هوش مصنوعی در آینده هدایت هواپیماها را در دست خواهد گرفت

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به گفته مدیر هواپیمایی امارات احتمالا هوش مصنوعی در آینده جانشین خلبانان خواهد شد.

به گزارش ایرانی متا، دیجیاتو نوشت: در شرایطی که همه درباره حدومرز قابلیت‌های هوش مصنوعی حرف می‌زنند، رئیس هواپیمایی امارات اعلام کرده است که هواپیماهای مسافربری در آینده می‌توانند با استفاده از کمک‌خلبان هوش مصنوعی هدایت شوند.

«تیم کلارک»، مدیر هواپیمایی امارات، در گفت‌وگو با خبرگزاری CNBC گفت: «شاید هواپیماهای تک‌خلبان را دیده باشید. آیا این هواپیماها می‌توانند به‌طور کاملاً خودکار پرواز کنند؟ بله؛ فناوری حالا به این سطح رسیده است. [اما مسافران] دوست دارند فکر کنند که دو خلبان هدایت پروازهایشان را بر عهده دارد. به نظر من، همیشه یک نفر در کابین خلبان وجود خواهد داشت.»

اگرچه او باور دارد که یک خلبان همچنان در هواپیماها باقی خواهد ماند، اما از مردم خواسته است تا به‌جای ترسیدن از هوش مصنوعی، آن را کنترل کنند و به‌کار بگیرند. کلارک ادامه می‌دهد: «خیلی‌ها نگران این هستند که هوش مصنوعی چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهد؛ اما اگر در تجارت فعال هستید و چیزی تا این اندازه قدرتمند درحال آمدن به بازار است […] باید زمانی را اختصاص دهید تا ببینید این فناوری چگونه می‌تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد.»

هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور کامل جایگزین خلبانان شود؟

«جوجی وایتز»، رئیس بخش ایمنی پرواز، در اتحادیه خلبانان Balpa درباره تأثیر خلبانان در کابین خلبان می‌گوید: «یک خلبان ماهر بخشی از سیستم ایمنی پیچیده‌ای است که ریسک‌ها را کاهش می‌دهد و مسافران را در امان نگه می‌دارد.»

وایتز ادامه می‌دهد: «خلبانان مسئولیتی بسیار بیشتر از راندن هواپیما را بر عهده دارند. با افزایش فشار از سوی بخش‌های مختلف صنعت هوایی برای کاهش تعداد خدمه پرواز – که شاید درنهایت به پروازهای کاملاً خودکار برسیم – آگاهی از مهارت‌های خلبانان و ایمنی بالاتری که از حضور چند نفر در کابین خلبان حاصل می‌شود، حالا بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت پیدا کرده است.»

بیشتر بخوانید  احتمال کاهش ابتلا به نزدیک‌بینی با این قابلیت در iOS17

از زمان عرضه عمومی ChatGPT، نگاه‌ها دوباره به‌سمت فناوری هوش مصنوعی جلب شده است و شرکت‌ها آینده خود را مبتنی بر این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *