گردشگری متاورس فراتر از خرید بلیت و رزرو اتاق هتل است

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به گفته رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور برای سفر جذابیت ایجاد می‌کنند و بازاریابی گردشگری را متحول می‌کند.

نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی متاراد و صنعت گردشگری درباره نقش پدیده‌های نوظهور فناورانه در توسعه صنعت گردشگری با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و محققان فناوری‌های نو، نظام اعتباری-مالی و متخصصان حوزه گردشگری روز سه‌شنبه – ششم تیر ۱۴۰۲- در واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت، اظهار داشت:‌ با تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در قرن اخیر،‌ انگیزه‌ها و اشکال سفر دیگر تغیر کرده است، به طور کلی ۱۷۰ نوع گردشگری و زیرشاخه گردشگری داریم که سالانه در حال افزایش و تغییر است.

وی گفت:‌ شتاب تغییرات و تحولات چنان رو به افزایش است، که تا برای شناخت حوزه های جدید گام برمی داریم و به آن می‌پردازیم، حوزه‌های جدیدتر از راه می‌رسند، متخصصان فناوری‌های نوظهور هر لحظه محصولات و خدمات جدید به جهان ارائه می‌کنند.

متاورس بازاریابی گردشگری را متحول می‌کند

یعقوب‌زاده گفت: هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به دوره تکامل می‌رسند، کشورها و صنایعی که زیرساخت لازم آن را فراهم نکنند با مشکل مواجه می‌شوند. متاسفانه ما در حوزه فناوری با تاخیر حرکت می‌کنیم، از طرفی در حوزه گردشگری ما هنوز در ابتدای دوره مدرن هستیم در حالی که جهان دوره پسامدرن گردشگری را شتابان برنامه‌ریزی و طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متاورس، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور برای سفر و گردشگری جذابیت ایجاد می‌کنند، بازاریابی گردشگری را متحول می‌کند. این پدیده‌های می تواند به شناخت سلیقه گردشگر و انتظاری که از مقصد سفر دارد کمک کند.

رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران تصریح کرد: بسیاری از گردشگران جهان از نرم‌افزارهای سفر بر روی تلفن های همراه هوشمند کارهای مربوط به سفر از صفر تا ۱۰۰ را انجام می دهند اما متاورس و هوش مصنوعی هنوز در جامعه جا نیفتاده است، باید در گام نخست جامعه را با این فناوری‌ها آشنا کنیم و آموزش دهیم، همزمان زیرساخت‌های آن فراهم شود و فعالان صنعت گردشگری مهارت کار در این بستر را بپذیرند و فرا بگیرند.

گردشگری متاورس فراتر از خرید بلیت و رزرو اتاق هتل است

یعقوب‌زاده گفت:‌ دیگر دوره لپ‌تاپ و رایانه شخصی تمام شده است، اکنون دیگر همه امور زندگی با تلفن همراه انجام می شود، سفر و گردشگری هم یکی از مواردی است که مردم به آن توجه دارند و باید نرم‌افزارهای خدمات آن بر روی تلفن‌های همراه فراهم شود، متاورس در گردشگری فراتر از خرید بلیت و رزرو اتاق هتل است.

توسعه فناوری‌های نوظهور در صنعت گردشگری نیازمند همکاری و هماهنگی متولیان صنعت گردشگری و حوزه فناوری ارتباطات (IT) است، در کشور ما حدود ۳۰ دستگاه متولی گردشگری و تاثیرگذار در آن هستند،اما هر کدام مسیر خود را می‌روند، با این روند در دوره بلوغ متاورس که حدود ۷ تا ۸ سال آینده فرا می‌رسد، قطعا با مشکل مواجه می‌شویم، فردا هم نه همین امروز باید چاره اندیشی کنیم.

برگزاری کنفرانس ملی متاراد با حضور مقامات ارشد کشور

بیشتر بخوانید  احتمال مجهز شدن قریب‌الوقوع اینستاگرام به چت‌بات هوش مصنوعی

سعید سمیعی رئیس دبیرخانه دائمی متاراد در این نشست به گسترش فناوری های نوظهور در جهان اشاره کرد و گفت: هر روز بخش جدیدی از فناوری در جهان پدیدار و بر زندگی عادی مردم تاثیر می‌گذارد، از همین رو بررسی چالش ها و تهدیدهای احتمالی و مزیت ها و فرصت های آن توسط نخبگان و متخصصان و ارائه چشم انداز علمی و تخصصی به سیاستگذاران جامعه ضروری است.

وی توضیح داد:‌ پدیده‌های نوظهور فناورانه معمولا با مقاومت‌های خاص در جامعه و حتی فرآیندهای سیستمی و دیوانی مواجه می شود، یکی از همین پدیده های رمزارزها هستند.

سمیعی گفت: طبق آمار بیش از ۱۰ میلیون نفر از جامعه ما با رمزارزها در ارتباط هستند، همین تعداد کاربر حساسیت خاص خود را در نظام تصمیم‌گیری و قانون گذاری ایجاد می‌کند، لذا دستگاه‌های اجرایی مرتبط و متولی حوزه مالی و پولی و بانکی باید همکاری و هم‌افزایی نزدیک‌تری با هم داشته باشند، در همین چارچوب نخستین کنفرانس ملی متاراد با حضور مقامات ارشد کشور به زودی برگزار خواهد شد تا نحوه تعامل با پدیده‌های فناورانه نوظهور بررسی شود.

فناوری‌های نوظهور بر همه ابعاد گردشگری تاثیر قرار خواهد داشت

سمیعی با تاکید بر اینکه زندگی بدون فناوری نو دیگر قابل تصور نیست، گفت: فناوری اطلاعات دیگر دهه به دهه تغییر نمی‌کند، اکنون تغییرات لحظه به لحظه است و مستقیم هم بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، این تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هستند.

رئیس دبیرخانه متاراد اظهار داشت: گردشگری به جز ابعاد فرهنگی و اجتماعی صنعتی پیشرو در اقتصاد است، فناوری‌های نوظهور به تبادل اطلاعات و ارتباطات سرعت و شتاب زیادی داده است، بازاریابی گردشگری، یافتن گردشگران جدید، افزایش آگاهی مسافران، معرفی مقصد و جاذبه های گردشگری اولین ماموریت‌ها و مستقیم ترین تاثیرات این حوزه است.

وی گفت:‌ در بخش تاثیرات غیرمستقیم علاوه بر هوشمندسازی صنعت گردشگری در وهله اول توسعه گردشگری با علایق ویژه را برای علاقه مندان تسهیل می کند، اشتراک گذاری تجارب، تحلیل حس رضایت‌مندی در استفاده از خدمات باعث رقابتی کردن واحدهای ارائه کننده خدمات می‌شود، البته سرعت، کیفیت و امنیت در فناوری نوظهور تضمین توسعه آن است، که در نهایت به صورت غیرمستقیم منجر به کاهش هزینه‌های سفر خواهد شد.

در دوره فناوری‌های نو اولین خطا آخرین خطاست

سمیعی تصریح کرد: فناوری‌های نوظهور همه ابعاد و اجزا و ارکان صنعت گردشگری را مانند همه صنایع تحت تاثیر قرار خواهد داشت، از تاسیسات و تجهیزات تا شیوه سفر و گردشگری تا منابع مالی و انسانی که جز اصلی این صنعت هستند، لذا برای ورود و کار با پدیده‌های نوظهور فناورانه نیروی انسانی باید آموزش داده شود با جهان فناوری و کار با آن آَشنا شوند و مهارت خود را افزایش دهند در غیر این صورت از دوران جدیدی که صنعت گردشگری آن را تجربه می‌کند، عقب خواهیم ماند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران فعالیت های سنتی در چند دهه پیش، بازارها ریسک پذیر بودند، خطا و پذیرفتن راهی برای تجربه آموزی در کسب و کار بود، اما در بازاری که به شبکه‌های جهانی برخط متصل است، فناوری در جز به جز فعالیت بازار همه چیز را شفاف و در دسترس کرده است، اولین خطا آخرین خطا است.

بیشتر بخوانید  هشدار رییس FTC نسبت به احتمال افزایش کلاهبرداری در پی توسعه ChatGPT

رئیس دبیرخانه متاراد گفت: با توسعه فناروی نوظهور برای هر خطایی جریان اجتماعی ایجاد می کند، مدل نظارت تغییر می‌کند، همه بر همه چیز نظارت دارند، کوچکترین خطا و اشکال و قصور در یک هتل، یک واحد پذیرایی، یک ایرلاین یا سیستم حمل و نقلی به سرعت در میان کاربران منتشر می‌شود و تبعات اجتماعی اقتصادی را بر کل صنعت گردشگری می‌گذرد.

توسعه گردشگری و جذب سرمایه از بازار رمزارزها

محمد لهراسبی‌نژاد رئیس دپارتمان پولی، بانکی، مالی و اعتباری متاراد در این نشست گفت:‌ در عصر حاضر توسعه کسب و کار و رونق اقتصادی ابعاد فردی و اجتماعی را توامان دارد. پدیده‌ها نوظهور در توسعه صنعت گردشگری که با حوزه مالی و پولی ارتباط دارد، تاثیر مستقیم دارد، زیرا موتور محرک صنعت گردشگری تبادلات مالی است.

وی گفت: اکنون نظام پرداخت مالی از روش سنتی به شکل پول نقد، به کارت‌های اعتباری و نرم افزارهای تلفن هوشمند تبدیل شده است، اینها نتایج اقتصاد دیجیتال است که در چند دهه اخیر رونق اقتصادی ایجاد کرده است؛ دیگر با فناوری‌های نوظهور مانند متاورس رزرو هر اتاقی در هر اقامتگاهی در هرجای دنیا در دورترین نقطه جهان به لحظه (برخط) شده است، البته با متاورس و متاراد صورت ماهوی گردشگری تغییر نمی‌کند بالاخره مسافر باید پول پرداخت کند، اما چگونگی پرداخت آن دچار تغییرات شکلی می‌شود.

رئیس دپارتمان پولی، بانکی، مالی و اعتباری متاراد گفت: حتی تاسیسات و تجهیزات کوچک و بزرگ گردشگری در وهله اول نیازمند سرمایه گذاری و پول است، در هر طرح سرمایه‌گذاری و توسعه ای گردشگری، تامین سرمایه و منابع اولیه، نخستین مساله است، بازار معامله گری رمزارزها مانند بازار بورس یکی از این فضاهای جذب سرمایه است.

انواع رمزارزها در بازار وجود دارد، مانند بازار سهام نوسان‌های خاص خود را دارند، اکنون بیش از ۵۰صرافی در ایران در حوزه رمزارز فعالیت می کنند، فقط یک از آنها سال گذشته ۸میلیارد دلار مبادله رمز ارز داشته است که عمق این بازار را نشان می‌دهد و بهترین مدل و فرصت در بازار مالی است.

لهراسبی‌نژاد گفت: بخش دیگر توکن‌های غیرمالی (NFT) است، یک اثر هنری از یک نقاش معروف که در یک گالری یا موزه مشهور قرار دارد، اثری منحصر است و قیمت‌گذاری می شود و خریدار، از همان زمان صاحب اثر می شود، و سالها بعد برای فروش هر قیمتی که خودش بخواهد روی آن می گذارد، توکن ها همین حالت را دارند، در صنعت گردشگری هر واحد گردشگری، هر نماد منحصری که از یک منطقه گردشگری خریداری می‌شود، می تواند NFT شود و خریدار با آن توکن کسب درآمد داشته باشد.

با هوش مصنوعی کسب و کارهای گردشگری توسعه پیدا می‌کند

الهام فراهانی رئیس دپارتمان متاورس متاراد در این نشست گفت:‌ از اسفند سال ۱۴۰۰ که متاورس در کشور ما مطرح شد تاکنون هنوز یک طرح عملیاتی در حوزه متاورس را ندیدم اجرایی شود، برخی طرح های سه بعدی عینک VAR را نشان می دهند که آن هم متاورس نیست.

بیشتر بخوانید  اپیک گیمز زبان برنامه‌نویسی متاورسی، به نام «VERSE» را راه‌اندازی کرد

وی گفت: با متاورس و هوش مصنوعی کسب و کارهای حوزه گردشگری توسعه پیدا می کند، علاوه بر آثار شناخته شده، آثار ناشناخته هم به گردشگران جهان معرفی می شوند، اگر پیشرو نباشیم و فقظ بنشینیم و ناظر فعالیت های دیگران باشیم، همین بازار سنتی گردشگری را هم از دست می دهیم، باید سریع تر شروع کنیم و کسب و کار متاورس راه اندازی کنیم.

رئیس دپارتمان متاورس متاراد با تقسیم بندی دنیای دیجیتال به سه دوره وب گفت:‌ متاورس، بلاکچین و شبکه های مجازی هوشمند در دوره WEB.۳ قرار دارند که فضایی برمبنای فعالیت آواتارها است، سرعت تحولات فناوری های نوظهور نشان می دهد تا سال ۲۰۳۰ متاورس دیگر صرفا فضای مجازی نیست، بلکه همه ابعاد زندگی ما است.

الان شروع نکنیم از جهان متاورس جا خواهیم ماند

فراهانی گفت:‌ خدا را شکر آثار میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) فراوانی هم داریم، فعالان صنعت گردشگری از همین الان باید با ابزارها و فناوری های نوظهور پیاده سازی عینی و دقیق جاذبه های گردشگری و بناها و جاذبه های گردشگری را آغاز کنند، شبیه و مانند نه باید دقیقا با کیفیت عالی این کار را انجام دهند، تا مخاطب کاملا جذب شود و برای سفر و تجربه نزدیک یک اثر سفر کند.

وی تصریح کرد:‌ متاورس مجموعه‌ای از فناوریهای مالی، هوش مصنوعی است، سال ۲۰۲۲ سال ظهور این فناوری است اگر هم اکنون وارد دنیای متاورس نشویم، در سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ که دوران بلوغ است بسیار مشکل است و پس ازآن دیگر غیرممکن و پر هزینه است و دیگر از جهان متاورس جا خواهیم ماند و زندگی طبیعی ما در جهان بدون متاورس سخت می شود.

گردشگری متاورس نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است

فراهانی گفت: مردم معمولا فضای دیجیتال و آواتارها را می شناسند که البته فناوری پشتیبان آن VAR و ۳D است، اما متاورس مجموعه ای همه فناوری ها نوین و هوش مصنوعی است، طبق یک نظرسنجی ۲۲ درصد جامعه می دانند آینده در اختیار متاورس است و فقط ۰.۲ درصد معتقدند که متاورس بی فایده است.

رئیس دپارتمان متاورس متاراد تجربه سفر مبتنی بر فناوری های نوظهور را لذت‌بخش و جذاب دانست و گفت: متاورس این فرصت را برای علاقه مندان ایجاد می کند تا پیش از سفر، مقصد را تجربه کنند، هتل و خدمات آن را در تصاویری سه بعدی کاملا ببینند، جاذبه های مقصد، امکانات و خدمات را ببینند و بعد تصمیم بگیرند که این سفر و مقصد را انتخاب کنند.

فراهانی تاکید کرد: سامانه‌های متاورس گردشگری نیازمند حضور و سرمایه گذاری دولت است، دولت باید گام اول را بردارد تا بخش خصوصی شهامت ورود به این عرصه را پیدا کند و مطمئن شود دولت پشتیبانی و حمایت می‌کند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *