رقیب سرسخت لندرور دیفندر معرفی شد + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

لکسوس GX نسل جدید در زمینه ابعاد اختلاف ناچیزی با شاسی بلند فول سایز دیگر لکسوس یعنی LX دارد.

لکسوس ابتدا چند روز قبل با انتشار تصاویری، فضا را برای معرفی نسل جدید شاسی بلند فول سایز GX فراهم کرد و حالا به‌صورت کامل از آن رونمایی کرده است. لکسوس جی ایکس جدید که وارد سومین نسل خود شده، مبتنی بر پلتفرم LX توسعه پیدا کرده است و حالا بدنه‌ای مربعی‌تر یا اصطلاحاً باکسی‌تر با اضلاع برجسته دارد. این خبر از یک اس یو وی کاملاً آماده برای زمین‌نوردی می‌دهد. در ادامه جزئیات طراحی و ابعاد، مشخصات فنی و همچنین امکانات و تجهیزات این شاسی بلند لوکس ژاپنی را مرور می‌کنیم.

معرفی شاسی بلند لوکس لکسوس GX نسل جدید

طراحی و ساخت

با نگاهی به نمای بیرونی لکسوس جی ایکس، به وضوح می‌توان دید که لکسوس بدنه‌ای مربعی‌تر را برای آن در نظر گرفته است. اس یو وی‌هایی مثل ال ایکس و نسل قبل خود جی ایکس هم دارای بدنه‌هایی با ساختار تقریباً مربعی‌اند که جلوه‌ای نزدیک به شاسی بلندهای مرسوم قدیمی را به آن‌ها می‌بخشد. با این حال، این ساختار بدنه در نسل جدید GX به قدری پر رنگ‌تر شده است که شاسی بلندهایی مثل لندرور دیفندر و مرسدس بنز جی واگن را به یاد می‌آورد. البته شاسی بلندهایی از لکسوس نظیر ان ایکس و آر ایکس هم با طراحی پرانحنای خود، در طرف دیگر طیف قرار می‌گیرند.

لکسوس GX نسل جدید در زمینه ابعاد اختلاف ناچیزی با شاسی بلند فول سایز دیگر لکسوس یعنی LX دارد و حتی فاصله بین دو محور آن با این شاسی بلند یکسان است. این حکایت از این دارد که جی ایکس نسبت به نسل گذشته خود، از لحاظ اندازه یک قدم جلوتر رفته است. در این وضعیت، این سوال به وجود می‌آید که چرا لکسوس هم GX و هم LX را در حالی که از نظر اندازه تفاوت چندانی با همدیگر ندارند همچنان عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید  پیکاپ‌های عجیب و بعضا خنده‌دار دنیا / وانتی که برندش BMW است! + تصاویر

اکثر نسخه‌های موجود از لکسوس جی ایکس مدل 2024 دارای سه ردیف صندلی‌اند که مجموعاً 6 تا 7 نفر در آن‌ها جا می‌گیرند. البته تریم آفرود Overtrail که تازه برای این مدل ارائه شده است، دو ردیف صندلی با ظرفیت مجموعاً 5 سرنشین دارد. گذشته از این، روی هم رفته 11 رنگ مختلف برای این شاسی بلند فول سایز ژاپنی قابل سفارش خواهند بود که دست خریداران را کاملاً باز می‌گذارد. با این حال، تریم Overtail که پیش‌تر به آن اشاره شد، در رنگ‌بندی‌های دوتایی مشخصی در دسترس قرار می‌گیرد؛ مثل ترکیب بدنه خاکی‌رنگ با سقف مشکی.

مشخصات فنی لکسوس GX نسل جدید

لکسوس GX 550 مدل 2024 از یک پیشرانه 3.4 لیتری V6 توئین توربو به‌همراه سیستم دو دیفرانسیل با ضریب دنده پایین بهره می‌برد. این نمونه پیش‌تر در لکسوس LX600 و حتی توندرا و سکویا از تویوتا پیاده‌سازی شده بود. این پیشرانه در جی ایکس جدید حالا قابلیت تولید قدرت 349 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتن متر را دارد و یک گیربکس اتوماتیک 10 سرعته نیرو محرکه آن را به دو محور منتقل می‌کند. مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی هم 13.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام شده است که بهبودی جزئی در مقایسه با پیشرانه V8 نسخه GX 460 بر شمرده می‌شود.

بنا به گفته لکسوس، در آینده نسخه‌ای هیبرید از لکسوس GX نسل جدید روانه بازار می‌شود. با توجه به آنچه از قوای محرکه نسخه بنزین‌سوز کنونی دیده‌ایم، انتظار می‌رود نسخه هیبرید هم پیشرانه‌ای شبیه به پیشرانه آی‌فورس مکس توندرا و سکویا داشته باشد. در صورت بهره‌گیری از این پیشرانه، خروجی و همچنین مصرف سوخت جی ایکس کمی بهبود پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید  L90 ایرانی چه تفاوتی با نسخه قبلی دارد؟ + عکس

نسل جدید لکسوس GX همچنین در زمینه سیستم تعلیق دنباله‌روی LX بوده و در نتیجه، به سیستم تعلیق مستقل در ناحیه جلو و محور سخت در ناحیه عقب مجهز شده است. قابلیت غیرفعال‌سازی آنتی‌رول بارهای جلو و عقب به‌صورت الکترونیکی برای بهبود عملکرد آفرود وجود دارد و کمک‌فنرهای تطبیقی به‌علاوه قفل دیفرانسیل مرکزی به‌صورت استاندارد موجودند. تریم آفورد Overtrail حتی با قفل دیفرانسیل عقب، صفحه محافظ یا اسکید پلیت و رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای همه‌جاروی 33 اینچی همراه خواهد بود.

کابین به‌همراه امکانات و تجهیزات

همان‌طور که انتظار می‌رود، نسل جدید لکسوس جی ایکس تحولی در فضای داخلی را به‌دنبال می‌آورد. حالا در مرکز کابین این شاسی بلند ژاپنی یک تاچ‌اسکرین 14 اینچی قرار دارد که مبتنی بر جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات و سرگرمی لکسوس کار می‌کند. پشت فرمان هم یک نمایشگر 12.3 اینچی به‌عنوان صفحه‌آمپر دیجیتال به‌چشم می‌خورد. در تریم‌های پایین‌رده‌تر از روکش چرم مصنوعی استفاده شده است، اما در کابین تریم‌های بالارده‌تر چرم نیمه‌آنیلین را در صندلی‌ها می‌توان دید. نهایتاً در صندلی‌های تریم Overtrail المان‌هایی با جیر سبز زرنگ به‌کار رفته است که چاشنی متفاوتی را به فضای داخلی آن اضافه می‌کنند.

برای کنترل سیستم تهویه، ترکیبی از دو دایره چرخان و کنترل‌های لمسی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه راننده جهت تنظیم حالت رانندگی، قفل‌های دیفرانسیل و سیستم ۴ چرخ محرک می‌تواند از دکمه‌ها و سوئیچ‌های قرار گرفته در کنسول مرکزی کنار دسته دنده استفاده کند.

هنوز جزئیات دقیق امکانات و تجهیزات تریم‌های مختلف لکسوس GX مدل 202 مشخص نیست. Premium و +Premium تریم‌های پایه این شاسی بلندند و تریم‌های Luxury و +Luxury که در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرند، باید از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر برخوردار باشند. Overtrail و +Overtrail هم با قابلیت‌های بیشتر و المان‌های ظاهری متفاوت، به تجربه آفرود اختصاص دارند.

بیشتر بخوانید  این خودرو پرفروش‌ترین پیکاپ ایران شد + عکس

زمان عرضه و قیمت لکسوس جی ایکس مدل ۲۰۲۴

لکسوس GX نسل جدید مدل 2024 از اوایل سال 2024 راهی نمایندگی‌های لکسوس در آمریکا می‌شود. هرچند قیمت این شاسی بلند جدید هنوز مشخص نیست، باید انتظار افزایش قابل ملاحظه قیمت آن نسبت به نسخه قبلی را داشت. جی ایکس مدل 2023 با قیمت پایه حدود 60 هزار دلار عرضه شده است و حالا مدل 2024 باید چند هزار دلار با آن اختلاف قیمت داشته باشد.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *