آیا باید نسخه پولی GPT-4 را بخریم؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

من از آخرین نسخه مدل زبان بزرگ اوپن ای‌آی یعنی  GPT-4 از زمان انتشار آن استفاده کرده‌ام. تنها راه دسترسی به این قابلیت خرید حق عضویتی به قیمت 20 دلار در ماه است. بسیاری این سوال را می‌پرسند که آیا این حق اشتراک ارزش خریدن دارد؟

اگر به دنبال پاسخ‌های کتبی دقیق برای سؤالات خود هستید این سرویس پولی بسیار بهتر از نسخه عمومی GPT-3.5 عمل می‌کند، اما اشتباه نکنید — ChatGPT-4 هنوز هم می‌تواند اشتباهاتی ایجاد کند که اغلب به آنها “توهم” می‌گویند. اما اگر به دنبال دریافت پاسخ‌های هوشمندانه برای برخی از سؤالات چالش‌برانگیز هستید، ChatGPT-4 اینجاست تا به شما کمک کند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا تفاوت‌های فنی بین نسخه رایگان GPT-3.5 و نسخه پولی GPT-4 وجود دارد.

GPT-4 به عنوان نسخه 10 برابر پیشرفته‌تر از برادر پیرتر خود یعنی GPT3.5 توصیف شده است. این پیشرفت مدل را قادر می‌سازد تا زمینه متن شما را بهتر درک کند و تفاوت‌های ظریف را تشخیص دهد و در نتیجه پاسخ‌های دقیق‌تر و منسجم‌تر ارائه دهد.

به طور خاص، OpenAI به تعدادی از تفاوت‌ها اشاره دارد که با هم آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تعداد پارامترها: تعداد دقیق پارامترهای استفاده شده در GPT-4 اعلام نشده است، با این حال، به گفته اندرو فلدمن، مدیر عامل شرکت هوش مصنوعی Cerebras، GPT-4 با حدود 100 تریلیون پارامتر آموزش دیده است. این در حالی است که GPT-3 با 175 میلیارد پارامتر آموزش دیده است است.

مدل چندوجهی: GPT-4 یک مدل چندوجهی است، به این معنی که می‌تواند داده‌های متن و تصویر را پردازش کند. به عنوان مثال، می‌تواند یک تصویر را به عنوان بخشی از یک درخواست بپذیرد و یک پاسخ متنی مناسب ارائه دهد.

بیشتر بخوانید  اصلاح تصاویر تنها با چند کلیک توسط هوش مصنوعی! + فیلم

مثلا GPT-4 می‌تواند تصویری از محتویات یخچال شما را “مشاهده” کند و با استفاده از موادی که می‌بیند، دستورالعمل‌هایی برای آشپزی در اختیار شما قرار دهد. با این حال، ChatGPT Plus فقط با متن به شما پاسخ می‌دهد. بنابراین، اگر از آن عکس‌هایی مانند مونالیزا بخواهید، آثار مشابه به شما گفته می‌شود، اما هیچ تصویری به عنوان خروجی دریافت نمی‌کنید.

حافظه: GPT-4 نسبت به نسخه‌های قبلی حافظه بسیار طولانی‌تری دارد. در حالی که حافظه کوتاه مدت GPT-3.5 حدود 8000 کلمه است، حافظه کوتاه مدت GPT-4 تا حدود 64000 کلمه گسترش یافته است؛ یعنی 8 برابر. به‌علاوه، GPT-4 می‌تواند وقتی آدرس وبی به آن می‌دهید متن صفحه را بخواند.

قابلیت‌های چند زبانه: GPT-4 قابلیت‌های چند زبانه را بهبود بخشیده است. این نسخه می‌تواند با 25 زبان غیر از انگلیسی کار کند. از جمله مهم‌ترین این زبان‌ها عبارت‌اند از فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی.

هدایت‌پذیری: GPT-4 دارای “هدایت‌پذیری” بیشتری است، به این معنی که با استفاده از “شخصیت” شما کنترل بیشتری بر پاسخ‌های خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید به آن دستور دهید که به شما طوری پاسخ دهد که انگار یک دزد دریایی است.

پلاگین‌ها: با افزونه‌ها، یکی دیگر از ویژگی‌های بتا، OpenAI — و توسعه دهندگان شخص ثالث — می‌توانند با رابط‌های برنامه نویسی برنامه های کاربردی خارجی کار کنند تا ChatGPT-4 را “هوشمندتر” کنند. به عنوان مثال، با افزونه‌های سفر Expedia و Kayak، می‌توانید بهترین پروازها را به ونکوور پیدا کنید. یا با افزونه Ask Your PDF ChatGPT، پاسخ‌های شما را از هر سند PDF که به آن بدهید خواهد داد.

بیشتر بخوانید  افزایش انتقادات از ایلان ماسک در پی اختلالات اخیر توییتر

نتیجه مشخص این پیشرفت‌ها این است که GPT-4 «هوشمندتر» از نسل قبلی خود است. به عنوان مثال، GPT-4 نمرات بالاتری در امتحانات از جمله LSAT، SAT، Uniform Bar Exam و GRE کسب کرده است. OpenAI ادعا می کند که پاسخ‌های GPT-حداقل 40 درصد از  GPT-3 بهتر است.

با این حال، این بدان معنا نیست که GPT-4 واقعا هوشمند است. به عنوان مثال، در آزمون AP English Language and Composition، GPT-4 نمره 2 گرفت. این نمره شما را به کالج مورد نظرتان نمی‌رساند و مطمئناً نباید شغلی به عنوان نویسنده برای شما ایجاد کند.

پس در نهایت آیا GPT-4 بهتر است؟ آیا ChatGPT Plus ارزش پول دادن را دارد؟ فکر می‌کنم پاسخ هر دو سوال مثبت است. اما باید در نظر داشت که این یک کمک مفید برای کارهای شما است و قرار نیست معجزه کند و جای کارمند شما را بگیرد.

منبع: zdnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *