5 خودرویی که سرعتی شگفت‌انگیز دارند! + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

خودروهایی پیدا می‌شوند که حتی خروجی بیشتری از میزان اعلامی داشته‌اند. در ادامه به ۵ خودرویی می‌پردازیم که سریعتر از تبلیغاتشان بوده‌اند.

علی‌رغم قوانینی که برای هرچه نزدیک‌تر کردن تبلیغات به واقعیت در کشورهای مختلف وضع شده است، همچنان انتظار نمی‌رود ارقام اعلامی خودروسازان کاملاً دقیق باشند. معمولاً وقتی قدرت و گشتاور خودرویی را در مراجع خبری یا وب‌سایت‌های رسمی خود خودروسازان مشاهده می‌کنیم، خروجی واقعی آن را حداقل کمی پایین‌تر در نظر می‌گیریم. با وجود این، سرعت تعدادی از خودروها حتی بیشتر از میزانی بود که درباره‌شان تبلیغات شده بود. در ادامه نگاهی به همین خودروهای حیرت‌انگیز خواهیم داشت که حتی سریعتر از ارقام تبلیغاتی‌شان بوده‌اند.

چند خودرو استثنائی سریعتر از ارقام رسمی تبلیغاتی

فراری F40

انزو فراری سوپرکار فراری F40 را که در سال 1987 به عرضه رسید، بهترین خودرو دنیا می‌دانست. شرکت فراری برنامه داشت که فقط حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودرو سوپر اسپرت تولید کند، اما در نهایت ۱۳۱۱ دستگاه از آن از خط تولید بیرون آمدند. از این تعداد هم فقط ۲۱۳ دستگاه به ایالات متحده آمریکا راه پیدا کرد که باعث می‌شود اف ۴۰ خودرویی فوق‌العاده کمیاب باشد. با این حال، برگ برنده این سوپرکار در سرعت فوق‌العاده آن است که در زمان خود همتا نداشت.

فراری F40 که یکی از بهترین خودروهای تاریخ فراری در نظر گرفته می‌شود، اولین خودرو جاده‌ای تاریخ با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت بود. مهندسان و طراحان با بهره‌گیری از کولار و کامپوزیت‌های کربن به‌جای فولاد توانسته بودند به چنین دستاوردی دست پیدا کنند. در واقع با چنین رویکردی در طراحی، وزن خودرو به ۱۰۹۹ کیلوگرم کاهش پیدا کرده بود. فراری با به‌کارگیری مواد سبک وزن شاسی را تا ۲۰ درصد کاهش داده بود و در همان حال، استحکام ساختار خودرو را سه‌برابر کرده بود.

طبق اعلام فراری، پیشرانه 2.9 لیتری V8 توئین توربو اف 40 می‌توانست 478 اسب بخار قدرت و 576 نیوتون متر گشتاور تولید کند. همچنین شتاب‌گیری آن از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت و 0 تا 200 کیلومتر بر ساعت به‌ترتیب 4.1 و 12 ثانیه زمان می‌بُرد. علاوه بر این‌ها، این سوپرکار ایتالیایی 1000 متر را ظرف 21 ثانیه با سرعت 270 کیلومتر بر ساعت طی کرده بود. با این حال، با استناد به گفته‌های کارشناسان و خبرنگاران، خودرو فوق‌العاده سریع اف 40 همیشه به‌راحتی توانایی تولید بیش از 500 اسب بخار قدرت را داشت.

بیشتر بخوانید  ساعت لوکس ایلان ماسک و جف بیزوس / میلیاردرهای دنیا چه ساعت‌هایی استفاده می‌کنند؟ + عکس

شورلت L88 کوروت

شورلت L88 کوروت یکی از ثمره‌های دوران طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی بود که از هر نظری یک ساخته فراموش‌نشدنی در صنعت خودرو است. از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ تنها ۲۱۶ دستگاه از این خودرو اسپرت از خط تولید شورلت بیرون آمد.

به‌جز طراحی چشمگیر کوسه‌ای، این کوروت ویژگی‌های فنی برجسته متعددی داشت؛ از سیستم تعلیق عملکردمحور و دیفرانسیل لغزش محدود Positraction تا آنتی رول بار و ترمزهای ارتقایافته. پیشرانه 7 لیتری V8 این خودرو سریع هم مجهز به بزرگ‌ترین کاربراتور Holley بود که تا آن زمان در یک پیشرانه کارخانه‌ای جنرال موتورز به‌کار رفته بود.

شورلت نه هنگام عرضه کوروت در سال 1967 بلکه یک سال پس از آن رسماً اعلام کرد که این پیشرانه خروجی 430 اسب بخاری دارد. با این حال، به‌ادعای منابع معتبر مختلف، این پیشرانه به‌راحتی می‌توانست 100 اسب بخار بیشتر هم در مجموع تولید کند. حتی گفته می‌شود که قدرت این پیشرانه به 540 تا 580 اسب بخار هم می‌رسید که رقمی حیرت‌انگیز است. از این رو، شورلت کوروت L88 در بین چند خودرو جذابی قرار می‌گیرد که حتی سریعتر از ارقام اعلامی بوده‌اند.

مک لارن F1

مک لارن F1 نه‌تنها یکی از ساخته‌های برجسته این خودوساز بریتانیایی، بلکه یکی از بهترین و نمادین‌ترین هایپرکارهای تاریخ است. اف ۱ هم مثل ساخته اف ۴۰ فراری، محلی برای نوآوری و نبوغ بود. گوردون موری به‌همراه تیم مک لارن پس از کلنجارهای فراوان نهایتاً اف ۱ را ساختند که شاسی فیبر کربن، طراحی نوک پیکانی، قرارگیری راننده در مرکز، درب‌های بزرگ دو قسمتی و زیربدنه مسطح ویژگی‌های برجسته‌اش بودند. همه این المان‌ها در کنار هم کاهش وزن، درگ و افزایش داون‌فورس را بدون استفاده از اسپویلر یا بال به‌دنبال آوردند. این خودرو همچنین با فقط ۱۰۶ دستگاهی که از آن بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ تولید شده بود، در زمره کمیاب‌ترین سوپرکارهای دنیا قرار دارد.

بیشتر بخوانید  ثبت پلاک اولین ماشین برقی ایران + عکس

اف 1 با پیشرانه 6.1 لیتری V12 تنفس طبیعی خود که سفارشیِ بی ام و موتوراسپرتس بود، بیش از 620 اسب بخار تولید می‌کرد؛ 14 درصد بیشتر از خروجی پیش‌بینی‌شده توسط گوردون موری. ضمن این، مک لارن اعلام کرده بود که این خودرو سوپر اسپرت دارای حداکثر سرعت 370 کیلومتر بر ساعتی است. با این حال، در عمل ثابت شد که این خودرو می‌تواند به سرعت 385 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. گفتنی است که اف 1 همچنین قادر به شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت ظرف 3.2 ثانیه بود و در 6.3 ثانیه هم از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

پونتیاک GTO د جاج؛ خودرو عضلانی سریع اصیل آمریکایی

خودرو عضلانی اصیل آمریکایی پونتیاک GTO د جاج (The Judge) را جنرال موتورز در سال 1969 روانه بازار کرد. این نسخه در آن زمان قوی‌ترین نسخه موجود از پونتیاک جی تی او بود، ولی خود پونتیاک چندان تاکیدی روی این ویژگی نداشت. این برند صرفاً به این اکتفا کرده بود که د جاج چند اسب بخار بیشتر از نسخه استاندارد قدرت دارد. به‌گفته پونتیاک، د جاج از یک پیشرانه 6.6 لیتری Ram Air III با خروجی 366 اسب بخاری بهره می‌بُرد. این در صورتی بود که نسخه استاندارد جی تی او با یک پیشرانه 350 اسب بخاری روانه بازار شده بود.

بنا به گزارشی، دست‌اندرکاران پونتیاک نسخه‌ای از د جاج را در سال ۱۹۶۹ برای بررسی به مجله کار لایف فرستاده بودند که احتمالاً به‌طور ویژه آماده شده بود. آن‌ها گفته بودند که خروجی ناخالص واقعی این خودرو را به‌خاطر مقررات موجود اعلام نکرده‌اند. در آن زمان با توجه به مقررات جنرال موتورز، همه خودروها به‌جز کوروت باید ۱ اسب بخار قدرت به‌ازای هر ۴.۵ کیلوگرم وزن می‌داشتند. در نتیجه، رویه‌ای کاملاً عادی بین زیرمجموعه‌های این کمپانی بود که خروجی خودروهای خود را با توجه به وزنشان تنظیم کنند.

بیشتر بخوانید  سدان ارزان ژاپنی راهی بازار ایران می‌شود + عکس

تویوتا GR یاریس

اگر با هاچ‌بک‌های عملکردمحور پرچنب و جوش یا اصطلاحاً هات هاچ‌ها آشنایی داشته باشید، تویوتا GR یاریس هم باید نامی کاملاً آشنا برایتان باشد. این هاچ بک تویوتا حتی یکی از خودروهای مورد علاقه مجری مطرح حوزه خودرو جرمی کلارکسون بوده است. یاریس دقیقاً همان خودرویی است که نباید فریب ظاهر آن را خورد از آنجا که پیشرانه کم‌حجمش توانایی تولید قدرتی بیش از رقم اعلامی را دارد.

زیر کاپوت این هاچ بک ژاپنی یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت قرار دارد؛ این پیشرانه قدرتمندترین پیشرانه‌ای است که تاکنون در یاریس پیاده‌سازی شده است. بنا به اعلام تویوتا، جی آر یاریس قابلیت تولید قدرت ۲۵۷ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتون متر را دارد و سقف سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین به ۵.۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

نتیجه تست تاپ گیر نشان داد که تویوتا GR یاریس می‌تواند حتی تقریباً 1 ثانیه زودتر از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. با توجه به تست‌ مبتنی بر داینومتر، حداکثر قدرت این هاچ بک از 275 اسب بخار هم می‌گذشت و گشتاور آن نزدیک به 500 نیوتون متر بود. جی آر یاریس به مراتب سریعتر از آمار و ارقام اعلام‌شده در تبلیغات است و این خروجی از یک هاچ بک جمع و جور با موتور کم‌حجم هر کسی را به وجد می‌آورد.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *