5 شرکت برتر ساخت خودرو الکتریکی از تسلا تا بچه غول‌های چینی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

صنعت خودروهای الکتریکی روزبه‌روز بیشتر رونق می‌گیرد زیرا از یک سو مصرف‌کنندگان بیشتری به دنبال جایگزین‌های سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای وسایل نقلیه گازسوز هستند و از سوی دیگر دولت‌ها دنبال برنامه‌های کربن صفر هستند تا با تغییرات اقلیمی مبارزه کنند.

اما سوال بسیاری این است که کدام شرکت‌ها در این بازار پرشتاب و جذاب پیشرو هستند؟ در این مطلب ایرانی متا، نگاهی به پنج شرکت بزرگ داریم که رهبران بازار ساخت خودروهای الکتریکی در جهان است. معیار حضور در این لیست میزان سرمایه، حجم فروش و نوآوری است.

تسلا؛ رهبر بازار خودروهای الکتریکی

تسلا رهبر بلامنازع صنعت خودروهای برقی، با فناوری پیشرفته، طراحی شیک و البته حضور رویایی ایلان ماسک، بخش خودروسازی را متحول کرده است.

ارزش بازار تسلا بیش از 1 تریلیون دلار است که آن را به با ارزش‌ترین شرکت خودروسازی در جهان تبدیل می‌کند. همچنین در سال 2022 بیش از 800000 خودروی الکتریکی فروخت که حدود 25 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. مدل‌های شاخص تسلا شامل سدان مدل S، خودروی کامپکت مدل 3، شاسی‌بلند مدل X و کراس‌اوور مدل Y می‌شود. تسلا همچنین در حال توسعه یک پیکاپ سایبرتراک، یک کامیون و یک خودروی اسپرت رودستر است.

این شرکت همچنین خط تولید خود در چین را گسترش داده و به یکی از شرکت‌های مهمی بدل شده است که هیچ اهمیتی به روابط پرتنش چین و آمریکا نداده است.

BYD؛ غول چینی

دومین شرکت بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان خودروسازی بی‌وای‌دی BYD یک شرکت چینی است که در فناوری باتری، انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی تخصص دارد. BYD  دارای ارزش بازار بیش از 200 میلیارد دلار است و بیش از 600000 خودروی الکتریکی در سال 2022 فروخته است که عمدتاً در چین فعال هستند. مجموعه خودروهای برقی BYD شامل خودروهای سدان، SUV، اتوبوس، کامیون و مونوریل است. BYD همچنین تامین کننده اصلی باتری برای خودروسازان دیگر مانند تویوتا و دایملر است.

بیشتر بخوانید  تبلت جدید گوگل؛ تلاش دیگر برای ساختن قاتل آی‌پد

شرکت بی‌وای‌دی در سال ۲۰۰۳ در پی خریداری شرکت خودروسازی سیچوان توسط وانگ چوان – فو راه‌اندازی شد و درست مثل تسلا به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد.

دفتر مرکزی شرکت بی‌وای‌دی در شهر شنژن، چین قرار دارد و کارخانه‌های تولید و مونتاژ آن در کشورهای چین، روسیه و اتیوپی مستقر است. بخشی از سهام بی‌وای‌دی در بازارهای بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ و بورس شنژن معامله می‌شود.

فولکس‌واگن؛ کلاسیک اما پیشرو و مدرن

غول خودروسازی آلمان فولکس‌واگن یکی از معتبرترین و متنوع‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است که برندهایی مانند آئودی، پورشه، اشکودا و لامبورگینی را زیر چتر خود دارد. فولکس‌واگن دارای ارزش بازار بیش از 150 میلیارد دلار است و بیش از 500000 خودروی الکتریکی در سال 2022 فروخته و سومین شرکت بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان است.

خط خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن شامل هاچ بک ID.3، SUV ID.4، کراس‌اوور ID.6 و ون ID.Buzz می‌شود. فولکس‌واگن همچنین سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های شارژ و تولید باتری برای حمایت از استراتژی برق محور خود انجام می‌دهد. حضور فولکس‌واگن از این جهت مهم است که این شرکت یکی از غول‌های کلاسیک خودروسازی در جهان است و می‌تواند به بازار جهت دهد.

NIO؛ با سرعت از چین

چهارمین شرکت بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان NIO است، استارت‌آپ چینی دیگری که به عنوان رقیب سرسخت تسلا در بخش پریمیوم ظاهر شده است. NIO دارای ارزش بازار بیش از 100 میلیارد دلار است و بیش از 200000 خودروی الکتریکی در سال 2022 به فروش رساند که عمدتاً در چین فعال هست. مدل‌های خودروهای الکتریکی NIO شامل شاسی‌بلند ES8، کراس‌اوور ES6، SUV کوپه EC6 و سدان ET7 است. NIO همچنین به دلیل خدمات مبتکرانه تعویض باتری خود شناخته شده است که به مشتریان امکان می‌دهد باتری‌های تخلیه شده خود را با باتری‌های کاملاً شارژ شده در ایستگاه‌های تعیین شده تعویض کنند.

بیشتر بخوانید  برای اولین بار در تاریخ؛ باد منبع اصلی تأمین برق بریتانیا شد

شرکت نیو توسط ویلیام لی تأسیس شد و پس از راه‌اندازی، چندین شرکت از جمله تنسنت، تماسک، بایدو، لنوو و تی‌پی‌جی کپیتال در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند.

هیوندای؛ رقیبی از کره جنوبی

پنجمین شرکت بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان، هیوندای است، غول معروف خودروسازی کره جنوبی که صاحب برندهایی مانند کیا و جنسیس است.

ارزش بازار هیوندای بیش از 80 میلیارد دلار است و بیش از 150000 خودروی الکتریکی در سال 2022 در بازارهای مختلف فروخته است. خودروهای الکتریکی هیوندای شامل کراس‌اوور Ioniq 5، SUV الکتریکی Kona، SUV سلول سوختی Nexo و سدان Ioniq Electric است.

هیوندای همچنین در حال توسعه یک پلتفرم خودروی الکتریکی اختصاصی به نام E-GMP است که مدل‌های آینده آن را تامین می‌کند.

این‌ها پنج شرکت بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان تا سال 2023 هستند، اما این به معنای عدم فعالیت دیگر غول‌های بازار نیست. همه بازیگران مهم صنعت خودرو در تلاش برای نوآوری و گسترش حضور خود در این صنعت به سرعت در حال تحول هستند. همان‌طور که مصرف‌کنندگان بیشتر از مزایای زیست محیطی و اقتصادی رانندگی خودروهای الکتریکی آگاه می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که شاهد رشد و رقابت بیشتری در این بخش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *