آموزش GPT-5 هنوز آغاز نشده است

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

OpenAI هنوز روند آموزش GPT-5 را شروع نکرده است. ماه‌ها پس از اینکه استارت‌آپ تحت حمایت مایکروسافت متعهد شد که «مدتی» روی جانشین GPT-4 کار نکند، این روند هنوز ادامه دارد.

سم آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI در کنفرانسی به میزبانی روزنامه هندی اکونومیک تایمز گفت: ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم که باید قبل از شروع آموزش GPT-5 انجام دهیم. ما روی ایده‌های جدیدی کار می‌کنیم که فکر می‌کنیم برای مدل آینده به آن‌ها نیاز داریم، اما مطمئناً به شروع به آموزش GPT-5 نزدیک نیستیم.

OpenAI یا Open Artificial Intelligence یک آزمایشگاه و شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی است که در دسامبر 2015 با هدف پیشرفت و ارتقای توسعه هوش عمومی مصنوعی (AGI) تاسیس شد. AGI به سیستم‌های بسیار خودمختار اطلاق می‌شود که در کارهای با ارزش اقتصادی از انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند. این شرکت حالا ChatGPT و GPT-4 سردمدار توسعه هوش مصنوعی است.

در اواخر ماه مارس، بیش از 1100 چهره صنعت آی‌تی و تکنولوژی، از جمله ایلان ماسک و استیو وزنیاک، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن از تمام آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی می‌خواهند که بلافاصله آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را برای حداقل 6 ماه متوقف کنند.

هفته‌ها بعد آلتمن گفت که نامه نکات فنی و دقت نظر کافی در مورد جایی که ما به مکث نیاز داریم را مطرح نکرده است، اما تأکید کرد که OpenAI آموزش GPT-5 را شروع نکرده است و قصد ندارد این کار را برای «مدتی» انجام دهد.

آلتمن روز چهارشنبه بار دیگر نگرانی‌های برخی از پر سر و صداترین چهره‌ها در زمینه هوش مصنوعی را پس زد و گفت که این استارتاپ در حال ارزیابی خطرات بالقوه با اقدامات معنادارتری مانند ممیزی‌های خارجی و تست‌های ایمنی و خط قرمز است. این به آن معنا است که توقف OpenAI هیچ ربطی به نام مشهور و درخواست آن ندارد.

بیشتر بخوانید  گوگل هوش مصنوعی Gemini خود را اواخر امسال عرضه خواهد کرد

آلتمن با توجه به تجربه تمرین و انتشار GPT-4 گفت: وقتی تمرینGPT-4 را تمام کردیم، بیش از شش ماه طول کشید تا آماده انتشار آن شدیم.

آلتمن قبلاً گفته بود که OpenAI با تنظیم مقررات برای استارت‌آپ‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی مخالف است. آلتمن تأکید کرد که “تنها مقرراتی که ما خواستار آن شده‌ایم، مربوط به خودمان و مجموعه‌های بزرگ‌تر است.”

سفر آلتمن به هند بخشی از تلاش او برای ملاقات با قانون‌گذاران و بازیگران صنعت در سطح جهان و ایجاد اعتماد برای همکاری با تنظیم‌کننده‌های قوانین است. آلتمن در جلسات خود فعالانه از قانون‌گذاران می‌خواهد تا در مورد سوءاستفاده بالقوه و سایر جنبه‌های منفی اشاعه هوش مصنوعی فکری جدی کنند تا بتوان با وضع قوانین آسیب‌ها را به حداقل رساند.

مأموریت نهایی OpenAI این است که اطمینان حاصل کند که AGI به نفع همه بشریت است. اقدامات آلتمن را نیز باید در چهارچوب این مأموریت و البته برداشتن موانع قانونی احتمالی از پیش پای OpenAI برای هرگونه توسعه دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *