تبدیل توضیحات متنی به کد با هوش مصنوعی Code Llama متا

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
هوش مصنوعی متا موسوم‌ به Code Llama، باعث آسان‌تر شدن نوشتن کدهای برنامه‌نویسی و رفع اشکالات کدها برای توسعه‌دهندگان می‌شود.

متا ابزار هوش مصنوعی جدیدی به‌نام Code Llama منتشر کرده که برپایه‌ی مدل زبان بزرگ Llama 2 ساخته شده و هدف آن، کمک به برنامه‌نویسان برای تولید کد است.

Code Llama از مجوز مشابه Llama 2 بهره می‌برد و به‌بیان دیگر استفاده از آن برای تحقیقات و همچنین پروژه‌های تجاری، کاملاً رایگان است.

متا می‌گوید Code Llama رشته کدهای موردنظر شما را براساس دستورات ورودی متنی تولید می‌کند. این ابزار همچنین می‌تواند رشته کد خاصی را تکمیل و مشکلات آن‌ را رفع کند. متا در کنار این ابزار، نسخه‌ی تخصصی پایتون این مدل موسوم‌به Code Llama-Python و نسخه‌ی دیگری به‌نام Code Llama-Instrct را نیز منتشر کرده که توانایی درک دستورالعمل‌های دریافتی به زبان طبیعی را دارد.

براساس اعلام متا، امکان استفاده از کدهای تولید شده در نسخه‌ی خاصی از Code Llama در سایر نسخه‌های این ابزار وجود ندارد. این شرکت همچنین Code Llama پایه یا Code Llama-Python را برای دریافت دستورالعمل‌های به زبان طبیعی توصیه نمی‌کند.

متا با انتشار پست وبلاگی گفت:

برنامه‌نویسان درحال حاضر از مدل‌ زبان بزرگ برای کدنویسی خود بهره می‌برند و از این فناوری در نوشتن نرم‌افزارهای جدید و اشکال‌زدایی کدهای موجود استفاده می‌کنند. هدف این است که گردش‌ کاری توسعه‌دهندگان کارآمدتر شود تا بتوانند بر انسان‌محورترین جنبه‌های شغل خود تمرکز داشته باشند.

متا ادعا می‌کند Code Llama براساس آزمایش‌های معیار HumanEval، بهتر از نمونه‌های عمومی دیگر عمل می‌کند اما به‌طور مشخص نامی از مدل‌های رقیب نبرده است. این شرکت می‌گوید Code Llama در معیار کد HumanEval امتیاز ۵۳٫۷ درصد را کسب کرده و می‌تواند توضیحات متنی را به‌طور دقیق به کد تبدیل کند.

بیشتر بخوانید  راه‌اندازی اولین شبکه 5G دنیا با کمترین سطح کربن در عربستان

Code Llama در سه سایز منتشر خواهد شد که براساس اعلام متا، کوچک‌ترین آن‌ها روی یک کارت گرافیک قابل اجرا است و برای انجام پروژه‌های سبک توصیه می‌شود.

از مدتی‌ قبل شاهد انتشار ابزارهای هوش مصنوعی تولید کد هستیم که توسعه‌دهندگان برای افزایش سرعت و دقت انجام پروژه‌های خود از آن‌ها بهره می‌برند. ماه مارس گیت‌هاب Copilot منتشر شد تا سرعت کدنویسی و اشکال‌زدایی کدها را افزایش دهد. این ابزار همچنین می‌تواند کدهای قدیمی را به‌روزرسانی کند.

آمازون AWS نیز از ابزار CodeWhisperer بهره می‌برد که کدهای برنامه‌نویسی را بررسی و آن‌ها را به‌روز می‌کند. گوگل نیز ابزار کدنویسی هوش مصنوعی خود موسوم‌به AlphaCode را دارد که هنوز دردسترس عموم قرار نگرفته است.

شرکت مادر گیت‌هاب یعنی مایکروسافت و OpenAI به اتهام نقض قانون کپی‌رایت در Copilot با شکایت مواجه شده‌اند؛ زیرا این ابزار می‌تواند کدهای تجاری دیگران را بازتولید کند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *