا پلتفرمی فقط برای سرگرمی باشد.

در واقع، متاورس متا قرار بود دنیای آنلاینی باشد که در آن کاربران بتوانند در محیطی مجازی با استفاده هدست‌های واقعیت مجازی کار کنند، ارتباط برقرار کنند و همچنین بازی کنند.

زاکربرگ معتقد بود متاورس پاسخی به خستگی‌های ناشی از دورکاری در خانه در دوران همه‌گیری کرونا است. او احساس می‌کرد که متاورس به عنوان پلتفرمی که برای کاربران به منظور فرار از واقعیت عمل می‌کند، همچنان سازنده خواهد بود.

هنگامی که این پلتفرم راه‌اندازی شد، یکی از اولین نسخه‌های نمایشی آن آواتار زاکربرگ بود که با همکارانش در متاورس صحبت می‌کرد.

دیری نپایید که همه می‌خواستند خودشان هم بخشی از متاورس باشند و به دنبال آن سایر شرکت‌های فناوری شروع به سرمایه‌گذاری‌های گسترده برای توسعه پلتفرم‌های متاورس خود کردند. برخی از شرکت‌ها حتی سعی کردند با تقویت دنیای دیجیتال خود مستقیماً به اهداف سرگرمی برسند.

برندهای مطرح مد دنیا مانند نایک و آدیداس شروع به فروش پوشاک دیجیتال در متاورس کردند که کاربران آنها را – با ارز واقعی – برای آواتارهای خود می‌خریدند. املاک و مستغلات در متاورس هم به مراحل بالاتری رسیدند.

برندها برای داشتن بهترین طراحی و رتبه در متاورس برای جذب کاربران بیشتر به رقابت با یکدیگر پرداختند. در همین زمان بود که Decentraland، که پلتفرمی مبتنی بر مرورگر دنیای مجازی سه بعدی مانند متاورس است، اولین کنسرت مجازی را برگزار کرد.

با این حال رفته رفته همه این هیاهوها از بین می‌رفت چرا که برای کسب تجربه کامل در متاورس، کاربر باید روی هدست‌های VR سرمایه‌گذاری کند. در حالی که انواع زیادی از این هدست‌ها در دسترس بود، ولی قیمت‌ها واقعاً برای اغلب مردم مقرون به صرفه نبود.

بیشتر بخوانید  آیفون 15 مجهز به درگاه USB-C خواهد بود

پلتفرم‌هایی مانند Decentraland و The Sandbox، یکی دیگر از پلتفرم‌هایی بودند که در همین زمان از افت شدید کاربرانشان خبر دادند.

براساس گزارش‌ها، داده‌های DappRadar در اکتبر 2022 نشان می‌دهد که پلتفرم‌های متاورس Decentraland و The Sandbox علی‌رغم ارزیابی‌های یک میلیارد دلاری، هر کدام کمتر از 1000 کاربر «فعال روزانه» دارند.

امروزه، متاورس به هیچ وجه به اهدافش نزدیک نیست. در واقع، جدا از استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم سرگرمی، نمی‌توان کار زیادی در آن انجام داد.

مک‌کینزی پیش‌بینی می‌کند که متاورس تا سال 2030 پتانسیل تولید تا 5 تریلیون دلار سرمایه را دارد و برای شرکت‌ها بزرگ‌تر از آن است که آن را نادیده بگیرند.

متأسفانه، شرکت‌ها در حال حاضر از متاورس فاصله می‌گیرند و به سمت ابزارهای مولد هوش مصنوعی رفته‌اند.

از آنجایی که متاورس در نهایت مانند یک پلتفرم سرگرمی برای کارمندان عمل می‌کند، شرکت‌های بیشتری تمرکز خود را بر روی سرمایه‌گذاری‌های مولد هوش مصنوعی که نه تنها با وعده‌های بهبود بهره‌وری همراه است، بلکه بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری در متاورس است، گذاشته‌اند.

متاورس: از سرگرمی تا آموزش

در حالی که موارد استفاده از متاورس به عنوان یک پلتفرم سرگرمی همچنان جریان دارد، برنامه‌هایی برای استفاده از آن در جهت آموزش نیز وجود دارد.

چندین کشور آسیایی در حال برنامه‌ریزی به منظور استفاده از متاورس برای تقویت خدمات آموزشی هستند.

به گفته نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا، فناوری‌های متاورس این پتانسیل را دارند که دروس مدرسه را متحول کنند، معلمان و دانش‌آموزان را از راه دور در فضاهای مشترک گردهم بیاورند، آموزش حرفه‌ای را تقویت کنند و فرصت‌های جدیدی را برای یادگیری مادام‌العمر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  علی‌بابا از پروژه بزرگ متاورسی خود رونمایی کرد

کلگ می‌گوید: “برای بسیاری از ما، یادگیری به صورت اجتماعی است، ما از کنار هم بودن و استفاده از تجربیات یکدیگر یاد می‌گیریم. مطالعات آکادمیک نشان داده‌اند که واقعیت مجازی می‌تواند به طور مثبت منجر به بهبود درک، حفظ دانش، مشارکت دانش‌آموز، دامنه توجه و انگیزه شود. من فکر می کنم این چیزی است که همه ما به طور شهودی آن را درک می‌کنیم. به خاطر سپردن انجام کاری بسیار ساده‌تر از این است که چیزی به شما گفته شود.»

کره جنوبی که جزو اولین کشورهایی بود که در متاورس سرمایه‌گذاری کرد، در ابتدا برنامه‌هایی برای توسعه موارد استفاده دولتی برای این پلتفرم داشت. این کشور 177.1 میلیون دلار آمریکا را در حالی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد که امیدوار بود بتواند طرحی را برای سایرین فراهم کند.

کره جنوبی به 40000 متخصص و 220 شرکت متخصص در حوزه فناوری متاورس کمک مالی می‌کند. آنها در حال حاضر با راه‌اندازی Metaverse Seoul، اولین پلتفرم مدیریت عمومی مجازی در جهان، شروعی عالی را تجربه کرده‌اند.

با این حال، طبق یک نظرسنجی اخیر که توسط موسسه توسعه جامعه اطلاعاتی کره انجام شده است، تنها 4.2٪ از مردم کره جنوبی به طور منظم از خدمات متاورس استفاده می‌کنند. اما این امر منجر به کند شدن ماموریت این کشور نمی‌شود. دانشگاه علم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی در حال تبدیل شدن به یک “متاورسیتی” است.

این دانشگاه قصد دارد کلاس‌های درس را در متاورس دیجیتالی کند و دوره‌هایی را در فضای مجازی ارائه دهد. این دانشگاه همچنین 300,000 دلار آمریکا را در تجهیزات و برنامه‌های توسعه برای دانشجویان سرمایه‌گذاری کرده و 500,000 دلار دیگر را برای ایجاد کلاس‌های درس متاورس اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید  تولید 5 تریلیون دلار سرمایه تا سال 2030 توسط متاورس

در همین حال در دبیرستان‌های N و S ژاپن، بزرگترین دبیرستان‌های آنلاین در این کشور، بیش از 6000 دانش آموز در واقعیت مجازی (VR) با استفاده از هدست‌های Meta Quest 2 یاد می‌گیرند.

معلمان آنها گزارش می‌دهند که این امر باعث افزایش تجربه یادگیری می‌شود و دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های اجتماعی‌شان را حتی زمانی که از نظر فیزیکی دور هستند پرورش دهند.

یک نظرسنجی در مورد مشارکت واقعیت مجازی حکایت از رضایت بیش از 98 درصدی کاربران آن دارد. با این حال باید دید که چگونه می‌توان این روش را در آینده در موارد استفاده دیگر اعمال کرد؟

در حال حاضر، متاورس خود را نه فقط تنها یک سایت سرگرمی بلکه یک پلتفرم آموزشی کلیدی می‌داند. همانطور که کلگ می‌گوید: «فناوری‌های متاورس پتانسیل تغییر آموزش را دارند که در حال حاضر این اتفاق می‌افتد، اما تحقق پتانسیل‌های موجود در سال‌های آتی به مربیان و سیاست‌گذاران نیاز دارد تا فرصت‌هایی را که این فناوری‌ها ارائه می‌دهند، درک کنند.»

منبع: https://techwireasia.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *