چرا تسخیر دنیا توسط هوش مصنوعی مسخره است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

یکی از سه “پدرخوانده هوش مصنوعی” گفته است که هوش مصنوعی دنیا را تسخیر نخواهد کرد و مشاغل را برای همیشه از بین نخواهد برد. پروفسور یان لی‌کان گفت که ترس برخی از کارشناسان از هوش مصنوعی به عنوان تهدیدی برای بشریت “به طرز عجیبی مضحک” است.

در سال 2018 پروفسور لی‌کان با جفری هینتون و یوشوا بنجیو به خاطر پیشرفت‌هایشان در هوش مصنوعی برنده جایزه تورینگ شد و هر سه به عنوان “پدرخوانده‌های هوش مصنوعی” شناخته شدند.

پروفسور لی‌کان اکنون به عنوان دانشمند ارشد هوش مصنوعی در  متا، شرکت مادر فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ کار می‌کند. او با نظر پدرخوانده‌های دیگر که هوش مصنوعی خطری برای نسل بشر است مخالف است.

او در توضیح نگاه خود می‌گوید: آیا هوش مصنوعی جهان را تسخیر خواهد کرد؟ نه، این صرفا بازتاب طبیعت انسان بر روی ماشین‌ها است.” او افزود، این یک اشتباه بزرگ خواهد بود که تحقیقات هوش مصنوعی را “قفل و متوقف” کنیم.

پروفسور لی‌کان استدلال می‌کند که افرادی که نگران این چنین خطراتی از سوی هوش مصنوعی برای انسان هستند بیشتر به این دلیل این درگیری را دارند که تصوری از ایمن سازی آن ندارند.

این کار مثل این است که در سال 1930 از کسی پرسیده باشید که چگونه می‌خواهید یک توربوجت ایمن بسازید؟ توربوجت‌ها هنوز در سال 1930 اختراع نشده‌اند، همان‌طور که هوش مصنوعی در سطح انسانی هنوز اختراع نشده است. لی‌کان با تکیه بر همین نگاه می‌گوید: جت‌های توربو در نهایت به طور باورنکردنی قابل اعتماد و ایمن ساخته شدند و همین امر در مورد هوش مصنوعی نیز اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید  دیفای چیست؟ + مزایا و معایب دیفای

متا برنامه تحقیقاتی بزرگی در زمینه هوش مصنوعی دارد و تولید سیستم‌های هوشمند با توانایی انسانی یکی از اهداف آن است. علاوه بر تحقیقات، این شرکت از هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی پست‌های مضر در سطح رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

پروفسور لی‌کان که میهمان رویدادی مطبوعاتی بود در مورد کار خود به اصطلاح هوش مصنوعی هدف‌مند صحبت کرد که هدف آن تولید سیستم‌های ایمن است که می‌توانند به خاطر بسپارند، استدلال کنند، برنامه‌ریزی کنند و عقل سلیم داشته باشند – ویژگی‌های چت بات‌های محبوب این روزها.

او گفت «هیچ تردیدی» وجود ندارد که هوش مصنوعی در نهایت از هوش انسانی پیشی می‌گیرد اما محققان هنوز مفاهیم اساسی را برای رسیدن به آن سطح خلق نکردند و رسیدن به آن سطح اگر دهه‌ها طول نکشد حداقل سال‌ها به طول خواهد انجامید.

هنگامی که مردم در مورد ماشین‌های سطح انسانی یا بالاتر که ممکن است در آینده وجود داشته باشند، نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، به هوش مصنوعی عمومی (AGI) اشاره می‌کنند. این سطح از هوش مصنوعی به سیستم‌هایی اشاره دارد که مانند انسان‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات را حل کنند.

او گفت، این ترس وجود دارد که وقتی AGI خلق شود دانشمندان یک سیستم فوق‌هوشمند را راه‌اندازی کنند که در عرض چند دقیقه جهان را تحت کنترل خود در می‌آورد. لی‌کان این ترس را مسخره می‌داند.

پروفسور لی‌کان در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی گفت که پیشرفت‌های پیش‌رونده‌ای وجود خواهد داشت – شاید شما هوش مصنوعی به قدرت مغز یک موش داشته باشید و این قرار نیست دنیا را تحت کنترل خود درآورد. او می‌گوید که همین هوش مصنوعی هم در مرکز با سوئیچ خاموش و آفلاین ساخته می‌شود. در نهایت نیز اگر فکر کنید چنین چیزی امن نیست، آن را نمی‌سازید.

بیشتر بخوانید  نیویورک تایمز از OpenAI شکایت می‌کند

تاثیر بر مشاغل

گفته شده که هوش مصنوعی پتانسیل جایگزینی بسیاری از مشاغل را دارد و در نتیجه برخی از شرکت‌ها استخدام برای برخی شغل‌ها را متوقف کرده‌اند. پروفسور لی‌کان به بی‌بی‌سی گفت: “این مسئله باعث نمی شود بسیاری از افراد برای همیشه بیکار شوند، اما شکل مشاغل تغییر خواهد کرد زیرا ما “نمی‌دانیم” برجسته‌ترین مشاغل 20 سال آینده چه کارهایی خواهند بود.

او گفت که کامپیوترهای هوشمند «رنسانس جدیدی برای بشریت» ایجاد می‌کنند، همان‌طور که اینترنت یا چاپ چنین کردند.

پروفسور لی‌کان روز سه شنبه قبل از رای گیری در مورد قانون هوش مصنوعی اروپا که برای تنظیم هوش مصنوعی طراحی شده است این سخنان را ایراد کرد.

پروفسور لی‌کان گفت که او مخالف مقررات نیست – اما از نظر او هر برنامه به قوانین خاص خود نیاز دارد، برای مثال به نظر او قوانین متفاوتی بر سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده شده در خودروها و آنهایی که تصاویر پزشکی را اسکن می‌کنند، حاکم است و این دو به قوانین متفاوتی نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *