عدم حمایت قانون کپی‌رایت از عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

طبق اعلام دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا (USCO) عکس‌های ایجاد شده با هوش مصنوعی، از سوی قانون کپی‌رایت در خاک این کشور حمایت نخواهند شد.

به گزارش ایرانی متا به نقل از دیجیاتو، نهاد مذکور، دلیل این تصمیم را عدم کنترل نه‌چندان زیاد انسان روی فرایند ساخت تصاویر به کمک ابزارهای خودکار عنوان کرده است.

چرا قانون کپی‌رایت، عکس‌های هوش مصنوعی را حمایت نمی‌کند؟

اداره کپی‌رایت آمریکا، گفته است که هنگام وارد کردن دستورات متنی برای ایجاد خروجی‌های پیچیده متنی، بصری یا صوتی به کمک هوش مصنوعی، المان‌های سنتی ابداع و ابتکار توسط ابزار خودکار و نه توسط انسان، مشخص و اجرا می‌شوند.

همین مسئله دلیلی شده است تا دولت ایالات متحده، از حق مالکیت معنوی برای محصولات تولید شده توسط هوش مصنوعی، حمایت نکند.

این اداره در ادامه اشاره می‌کند که اگرچه کاربر واقعی، دستورات اولیه را برای ماشین فراهم می‌سازد؛ ولی نحوه تبدیل ورودی متنی به خروجی توسط کامپیوتر کنترل می‌شود و انسان نظارت زیادی روی آن ندارد.

شایان ذکر است که سطح خلاقیت انسانی مورد استفاده در پدید آوردن آثار، از اهمیت بالایی در قانون کپی‌رایت برخوردار است.

اداره USCO اشاره دارد که طبق برداشت این نهاد، ابزارهای فعلی مبتنی بر هوش مصنوعی، کنترل چندانی از لحاظ میزان خلاقیت برای کاربران خود فراهم نمی‌سازند و افراد قادر نخواهند بود سطح و نحوه تفسیر متن به خروجی را در آنها کنترل نمایند.

طبق قوانین ایالات متحده، قانون کپی‌رایت تنها مشمول آثاری می‌شود که محصول خلاقیت انسانی باشد. همین موضوع در گذشته، موجب شده بود تا تصاویر گرفته شده توسط یک میمون، مشمول قانون مذکور نشوند.

بیشتر بخوانید  دعوت مدیرعامل OpenAI از چین برای همکاری در زمینه قانون‌گذاری هوش مصنوعی
نمونه‌هایی از خروجی هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس DALL-E 2 محصول شرکت OpenAI.
نمونه‌هایی از خروجی هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس DALL-E 2 محصول شرکت OpenAI.

با این حال، دفتر حق تکثیر ایالات متحده، راه را برای حمایت از آثار ایجاد شده به کمک هوش مصنوعی در آینده، باز گذاشته است. طبق اعلامیه منتشر شده، حمایت معنوی از آثار در شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود و به نحوه عملکرد ابزارهای هوش مصنوعی و میزان دخالت آنها در پدید آوردن خروجی نهایی، بستگی خواهد داشت. به همین دلیل موضوع مالکیت باید برای هر پرونده به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما اگر اثر از ابتکار انسانی به دور باشد، نمی‌توان آن را تحت پوشش قرار داد.

حدود یک ماه قبل، اداره USCO تشخیص داده بود که کتاب کمیک ساخته شده توسط ابزار Midjourney شامل قانون کپی‌رایت نمی‌شود. این نهاد دلیل چنین تصمیمی را، فاصله بسیار زیاد میان متن وارد شده و خروجی دریافتی از سوی هوش مصنوعی اعلام کرده بود؛ اگرچه از نظر کارشناسان، دستورات ورودی امکان ثبت مالکیت معنوی را دارند. وکلای خالق اثر، ادعا داشتند که این نهاد، به‌جای تمرکز روی ورودی، توجه بیشتری به خروجی هوش مصنوعی دارد و همین مسئله موجب اعمال قوانین اشتباه در پرونده شده است.

نسخه گسترش یافته از نقاشی مشهور «دختری با گوشواره مروارید» که با قابلیت Outpainting هوش مصنوعی DALL-E 2 ساخته شده است.
نسخه گسترش یافته از نقاشی مشهور «دختری با گوشواره مروارید» که با قابلیت Outpainting هوش مصنوعی DALL-E 2 ساخته شده است.

درخواست‌های صورت گرفته از سوی عموم مردم و کنگره ایالات متحده در نهایت به تحقیق و تفحص بیشتر توسط دفتر حق تکثیر آمریکا پیرامون آثار ساخته شده توسط هوش مصنوعی، منتهی شد. همچنین در ماه‌های آتی، جلسات متعدد دیگری پیرامون ابعاد مختلف تصمیم اخیر، برگزار می‌شود و نظرخواهی عمومی برای دریافت دیدگاه‌های مردمی هم انجام می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *