برای اولین بار در تاریخ؛ باد منبع اصلی تأمین برق بریتانیا شد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

توربین‌های بادی برای اولین بار در بریتانیا برق بیشتری نسبت به گاز تولید کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی تحقیقات انجام شده در کالج سلطنتی لندن نشان داده که در سه ماه اول سال جاری، یک‌سوم برق بریتانیا از مزارع انرژی بادی تأمین شده است.

شرکت نشنال گرید همچنین تأیید کرده است که این کشور در ماه آپریل شاهد یک دوره بی‌سابقه تولید انرژی خورشیدی بوده است.

بریتانیا قصد دارد تا سال 2035 پروسه تولید برق خود را به کربن صفر کامل برساند.

اییان استافل، محقق انرژی در کالج سلطنتی لندن و نویسنده اصلی این گزارش، می‌گوید: «هنوز موانع زیادی برای دستیابی به یک شبکه مطلقاً بدون سوخت فسیلی وجود دارد، اما جلو زدن انرژی بادی برای اولین بار یک رویداد یک نقطه عطف واقعی است.»

اکثر نیروی بادی بریتانیا از مزارع بادی فراساحلی تأمین می‌شود چون نصب توربین‌های بادی جدید در خشکی از سال 2015 در انگلستان ممنوع شده است.

بر اساس قوانین برنامه‌ریزی فعلی، شرکت‌ها فقط می‌توانند برای ساخت توربین‌های بادی خشکی در زمین‌هایی که به طور خاص برای توسعه در برنامه‌های کاربری زمین که توسط شوراهای محلی تهیه شده است، درخواست دهند. نخست وزیر ریشی سوناک در ماه دسامبر موافقت کرد که این محدودیت‌ها را برای سرعت‌بخشیدن به توسعه استفاده از انرژی بادی کاهش دهد.

در این نمودار شاهد افزایش سهم انرژی بادی در تأمین انرژی در 13 سال گذشته هستیم

دانشمندان می‌گویند تغییر به استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر برای مهار اثرات تغییرات آب‌وهوایی که در حال حاضر خطر آن حس می‌شود، بسیار مهم است؛ از جمله در بریتانیا که سال گذشته گرم‌ترین سال خود را از سر گذراند.

بیشتر بخوانید  مجهز شدن پیکسل 8 به قابلیت‌های جدید عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی

در سال‌های گذشته اتکا به انرژی خورشیدی و باد در بریتانیا رشد چشمگیری داشته است. در سه‌ماهه اول سال 2023، 42 درصد از برق بریتانیا از انرژی‌های تجدیدپذیر و 33 درصد از سوخت‌های فسیلی مانند گاز و زغال‌سنگ تأمین می‌شد.

اما تحقیقات بی‌بی‌سی روز پنجشنبه نشان داد که میلیاردها پوند پروژه‌های انرژی سبز به دلیل تأخیر در اتصال به شبکه متوقف شده‌اند.

برخی از سایت‌های جدید خورشیدی و بادی به دلیل کمبود ظرفیت در سیستم برق بین 10 تا 15 سال است که منتظر اتصال هستند.

مسئله مهم دیگر این جا است که الکتریسیته تنها 18 درصد از کل برق مورد نیاز بریتانیا را تشکیل می‌دهد. موارد زیادی برای انرژی وجود دارد که برق پاسخگوی آنها نیست، مانند گرم کردن خانه، بخش تولید و سیستم حمل‌ونقل.

در حال حاضر اکثر خانه‌های بریتانیا از گاز برای گرمایش استفاده می‌کنند و دولت به دنبال این است که خانوارها را قانع کند که به جای وسایل گرمایشی گازسوز به وسایل گرمایشی برقی روی بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *