حافظه داخلی گوشی‌های اندرویدی خود را از این طریق خالی کنید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر حافظه داخلی گوشی شما پر شده یا نزدیک به پر شدن است، ساده‌ترین راه، پاک کردن اپلیکیشن‌هاست. اما این کار آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست؛ چرا که انتخاب اپلیکیشن‌هایی که باید پاک کرد نیازمند کمی تامل است.

قبل از این که حافظه داخلی گوشی شما پر شود، می‌توانید با استفاده از ابزار مدیریت حافظه سیستم عامل اندروید، وضعیت فضای خالی آن و ظرفیتی که هریک از اپلیکیشن‌ها، تصاویر و دیگر آیتم‌ها به خود اشغال کرده‌اند را مشاهده کنید.

از این طریق می‌توانید به دیدی نسبی از داده‌های حجیم گوشی خود برسید و در صورت لزوم داده‌های غیرضروری را حذف کنید. به‌عنوان مثال، بازی‌هایی مثل Genshin Impact یا Fortnite معمولا فضای بسیار زیادی را روی گوشی شما اشغال می‌کنند. بنابراین در صورتی که با مشکل کمبود حافظه روبرو هستید، با حذف این دسته بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین می‌توانید فضای زیادی از حافظه گوشی خود را خالی کنید.

راهکارهای خالی کردن حافظه داخلی گوشی‌های اندرویدی

در ادامه این متن سعی داریم روش‌هایی ساده و سریع را برای پاکسازی حافظه گوشی اندرویدی شما پیشنهاد دهیم. در صورتی که ظرفیت حافظه گوشی شما در حال پر شدن است، حتما روش‌های ارائه شده در این متن را دنبال کنید:

کش دستگاه را پاک کنید

با بررسی دقیق‌تر وضعیت اشغال حافظه توسط اپلیکیشن‌های مختلف، قطعا متوجه خواهید شد که بخش زیادی از داده‌های موقتی اپلیکیشن‌ها به‌صورت کش در حافظه ذخیره می‌شود.

البته میزان کش هر اپلیکیشن از چندین مگابایت تجاوز نمی‌کند؛ اما اگر تعداد زیادی برنامه روی گوشی خود نصب داشته باشید، همین حجم‌های به‌ظاهر کم می‌تواند شما را با مشکلات بزرگی روبرو کند.

اگر با مشکل کمبود حافظه روبرو هستید، یکی از نخستین راهکارها، پاک کردن کش است؛ چرا که حافظه کش، هیچ‌گونه اطلاعات مهم و غیرقابل جایگزینی در خود نداشته و به‌راحتی قابل حذف کردن خواهد بود.

از طرف دیگر، با استفاده کردن مجدد از اپلیکیشن‌ها، بار دیگر ذخیره کش از سر گرفته شده و داده‌های مربوط به آن روی یکدیگر انباشته خواهند شد.

برای پاک کردن کش گوشی اندرویدی لازم است ابتدا وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و سپس گزینه حافظه (Storage) را انتخاب کنید. در گام بعدی لازم است روی هر اپلیکیشنی که مایل هستید کلیک کنید و سپس کلید Clear Cache را فشار دهید.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره صرافی آنلاین / کدام صرافی آنلاین بهترین است؟

این کار باعث خالی شدن کش شده و بخشی از حافظه دستگاه را خالی می‌کند. در صورتی که این کار را برای تمامی اپلیکیشن‌های دستگاه خود انجام دهید، ممکن است در پایان، یک یا دو گیگابایت از ظرفیت حافظه داخلی گوشی خود را خالی کرده باشید!

این مساله البته ارتباط زیادی به تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی و نحوه استفاده از آن‌ها دارد.

اپلیکیشن‌های قدیمی را پاک کنید

یکی دیگر از راه های موثر پاک کردن حافظه داخلی گوشی های اندرویدی هم حذف کردن اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه است؛ هرچند که این کار همیشه چندان عملی و ایده‌آل نیست.

برای آگاهی از این که کدام اپلیکیشن‌ها پرکاربردتر و کدامیک بلااستفاده هستند، لازم است که وارد لیست اپلیکیشن‌های گوشی خود شوید و میزان استفاده، آخرین زمان استفاده و سایر اطلاعات مربوط به این اپلیکیشن‌ها را مشاهده نمایید.

اگر مدت زمان زیادی از آخرین استفاده شما از یکی از اپلیکیشن‌ها می‌گذرد، احتمالا زمان حذف آن از گوشی‌تان فرا رسیده است. البته اکثر اپلیکیشن‌های اندروید حجم چندان زیادی از حافظه گوشی شما را اشغال نمی‌کنند؛ اما چندتای آن‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند ظرفیت زیادی را به خود اختصاص دهند.

بسیاری از گوشی های مدرن، به طور خودکار اپلیکیشن‌های کم‌استفاده را به‌نوعی ایزوله می‌کنند؛ به‌طوری که هیچ‌گونه اطلاعات یا اعلانی از آن‌ها نمایش داده نمی‌شود.

در صورتی که هریک از اپلیکیشن‌های شما به چنین وضعیتی دچار شده، می‌توانید با حذف کردن آن، بخشی از حافظه گوشی را آزاد کنید.

این اپلیکیشن‌ها البته اکثرا در فروشگاه گوگل پلی باقی خواهند ماند. بنابراین هر زمان که به آن‌ها نیاز داشته باشید می‌توانید مجددا دانلودشان کنید.

نقشه‌های دانلود شده خود را پاک کنید

بسیاری افراد در سفرهای خود از گوگل مپس برای مسیریابی استفاده می‌کنند؛ چرا که این سرویس در بسیاری مواقع عملکرد بسیار دقیقی ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید  آموزش اتصال اپل واچ به آیفون

در صورتی که قصد انجام یک سفر طولانی را داشته باشید، ممکن است در برخی قسمت‌های جاده، اینترنت ضعیف باشد یا دسترسی به آن به‌طور کامل قطع شود. در این شرایط، دانلود کردن نقشه اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

بنابراین امکان دانلود نقشه‌های آفلاین، قابلیت بسیار جذاب و جالبی است که گوگل مپس در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. در عین حال، بسیاری افراد پس از اتمام کار با این سرویس، فراموش می‌کنند که نقشه‌ها را پاک کنند و این مساله باعث اشغال ظرفیت قابل توجهی از حافظه گوشی اندرویدی خواهد شد.

البته اگر تنها یک یا چند نقشه را دانلود کنید، احتمالا نیازمند حافظه زیادی نخواهید بود. با این وجود، در صورتی که تعداد نقشه‌ها افزایش پیدا کنند، ظرفیت اشغال شده هم به تبع آن افزایش چشمگیری خواهد یافت.

البته حجم نقشه‌های دانلود شده بسته به مساحت ناحیه‌ای که نقشه‌اش را تهیه کرده‌اید، می‌تواند بسیار کم یا بسیار زیاد باشد. با این وجود جمع شدن چندین نقشه مختلف بدون شک حجم قابل ملاحظه‌ای از حافظه گوشی شما را اشغال خواهد کرد.

بنابراین در صورتی که قصد خالی کردن حافظه داخلی گوشی اندرویدی خود را دارید و نمی‌دانید حذف کردن اطلاعات را از کجا باید شروع کنید، نقشه‌های آفلاین گزینه‌های بسیار مناسبی به شمار می‌روند!

گالری تصاویر گوشی خود را پاکسازی کنید

اگر با گوشی اندرویدی خود تصاویر زیادی می‌گیرید و به‌تازگی متوجه پر شدن حافظه گوشی خود شده‌اید، احتمالا باید فرآیند پاکسازی اطلاعات اضافی را از گالری آغاز کنید!

البته داشتن چندین عکس یا یک آلبوم متوسط روی گوشی نباید ظرفیت چندانی از حافظه را به خود اشغال کند؛ اما اگر صدها تصویر مختلف را در پوشه‌های گوناگون قرار داده‌اید، احتمالا درصد بالایی از حافظه، به عکس‌های مختلف اختصاص دارد!

گوشی های اندرویدی امکان بکاپ گرفتن سریع و بی‌دردسر از اطلاعات و اسناد روی فضای ابری گوگل درایو را به کاربران می‌دهند. بنابراین برای شروع می‌توانید تعدادی از تصاویر خود را به فضای ابری‌تان انتقال دهید.

البته فضای ابری شما هم بسته به شرایط مختلف محدودیت حجمی خواهد داشت. با این وجود، حافظه آن کاملا مجزا از گوشی بوده و می‌توانید ضمن بکاپ گیری از تصاویر خود روی آن، عکس‌ها را از گوشی خود هم پاک کنید.

بیشتر بخوانید  نگاهی به گوشی گلکسی A34 سامسونگ + فیلم

برای بکاپ گیری و حذف همزمان تصاویر گالری، لازم است که وارد اپلیکیشن Google Photos شده و در قسمت بالا و سمت راست صفحه، روی تصویر پروفایل خود ضربه بزنید.

همچنین می‌توانید در گام بعدی هم با انتخاب گزینه Free up Space، حجم نسبتا زیادی از حافظه اشغال شده روی دستگاه را خالی کنید! تعجب نکنید اگر حجم خالی شده روی حافظه دستگاه به یک یا دو گیگابایت هم برسد!

اطلاعات دانلود شده خود را پاک کنید

پاک کردن فایل‌های موجود در پوشه دانلودها یکی از کلیدی‌ترین اصول برای خالی کردن حافظه داخلی هر دستگاه مدرن اعم از کامپیوتر، گوشی یا تبلت است.

ممکن است گمان کنید فولدر Downloads گوشی اندرویدی شما اطلاعات چندانی در خود ندارد. با این حال، تجربه ثابت کرده که حجم این پوشه معمولا بسیار بیشتر از چیزی است که کاربران انتظار دارند.

حتما برای شما هم پیش آمده که با دانلود یک فایل تصادفی، مثلا یک سند PDF، فایل را باز کرده و ظرف چند دقیقه یا حتی چند ثانیه آن را مطالعه کنید. با این وجود، بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که پس از اتمام کار، فایل مربوطه را از حافظه دستگاه پاک کنیم!

این اتفاق برای تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی یا هرگونه فایل دیگری که از اینترنت دانلود می‌کنیم هم صادق است.

در این راستا، به کاربران اندرویدی توصیه می‌شود که به‌طور دوره‌ای وارد پوشه Downloads شوند و هرگونه اطلاعات غیرضروری موجود در این پوشه که باعث اشغال فضای اضافی شده را پاک کنند.

بر خلاف حافظه کش که تاثیر بسزایی در عملکرد دستگاه دارد، پوشه دانلودها پر از اسناد و اطلاعاتی است که هیچ ارزشی نداشته و صرفا فضای زیادی از حافظه شما را به خود اشغال کرده‌اند. بنابراین با دقت وارد این پوشه شوید و محتویات اضافی آن را پس از بررسی، پاک کنید.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *