معرفی انواع بازی‌های متاورسی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

متاورس که به‎عنوان مجموعه‌ای از فضاهای دیجیتال مجازی معرفی می‌شود، در سال‌های اخیر توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و شرکت‌‌های بزرگ فناوری در حال سرمایه‌گذاری در این پلتفرم هستند. این امر موجب ترند شدن سرمایه‌گذاری در متاورس شده است. متاورس درواقع فضای مجازی بزرگی را به تصویر می‌‌کشد که در آن افراد می ‌توانند با هم تعامل داشته باشند و به تجارت و سرمایه‌گذاری بپردازند. امروزه، بازی‌های مختلفی در متاورس اجرا می‌شوند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا از دسترسی به دنیای مجازی انحصاری لذت ببرند، با دوستان خود بازی کنند و به کسب درآمد بپردازند. در این مقاله از ایرانی متا قصد داریم به معرفی انواع بازی‌های متاورسی بپردازیم.

متاورس چیست؟

 

متاورس در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده است و تعداد زیادی از کمپانی‌های مطرح اقدام به سرمایه گذاری در آن کرده‌اند. در واقع متاورس به فناوری‌هایی اشاره دارد که امکاناتی را برای افراد فراهم می‌کند تا تجربیات دنیای واقعی را در جهان دیجیتال تجربه کنند. متاورس به پلتفرم‌های دیجیتال یکپارچه فعلی و آینده اشاره دارد که بر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) متمرکز شده است. متاورس به عنوان مرز بعدی اینترنت شناخته می‌شود و به عنوان یک فرصت تجاری و مالی قابل توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش‌ها درنظر گرفته می‌شود. در چشم‌انداز اصلی متاورس که توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری ارائه شده است، دستگاه‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی، عینک دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مشابه، به کاربران این امکان را می‌دهند که  به محیط‌های سه‌بعدی مجازی و یا واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند. کاربران در این فضای دیجیتال و سه‌بعدی می‌توانند کار کنند، با دوستان خود معاشرت داشته باشند، بازی‌ کنند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.
متاورس تنها یک نوع تجربه برای فعالیت‌های دنیای واقعی در فضای دیجیتال نیست. متاورس، مجموعه‌ای از تجربیات دیجیتالی همه‌جانبه است که در آینده بسیار نزدیک در دسترس همه افراد قرار خواهد گرفت. این تجربیات دیجیتال می‌تواند شامل بازی‌های بلاکچینی یا کسب درآمد باشد. بسیاری از افراد با طراحی آواتارهای خود، از بازی‌ها و برنامه‌های آنلاین برای ورود به این پلتفرم‌ها و تعامل با دیگران استفاده می‌کنند.  فعالیت‌های افراد در بازی‌های متاورسی منعکس کننده فعالیت‌های دنیای فیزیکی آن‌ها است. بازیکنان در این بازی‌ها می‌توانند آیتم‌هایی ایجاد کنند، آن‌ها را بفروشند یا بخرند، به دیگران اجاره دهند و از این طریق به درآمد برسند.

بیشتر بخوانید  ارزهای دیجیتال برتر متاورس

انواع بازی‌های متاورسی

بازی‌های متاورسی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

بازی‌های متاورسی متمرکز از نوع سنتی

در این دسته از بازی‌های متاورسی دو نوع Web2 و Web3 وجود دارد. این نوع متاورس در یک سیستم متمرکز عمل می‌کند و در آن یک سازمان مرکزی دسترسی به داده‌های کاربر را کنترل می‌کند. در واقع هیچ مکانیزمی برای ادغام بلاکچین در این نوع از بازی‌های متاورسی وجود ندارد.

  • یکی از این پلتفرم‌های بازی که از این نوع متاورس استفاده می‌کند، بازی «Fortnite» است. بازی Fortnite که توسط «Epic Games» ساخته شده است، یک بازی هیجان‌انگیز و رقابتی برای حفظ بقا است. در این بازی 100 بازیکن به جزیره‌ای می‌روند و برای حفظ بقای خود و زنده ماندن می‌جنگند. Fortnite برای اولین بار در سال 2017 منتشر شد و بیش از 350 میلیون کاربر در آن ثبت نام کرد.

بازی‌های متاورسی متمرکز از نوع بلاکچین

این نوع از بازی‌های متاورسی به‌عنوان متاورس نوع Web3 طبقه‌بندی می‌شوند و بلاکچین را در مکانیسم خود ادغام می‌کنند. در متاورس بلاکچینی، کاربران می‌توانند از خلاقیت‌های خود از طریق یک محیط اقتصادی دیجیتال، کسب درآمد کنند. همچنین این نوع از بازی‌های متاورسی امکان پیشرفت و توسعه در این فضا را فراهم می‌کنند. همچنین در این سیستم می‌توان توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را برای مبادله یا معامله استفاده کرد. یکی از بازی‌های متاورسی که بر روی این بستر قرار گرفته است  «Earth2» است.

  • «Earth2» یک بازی ویدیویی در بستر متاورس است که توسعه‌دهندگان آن یک بازی هیجان‌انگیز چند نفره آنلاین (MMO) را به کاربران وعده می‌دهند. از جمله امکانات درون بازی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بیشتر بخوانید  صنعت خودروسازی از فناوری‌های مربوط به متاورس استفاده خواهد کرد

بازی‌های متاورسی غیرمتمرکز از نوع بلاکچین (بازی برای کسب درآمد)

این نوع از بازی‌های متاورسی به عنوان متاورس نوع Web3 طبقه بندی می‌شوند که در آن کاربران قدرت و کنترل کاملی برای تصمیم گیری به جای یک سازمان مرکزی در یک پلتفرم را دارند. این نوع از بازی‌ها و پلتفرم‌های متاورسی توسط سیستمی به نام سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) کنترل می‌شود.
در این سیستم، قراردادهای هوشمند قوانین را در یک متاورس معین ایجاد می‌کنند. پلتفرم‌ها و بازی‌های مختلف در این نوع متاورس می‌توانند اقتصاد مجازی ایجاد کرده و آن را توسعه دهند. از آنجایی که کاربران در این پلتفرم‌ها قدرت تصمیم‌گیری دارند، کنترل کاملی بر دارایی‌های درون بازی دارند و در آن می‌توانند از ساخته‌های خود کسب درآمد کنند و دارایی‌های درون بازی را به کاربران دیگر بفروشند و یا آن‌ها را معامله کنند.
این‌ نوع از باز‌ی‌های متاورسی به عنوان بازی‌های کسب درآمد (P2E) نیز شناخته می‌شوند که در آن‌ها به کاربران با ارز یا آیتم‌های مجازی درون بازی پاداش داده می‌شود. در این نوع از بازی‌های متاورسی کاربران احساس می‌کنند بخشی از اکوسیستم هستند. از جمله پلتفرم‌های بازی، که بر روی این بستر قرار گرفته‌اند می‌توان به: Axie Infinity ،The Sandbox و  Decentraland  اشاره کرد.

  • اکسی اینفنیتی «Axie Infinity» یک بازی مبتنی بر بلاکچین است که تا حدی متعلق به بازیکنان آن است و توسط آن‌ها اداره می‌شود. Axie Infinity با الهام از بازی‌‌های محبوبی مانند «Pokémon» و «Tamagotchi» به بازیکنان این امکان را می ‌دهد تا موجوداتی را که با عنوان «اکسی» شناخته می‌شوند پرورش داده، بزرگ کنند و با آن‌ها معامله کنند.
  •  سندباکس «Sandbox» سومین متاورس بزرگ مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های خود مانند املاک، مستغلات و تجربیات بازی خود را ایجاد کرده و آن‌ها را با کاربران دیگر معامله کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. کاربران این پلتفرم می‌توانند مالکیت دارایی‌ها و اقلام درون بازی خود را در دنیای مجازی داشته باشند. علاوه بر این، می‌توانند این دارایی‌ها را بفروشند و یا به کاربران دیگر اجاره دهند  و در ازای آن درآمد کسب کنند.
  • دیسنترالند «Decentraland» یکی دیگر از بازی‌های کسب درآمد متاورسی است که توسط کاربران آن کنترل و اداره می‌شود. کاربران در این پلتفرم می‌توانند هر آنچه را که می‌خواهند در سرزمین مجازی خود بسازند. برخلاف سایر بازی‌ها یا پلتفرم‌های بازی، دیسنترالند مالکیت کامل محتوای دیجیتال و همچنین آیتم‌های مجازی را به بازیکنان خود می‌دهد. در واقع اگر کاربران در این پلتفرم چیزی را ساخته و یا خریداری کرده‌ باشند، می‌توانند آن را به کاربران دیگر بفروشند و یا آن را معامله کنند.
بیشتر بخوانید  علی‌بابا از پروژه بزرگ متاورسی خود رونمایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *