ربات پلیس صدای مردم نیویورک را درآورد + عکس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در پی استفاده از ربات‌های پیشرفته در اداره پلیس نیویورک، موج شدیدی از نارضایتی ساکنان این شهر را فراگرفته است.

به گزارش ایرانی متا، مردم نیویورک پس از این که پلیس و شهردار اعلام کردند ناوگان جدیدی از ربات‌ها در خیابان‌ها و متروهای شهر گشت خواهند زد، خشمگین شدند.

این خبر روز سه‌شنبه در میدان تایمز اعلام شد و سه ربات برای نخستین بار کار خود را در این میدان آغاز کردند. یک سگ رباتیک پلیس به ماموران در موقعیت‌های خطرناک کمک می‌کند. «ربات امنیت خودکار K۵» یا (K۵ Autonomous Security Robot) و سیستم «GPS StarChase» نیز بر افراد و وسایل نقلیه نظارت خواهند کرد.

اریک آدامز (Eric Adams) شهردار نیویورک، کمپین خود را براساس وعده کاهش جرم و جنایت در این شهر اجرا کرده و معتقد است که از نیروهای رباتیک برای نجات جان افراد و جلوگیری از بروز جنایات استفاده خواهد شد. با وجود این، ساکنان نیویورک در مورد رها کردن ربات‌ها در شهر با شهردار هم‌عقیده نیستند.

ربات K۵، مجهز به هوش مصنوعی است تا اعلان‌های حادثه را در لحظه ارائه دهد. این ربات به شکل تخم‌مرغ که توسط شرکت «Knightscope» ساخته شده، به میکروفون، دوربین و حسگرهای سونار و لیدار مجهز است. این ربات که حدود ۵.۵ فوت (1.6 متر) قد و ۴۰۰ پوند (181 کیلوگرم) وزن دارد و حداکثر سرعت آن سه مایل در ساعت (۴.۸ کیلومتر در ساعت) است، مانند جاروبرقی رباتیک رومبا (Roomba) از فناوری خودران استفاده می‌کند.

ربات K۵
ربات K۵

جفری مدری، رییس اداره پلیس نیویورک سیتی (NYPD) در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ربات K۵ توسط سازمان‌های مجری قانون، از جمله پلیس هانتینگتون پارک، دانشگاه‌های سراسر کشور، شرکت‌ها، مراکز خرید و سایر مکان‌هایی که به امنیت نیاز دارند، استفاده شده است. برای پیشگیری از جرم، به بازدارنده‌های بیشتری نیاز بود.

بیشتر بخوانید  افزایش نگرانی‌ها از توسعه هوش مصنوعی / بسیاری نگران از دست رفتن شغل خود هستند

ربات K۵ به صورت آزمایشی در اختیار اداره پلیس نیویورک سیتی قرار گرفته است. این ربات، کار خود را از ژوئن یا ژوئیه آغاز می‌کند و در اطراف میدان تایمز یا ایستگاه‌های مترو پرسه می‌زند.

ردیابی با سیستم GPS StarChase، به دو شکل دستگاه‌های دستی و دستگاه‌های نصب‌شده روی وسایل نقلیه انجام می‌شود. این سیستم به پلیس امکان می‌دهد تا از GPS برای ردیابی کردن استفاده کند. به گفته مقامات پلیس، این سیستم که چندین سال است در مراکز خرید و سایر مکان‌ها استفاده می‌شود، ابتدا با همکاری یک انسان به کار گرفته خواهد شد.

آخرین نمونه، یک ربات چهارپای زرد رنگ موسوم به «دیجی‌داگ»(Digidog) است که در خیابان می‌چرخد. به گفته آدامز، دیجی‌داگ که قابل کنترل از راه دور است، از تابستان امسال در موقعیت‌های پرخطر مانند گروگان‌گیری به کار گرفته خواهد شد.

همچنین، آدامز تاکید کرد که در برابر فشارها علیه سگ رباتیک سر تعظیم فرود نمی‌آورد. آدامز توضیح داد که ربات‌ها قادر به برقراری ارتباط دو طرفه هستند؛ به عنوان مثال، اگر یک مامور پلیس بخواهد با یک مظنون صحبت کند، ربات‌ها می‌توانند بدون آسیب رساندن به مظنون، ارتباط را برقرار کنند.

با وجود این، در سال ۲۰۲۱ پس از محکوم شدن یک سگ رباتیک به هدف قرار دادن جوامع کم‌درآمد رنگین‌پوست، همکاری با آن لغو شد و الکساندریا اوکاسیو کورتز (Alexandria Ocasio-Cortez) نماینده پیشرو کنگره آمریکا، آن را یک پهپاد رباتیک نظارت بر زمین نامید. کورتز در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ توییت کرد: پهپادهای رباتیک نظارت بر زمین اکنون برای آزمایش کردن روی جوامع رنگین‌پوست کم‌درآمد با مدارسی که منابع کافی ندارند، به کار گرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید  ارائه خلاصه‌ای از محتوای ویدئوها با هوش مصنوعی در یوتوب

این قرارداد ۹۴ هزار دلاری قرار بود در ماه اوت به پایان برسد، اما در ۲۲ آوریل فسخ شد.

در طول رویداد روز سه‌شنبه، یک خبرنگار از آدامز پرسید که چگونه می‌خواهد ظن مردم را برطرف کند و صادقانه به آنها اطمینان دهد که قرار است از این ربات‌ها درست استفاده شود.

آدامز پاسخ داد: ما کاری را انجام می‌دهیم که دیگران انجام نداده‌اند. ما ربات‌ها را درست اینجا در میدان تایمز می‌گذاریم. ما به مردم اجازه می‌دهیم وارد شوند و ربات‌های دیجی‌داگ، K۵ و بقیه را ببینند. ما می‌خواهیم رهبران جوامع را به اینجا بیاوریم و بگوییم: این فناوری است که ما داریم. آیا آن را در جامعه خود می‌پسندید؟

وعده آدامز مبنی بر ایجاد ایمنی، در میان ساکنان نیویورک که فناوری مبارزه با جرم و جنایت را یک وسیله نظارتی می‌دانند، بی‌تاثیر بوده است.

انجمن کمک‌های حقوقی (Legal Aid Society) که یک سازمان غیرانتفاعی در نیویورک است، گفت: شهردار آدامز به واریز پول در بودجه اداره پلیس نیویورک سیتی ادامه می‌دهد و پلیس را قادر می‌سازد تا فناوری‌های نظارتی جدید و نابه‌سامان را به سرتاسر شهر تحمیل کند؛ بدون این که ساکنان نیویورک را به یک مکالمه‌ معنادار در مورد این موضوع دعوت کند که آیا می‌خواهند این گونه زندگی کنند یا خیر.

مردم نیویورک نه تنها از احتمال جاسوسی عصبانی هستند، بلکه در مورد هزینه ربات‌ها نیز احساس ناراحتی می‌کنند. یکی از کاربران توییتر در یک پست جدید نوشت: اریک آدامز به تازگی ۷۵۰ هزار دلار را برای دو سگ ربات جدید اداره پلیس نیویورک سیتی خرج کرده است. این در حالی است که سایر آژانس‌ها با کاهش چهار درصدی بودجه روبه‌رو شده‌اند. این مشکل را به سایر مشکلات از جمله ناامنی غذایی، بحران‌های اخراج و مواردی از این دست اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  این خودروی چینی ۴۰ میلیارد تومان است! + عکس

آزادی‌خواهان مدنی و طرفداران اصلاحات پلیس نیز استفاده از دستگاه‌های مجهز به فناوری پیشرفته را زیر سوال بردند و گفتند: این جدیدترین نمونه است که نشان می‌دهد شهردار آدامز چگونه با هزینه‌های بی‌رویه، بودجه انبوه پلیس نیویورک را خرج می‌کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *