اگر سرعت گوشی سامسونگ‌تان کم شده است، بخوانید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
کند شدن گوشی سامسونگ ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که در این مقاله به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی را برای رفعشان پیشنهاد می‌کنیم.
آخرین باری را که دچار سکسکه شده‌اید به‌ خاطر بیاورید. کاری به این نداریم که علت سکسکه چیست و چطور به‌ وجود می‌آید؛ اما وقتی دچار سکسکه می‌شوید نفس کشیدن سخت می‌شود، حرف زدن بریده‌بریده می‌شود و به‌طور کلی بسیاری از فرایندهایی که در حالت عادی توجهی به آن‌ها نداشته‌اید، به‌سختی انجام می‌شوند. درواقع، سکسکه سرعت انجام بسیاری از کارهای روزانه را کاهش می‌دهد و اگر تاب‌آوری و تحمل بالایی نداشته باشید، حتی نفس کشیدن‌ هم باعث کلافگی‌تان می‌شود.

کندشدن سرعت گوشی‌های هوشمند نیز شباهت زیادی به سکسکه در بدن انسان و برخی موجودات زنده دارد. حضور گوشی‌های هوشمند آنچنان در زندگی ما پررنگ شده که گاهی فراموش می‌کنیم بشر چه دستگاه فوق‌العاده‌ای ساخته است!

اما مبادا از آن روزی که گوشی کمی دیرتر واکنش نشان دهد. متأسفانه، گوشی‌ها گواهینامه ندارند که از آن‌ها بپرسیم کدام افسری به تو گواهینامه داده است؟! اما برند و صاحب دارند که احتمالاً در این مواقع مورد لطف ما قرار خواهند گرفت.

کاهش سرعت گوشی‌های هوشمند سامسونگ، اپل، شیائومی، گوگل و غیره بعد از مدتی استفاده امری اجتناب‌ناپذیر است و از آنجا که گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های مکانیکی نیستند، مسائل خستگی ترمومکانیکی شامل حال آن‌ها نمی‌شود که بگوییم کندی سرعت گوشی سامسونگ برای مثال، علتش نوعی خستگی است. هرچند قطعات الکترونیکی و انواع IC‌ها ممکن است با مشکل دیگری موسوم به Electromigration دست‌وپنجه نرم کنند که اشاره به آسیب اتصالات قطعاتی نظیر پردازنده دارد اما درهرصورت خستگی شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

پس چرا گوشی سامسونگ کند می‌شود و چه عواملی بر کاهش سرعت گوشی سامسونگ اثرگذار است؟ در ادامه تعدادی از عوامل مؤثر بر کندی سرعت گوشی‌ سامسونگ را بررسی می‌کنیم و راه‌حل‌های برطرف‌ کردن و در برخی موارد به‌ تعویق انداختن آن را معرفی می‌کنیم.

کاهش سرعت گوشی

هر گوشی جدیدی که بخرید در سریع‌ترین حالت ممکن خود خواهد بود و بدون سکسکه برنامه‌های مختلف را اجرا می‌کند. اما، بعد از دو یا سه سال، متوجه تفاوت عملکرد و سرعت آن خواهید شد. هرچند ترفندهایی برای افزایش عمر گوشی هوشمند وجود دارد؛ اما مواجه‌شدن با کندی سرعت در گوشی هوشمند دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

جدای از عوامل مؤثر بر سرعت گوشی که در درازمدت باعث کندی گوشی می‌شوند، بخشی از کاهش سرعت دستگاه‌های هوشمند بنابر شواهدی که پای شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ را به دادگاه باز کرد، به‌صورت عمدی انجام شده است.

در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی (آبان ۱۳۹۹ خورشیدی) اپل به‌دلیل کاهش عمدی سرعت مدل‌های مختلف آیفون ۱۱۳ میلیون دلار جریمه شد. علاوه‌براین، در همان سال، چند ماه قبل‌تر این شرکت نماد سرمایه‌داری در دادگاهی در فرانسه به‌خاطر محدودکردن عملکرد آیفون‌های قدیمی ۲۷ میلیون دلار جریمه شد.

سامسونگ نیز از این تحقیقات مستثنی نبود و در سال ۲۰۱۷ میلادی این شرکت در دادگاهی در ایتالیا به‌علت کاهش عمدی سرعت گوشی‌های سامسونگ ۵٫۷ میلیون دلار جریمه شد.

اپل در ابتدای امر تمامی اتهامات را رد کرد؛ اما، بالأخره اعتراف کرد که به‌منظور مراقبت از آیفون‌هایی که باتری آن‌ها ضعیف‌ شده، عمداً سرعت گوشی‌ها را پایین آورده است. برای جبران این استراتژی، اپل اقداماتی را انجام داد که یکی از آن‌ها سرویس‌های کم‌هزینه برای تعویض باتری گوشی‌های آیفون بود.

بیشتر بخوانید  افزایش عمر باتری آیفون‌ با چند راهکار ساده

اما، سامسونگ هرگز زیر بار اعتراف نرفت و سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱ خ.) نیز مجدداً شواهدی دال بر اینکه این شرکت سرعت گوشی‌های پرچمدار گلکسی را عمداً کم می‌کند، ارائه شد.

گذشته از دلایل عمدی با هر توجیه و منطقی که باشد، دلایل متعددی می‌تواند موجب کاهش سرعت گوشی سامسونگ شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم و راه‌حلی برای برطرف کردنشان ارائه می‌کنیم.

دلایل کندی گوشی سامسونگ

گوشی هوشمند اغلب افراد ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته روشن است و کار می‌کند، مگر در مواردی که شارژ آن تمام شود و گوشی نفس راحتی بکشد. حتی اگر بهترین گوشی بازار را خریداری کرده‌اید، کمی مراعات باعث می‌شود بهره‌وری گوشی بهتر باشد و عمر طولانی‌تری داشته باشد.

گذشته از افزایش عمر گوشی، بسیاری از مشکلاتی که در گوشی‌های هوشمند یا کامپیوترهای شخصی به‌ وجود می‌آیند راه‌حلی جز راه‌اندازی مجدد یا همان روشن و خاموش کردن ندارند. این ترفند سال‌ها است که به‌عنوان اولین قدم در عیب‌یابی و رفع مشکلات کامپیوتری استفاده می‌شود. شاید برای شما نیز این پرسش پیش بیاید که چرا با ری‌استارت کردن کامپیوتر بسیاری از مشکلات آن برطرف می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش مقاله‌ی آن را مطالعه کنید.

اما ری‌استارت کردن گوشی سامسونگ چگونه است؟ روش‌های مختلفی برای روشن و خاموش کردن گوشی سامسونگ وجود دارد که آسان‌ترین آن فشردن و نگهداشتن همزمان دکمه‌های پاور و ولوم پایین گوشی (در گلکسی S23) برای مدت چند ثانیه است تا صفحه‌ی گزینه‌ی خاموش کردن (Power off)، ری‌استارت کردن (Restart) و حالت اورژانسی (Emergency mode) نمایش داده شود.

می‌توانید روی گزینه دوم (Restart) بزنید تا دستگاه به‌صورت خودکار خاموش و مجدداً روشن شود. یا اینکه با لمس گزینه خاموش کردن گوشی و بعد از خاموشی کامل آن مجدداً بعد از ۱۵-۲۰ ثانیه دوباره به‌صورت دستی گوشی را روشن کنید.

برنامه‌های پرمصرف

دیگر علت مرسوم کند شدن گوشی سامسونگ به برنامه‌های پرمصرف مربوط می‌شود، به‌خصوص برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌‌شوند. برای تشخیص برنامه‌هایی که عملکرد مساعدی ندارند راه‌حل ساده‌ای وجود دارد، آن‌ هم بررسی میزان مصرف انرژی برنامه است.

از تنظیمات گوشی به بخش مصرف باتری (Battery Usage) بروید و گزارش مصرف باتری گوشی در یک روز را بررسی کنید. به‌طور کلی اکثر برنامه‌ها نباید بیشتر از ۵ درصد مصرف باتری داشته باشند مگر اینکه مدت زمان استفاده از آن‌ها با میزان مصرف باتری در تناسب باشد.

درهرصورت، خودتان عادات استفاده از گوشی‌تان را بهتر می‌دانید. اگر گزارش مصرف باتری گوشی به‌نظرتان منطقی نبود و برنامه‌ای که استفاده نشده در فهرست مصرف باتری در حالی دیده می‌شود که مصرف بالایی داشته است، باید آن برنامه‌ را در اولین فرصت به‌روز کنید یا اگر برنامه قدیمی است و نسخه جدیدی ندارد آن را حذف کنید.

علاوه‌براین، ممکن است این برنامه پرمصرف، یکی از برنامه‌هایی باشد که در حالت پس‌زمینه فعال است و منابع زیادی از گوشی را در درازمدت اشغال می‌کند که باعث بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود. بنابراین، برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید و تاریخ‌گذشته شده‌اند، بدون معطلی حذف کنید، به‌روزرسانی‌های لازم را انجام دهید، برنامه‌های مشکوک و ناآشنا را شناسایی و سپس حذف کنید.

دیگر روش بررسی علت کند شدن گوشی سامسونگ بررسی منابع گوشی نظیر حافظه رم است. خوشبختانه سامسونگ برای بررسی و دریافت گزارش کامل از منابع گوشی، بخش Device Care را طراحی کرده است که درون تنظیمات می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

در بخش Device Care قسمت حافظه رم (Memory) را بررسی کنید، اگر برنامه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید و می‌دانید که فعالیت پس‌زمینه‌ای نیز نباید داشته باشد آن را فوراً با کمک Force Stop متوقف کنید.

برنامه Game Optimization Service

برنامه GOS که در گوشی‌های سامسونگ به‌صورت پس‌زمینه اجرا می‌شود سرویسی برای بهینه‌سازی بازی است که عملکرد CPU و GPU را کنترل می‌کند. در حالت کلی این برنامه، در عملکرد پردازشی و گرافیکی گوشی سامسونگ گلوگاه ایجاد می‌کند.

اما، برنامه Game Optimization Service فهرست بلندبالایی از برنامه‌های مورد تأیید دارد که در اجرای آن‌ها دخالتی نمی‌کند. مثل، یوتیوب، گیک‌بنچ و تعدادی بازی که بدون مداخله این برنامه اجرا می‌شوند.

بنابراین، وقتی کاربری روی گوشی خود از برنامه‌ی بنچمارک‌گیری گیک‌بنچ استفاده کند برنامه GOS سامسونگ نهایت سرعت پردازشی و گرافیکی گوشی را آزاد می‌کند؛ اما اگر برنامه‌ای را اجرا کند که در فهرست مورد تأیید GOS نباشد، خبری از سرعت حداکثری گوشی نخواهد بود.

البته، عملکرد این برنامه در سال ۲۰۲۲ میلادی و در سری گوشی‌های S22 دست‌خوش تغییراتی شد و امکان خاموش‌کردن دستی آن دراختیار کاربران قرار گرفت. بنابراین، راه‌هایی برای جلوگیری از فعال‌شدن این برنامه وجود دارد.

اولین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از اجرای برنامه GOS و رفع کندی سرعت گوشی سامسونگ این است که مجوزهای لازم در این برنامه را غیرفعال کنید. هرچند فعالیت کامل این برنامه متوقف نخواهد شد؛ اما تا حدی دست‌وپای آن را با لغو مجوز‌ها می‌بندید.

راه‌ دیگر غیرفعال‌کردن GOS در گوشی‌های سامسونگ نصب برنامه‌های ثالث است تا جلوی اجرای آن را بگیرند. به‌طور کلی این برنامه در گوشی‌های اس ۲۲ به‌پایین بیشترین مشکل را ایجاد می‌کرد؛ بنابراین، اگر گوشی جدیدی دارید لزومی ندارد که سریعاً این برنامه را متوقف کنید.

برنامه Samsung Good Guardian که پیش‌تر با نام Galaxy Lap شناخته می‌شد مجموعه‌ای از برنامه‌ها هستند که به بهینه‌سازی گوشی کمک می‌کنند و قابلیت‌هایی نظیر تهیه گزارش از مصرف باتری (Battery Tracker) و بهبود عملکرد برنامه (App Booster) را ارائه می‌کند.

با قابلیت تهیه گزارش از مصرف باتری برنامه می‌توانید الگوی مصرف انرژی هر برنامه را به‌صورت روزانه یا هفتگی مشاهده کنید و اگر این الگوی مصرف با نوع استفاده شما از گوشی متناسب نبود باید نگران آن برنامه‌ها باشید.

علاوه‌براین، توجه کنید که در این برنامه ممکن است با فعال‌کردن حالت ذخیره انرژی مخصوص یک برنامه (Power Saving)، در اجرای آن اختلال ایجاد شود؛ بنابراین، اگر تجربه کندی سرعت در گوشی سامسونگ دارید، تنظیمات Battery Tracker برنامه Samsung Good Guardian را نیز مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید  آموزش دانلود از گوگل پلی با کامپیوتر + تصاویر

از سویی دیگر، بخش App Booster این برنامه همان‌طور که از نامش پیدا است برای بهبود سرعت اجرای برنامه‌ها کاربرد دارد و گفته می‌شود تا ۱۵ درصد عملکرد برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد. سامسونگ توصیه می‌کند هفته‌ای یک‌بار یا بعد از هر به‌روزرسانی Galaxy App Booster را اجرا کنید.

با وجود اینکه Galaxy App Booster عملکرد برنامه‌های نصب‌شده را بهبود می‌بخشد، ممکن است در مواردی باعث گرم‌شدن گوشی شود پس بهتر است این موضوع را مدنظر قرار دهید. البته در Galaxy App Booster برنامه Thermal Guardian نیز وجود دارد که نموداری از دمای دستگاه ارائه می‌کند و علت داغ‌شدن گوشی را نمایش می‌دهد.

با‌این‌همه، با استفاده از ابزار ارائه‌شده در برنامه Galaxy App Booster گزینه‌هایی برای بهبود عملکرد و رفع کندی سرعت گوشی سامسونگ دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

بازگردانی به تنظیمات پیش‌فرض یا تنظیمات کارخانه

بازگردانی به تنظیمات پیش‌فرض یا بازگردانی به تنظیمات کارخانه یکی از کارهای دیگری است که برای رفع کندی سرعت گوشی سامسونگ می‌توانید انجام دهید. این روش تقریباً جزو آخرین روش‌های پیشنهادی است.

درواقع، استفاده مداوم از گوشی هوشمند باعث می‌شود حافظه کش موقت گوشی اشغال شود یا تنظیماتی به‌صورت ناآگاهانه و با نصب برخی برنامه‌ها اعمال شوند که ایجاد مشکل کنند. به‌ بیانی می‌توان بازگردانی به تنظیمات پیش‌فرض یا حتی تنظیمات کارخانه را فرایندی شبیه به خانه‌تکانی قبل‌ از آغاز سال جدید دانست که همه‌ی بخش‌های خانه از دکور گرفته تا چینش مبل‌ها را دوباره پیکربندی می‌کنیم.

برای بازگردانی تنظیمات پیش‌فرض گوشی سامسونگ که به آن Soft Reset نیز گفته می‌شود ابتدا وارد تنظیمات شوید سپس از بخش General Management روی گزینه Reset بزنید و از بین گزینه‌های موجود بین بازگردانی تنظیمات (Reset Settings) یا بازگردانی به تنظیمات کارخانه (Factory Data Reset) گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید.

اما توجه داشته باشید که در صورت بازگردانی تنظیمات پیش‌فرض گوشی برنامه‌ها و عکس‌ها و اطلاعات گوشی حذف نخواهند شد و فقط تغییراتی که در تنظیمات مختلف گوشی اعمال شده‌اند به حالت پیش‌فرض بازگردانده می‌شوند.

از سوی دیگر، بازگردانی تنظیمات کارخانه باعث می‌شود که داده‌ها و برنامه‌ها و همه‌چیز حذف شوند و گوشی مثل روز اولی که از کارخانه بیرون آمده است، تازه و نو باشد. بنابراین، قبل‌ از ریست‌فکتوری گوشی سامسونگ، حتماً برای تهیه بکاپ از گوشی اقدام کنید و بعد از تکمیل فرایند نیز برای بازگردانی اطلاعات می‌توانید اقدام کنید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی راه‌های زیادی برای رفع مشکل کندی سرعت گوشی سامسونگ وجود دارد که می‌تواند با توجه به علت کاهش سرعت گوشی سامسونگ متفاوت باشد. برای مثال، خیلی از مشکلات با به‌روزرسانی سیستم‌عامل یا اپلیکیشن رفع می‌شوند، برخی مشکلات نیز با تعویض باتری گوشی رفع خواهند شد.

بنابراین، اولین قدم برای رفع مشکل، درک مشکل است تا بدین‌ترتیب بهترین راه‌حل را برای رفع آن پیدا کنید. برای مثال، شاید حالت ذخیره انرژی در گوشی شما فعال شده باشد و کاربر حرفه‌ای نباشید که بدانید این حالت چیست و چگونه فعال یا غیرفعال می‌شود.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *